Fotos: Glòria SolsonaImatge de les salutacions de la funció.

El cicle de lectures de l’AADPC puja a escena Václav Havel.

El passat dimarts 28 d’octubre pujava a l’escenari del Teatre Lliure de Gràcia la tercera de les lectures dramatitzades del cicle organitzat per l’Associcació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), Fundació AISGE i Fundació Romea. L’obra del dramaturg i polític Václav Havel va ser la protagonista d’un muntatge dirigit per Dolors Vilarasau, que va comptar entre el seu repartiment amb les veus de Jordi Boixaderas, Adrià Díaz, Carme González, Glòria Martí, Laura Guiteras i Xavier Tor.

La lectura dramatitzada de La retirada va oferir un joc de metateatre en tota regla. La direcció de Dolors Vilarasau va seguir la mateixa concepció del text, és a dir, la lectura s’inicia simulant un primer dia d’assaig on els personatges, ja actuant, simulen que entren a la sala d’assaig on els espera la directora. Aquí l’espectador és ja testimoni d’una primer joc de miralls, que es repetirà també a la mitja part del text, incidint en el concepte d’“entrar” i “sortir” de l’obra.

El text està farcit de tocs d’humor que es fan palesos sobretot amb la veu en off del protagonista, l’alter ego de Václav Havel. El text es caracteritza per aquestes acotacions que reflexionen sobre com actuen els personatges.

Els actors i per indicació de la directora fan dos o tres personatges cadascú, inclús com un dels actors no arriba al “simulat” assaig la directora li proposa al protagonista fer un altre personatge, que al final resulta que té un diàleg amb ell mateix.

Sembla una proposta estranyament simple però que amaga una varietat de jocs de miralls que acaben dotant-la d’una complexitat superior, una lectura que practica el joc del teatre dins el teatre.

Compartir.

Sobre l’autor

Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

Deixa una resposta