El festival de Girona i Salt recupera enguany l’empenta de la seva programació internacional, juntament amb altres eixos habituals de la mostra com el suport a l’autoria catalana

Quan arriba setembre, les agendes dels aficionats al teatre comencen a suar la cansalada. Les presentacions de programació se superposen i l’encaix del calendari esdevé un trencaclosques. El festival Temporada Alta ha posat molt pebre a la tardor escènica, perquè torna tot el gruix de la seva programació internacional després d’un any de cancel·lacions a causa de la pandèmia. També perquè els altres eixos de la programació, com són el suport a l’autoria i la creació contemporànies, es vesteixen de gala per celebrar una edició ben especial, la dels 30 anys. Aquí va un resum del més destacat de cada línia de programació.

1 – Produccions amb segell de la casa

Per a la seva inauguració, el Temporada Alta torna a apostar per una fórmula internacional ambiciosa, director de prestigi a Europa que dirigeix una companyia d’intèrprets locals. Serà el ‘L’oncle Vània’ signat per Oskaras Korsunovas, qui intentarà repetir l’èxit d’altres apostes similars com ‘Davant la jubilació’ de Krystian Lupa. Pel que fa les propostes de 100% de casa, el dramaturg Josep Maria Miró estrenarà ‘El cos més bonic que s’ha trobat mai en aquest lloc’, un monòleg dirigit per Xavier Albertí amb Pere Arquillué com a protagonista.

2 – Fronteres obertes

S’espera que pandèmia no ens doni els ensurts de la tardor passada i poder, així, recuperar el múscul internacional que és un dels grans reclams de la cita gironina. 15 espectacles de 14 països en els quals veurem noms de primera línia com Romeo Castellucci (amb un espectacle participatiu sobre la policia i el poder), Christoph Marthaler (amb una creació més íntima allunyada del seu estil musical característic), Guy Cassiers (que recupera un díptic que no es va poder representar l’any passat) o Christiane Jatahy (amb una versió del ‘Dogville’ de Lars von Trier). També destaca l’espectacle de dansa ‘Gardenia’ que Alain Platel recupera 10 anys després.

‘Entre chien et loup’ de Jatahy. Foto: Magali Dougados

3 – Motor de país

Entre les propostes consolidades i les emergents, entre el teatre d’avantguarda i el teatre popular, al programa del Temporada Alta es poden trobar des de l’última obra de Carme Portaceli sobre Víctor Català fins a la nova comèdia de Joel Joan; des de les últimes obres de la productora la Perla 29 d’Oriol Broggi fins a companyies com La Calòrica o dramaturgues com Clàudia Cedó, que la passada temporada van recollir grans elogis. Entre les veus emergents destaquen creadores com la vedet Glòria Ribera, la performer Juana Dolores o la companyia Projecte Ingenu. Destaca també el retorn de Jordi Boixaderas a l’escena amb ‘Final de partida’ de Beckett dirigida per Sergi Belbel.

4 – Contemporaneïtat a l’ordre del dia

Els creadors més inquiets i exportables de l’escena catalana tornaran a agrupar-se al voltant de la setmana dels programadors, una iniciativa que té per objectiu donar a conèixer les companyies i autors catalans fora de les nostres fronteres. Serà la setmana del 15 al 21 de novembre. Hi podrem veure espectacles d’Agrupación Señor Serrano, David Espinosa, Antes Collado, Andrea Díaz Reboredo i Macarena Recuerda, entre d’altres. Coincidint-hi, l’estrena el dia 19 del nou espectacle d’Angélica Liddell ‘Terebrante’, un passeig pel costat més fosc del flamenc a través del particular univers creatiu d’una de les grans figures del teatre internacional. Diumenge 21, La Veronal portarà al Municipal de Girona ‘Sonoma’, peça inspirada en l’univers de Buñuel que va triomfar en la passada edició del Festival d’Avignon.

‘Sonoma’ de la Veronal al Palau Oval, Grec 2020 © Anna Fàbrega

5 – Les xifres dels 30 anys

Hi veurem 106 espectacles dels quals 25 són estrenes absolutes i 26 són produccions i coproduccions. Es posaran a la venda gairebé 40.000 entrades, per la qual cosa es preveu que en la rodona edició dels 30 anys s’arribi a l’espectador un milió. Una xifra gens negligible per a un festival que va començar amb una aposta molt senzilla i que ara és una cita de referència del sud d’Europa, tant que més d’una quarta part del seu públic prové de fora de la província de Girona. Per molts anys!

Compartir.

Sobre l’autor

Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

Deixa una resposta