Van néixer l’any 2009, en agafar el relleu als Premis Barcelona concedits pel Col·legi de Directors de Cinema de Catalunya. L’Acadèmia del Cinema Català s’havia constituït pocs mesos abans, i va assumir el repte d’impulsar aquests guardons que premien les millors pel·lícules, artistes i tècnics del sector cinematogràfic català; el repte de dotar-los de prestigi i una projecció internacional que, amb el temps, els situés al mateix nivell d’altres premis similars existents a Europa i al món.

El mes de febrer vinent se celebrarà la sisena edició dels Gaudí, la primera de la Junta Directiva presidida per Isona Passola i la primera, també, regida per unes noves bases. Els canvis introduïts per la nova Junta estableixen que les produccions que hi participin s’inscriguin prèviament –fins ara, n’hi havia prou que s’haguessin estrenat dins el calendari fixat per l’Acadèmia. El guardó principal passa a dir-se Premi a la Millor Pel·lícula –en comptes de Premi a la Millor Pel·lícula en Llengua Catalana–, i hi podran optar els llargmetratges de ficció qualificats de versió original catalana; per contra, les produccions catalanes rodades en una altra llengua competiran pel Premi a la Millor Pel·lícula en Llengua no Catalana.

D’altra banda, i responent a les demandes dels professionals del so i de la caracterització, els Premis Gaudí 2014 incorporen tres categories diferents en el Premi al Millor So –un per al cap de so directe, un segon per al dissenyador de so i el tercer, per al mesclador de so–, i el Premi al Millor Maquillatge i Perruqueria, dues –una per a cada una d’aquestes especialitats. També les bases canvien quant als curtmetratges: ara hi poden participar tots els curts que reuneixin sis punts de quota de creació catalana –recordem que només que el/la productor/a, director/a i guionista siguin catalans, s’obté ja aquesta puntuació–, independentment que la productora tingui domicili a Catalunya o que el curt s’hagi estrenat o no al nostre país.

I un darrer canvi, aquest cop, de caràcter sentimental: el Premi Honorífic es dirà, a partir d’aquesta edició, Gaudí d’Honor Miquel Porter, en record a l’eminent crític, desaparegut el 2004.

La resta són petites modificacions aplicades a uns premis, després de cinc edicions, plenament consolidats en el calendari cinematogràfic català, com ho demostra que la gala tingui lloc un diumenge –a imatge de les d’altres acadèmies de cinema del món– i sigui oferida en directe i en prime time per la Televisió de Catalunya. Al repte d’internacionalitzar els Gaudí, l’Acadèmia n’ha d’afegir un altre: superar els 2.000 assistents de la gala 2013 (BTM), i el més de mig milió d’espectadors (17,4% del share) que van seguir la retransmissió televisiva. Potser semblaran dades secundàries, però no ho són: el suport del públic a un esdeveniment com la gala de lliurament dels Premis Gaudí és un baròmetre de l’interès de l’audiència pel seu cinema, i una eina per donar a conèixer la producció dels cineastes autòctons. Més informació a: www.academiadelcinema.cat.

Compartir.

Sobre l’autor

Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

Deixa una resposta