Les xarxes socials i la comunicació 2.0 en el sector de les arts escèniques.

Som éssers socials per naturalesa i, per això, sentim la necessitat de comunicar-nos. Les xarxes socials han revolucionat la manera com ho fem. Com és que el sector de les arts escèniques, però, no s’hi acaba d’adaptar? Com és que un sector tan creatiu no aprofita els avantatges i els recursos d’aquest potent mitjà de comunicació? De debò que us perdreu l’oportunitat de saber què es fa a la resta del món (i com es fa) sense moure-us del sofà?

Les xarxes socials són molt més que obrir una pàgina de Facebook. Per fer una estratègia de comunicació 2.0 us farà falta un pla d’acció. Aquí us en proposem un, pas a pas:

1. Definiu qui sou, tant si sou una companyia de teatre com si no. Què heu fet i què no heu fet en xarxes socials? Quin llenguatge feu servir per comunicar-vos? Quina reputació teniu? Monitoritzeu la competència i a vosaltres mateixos (amb www.hootsuite.com).

2. Establiu els objectius (millor pocs i assumibles): Us voleu posicionar com a referent? Voleu captar l’atenció dels programadors culturals? Us voleu obrir pas al mercat internacional?

3. Definiu el vostre públic objectiu (target). Saber a qui ens adrecem ens ajudarà a escollir el to i el llenguatge. Segmenteu el públic objectiu per sexe, edat, ubicació i interessos.

4. Feu una anàlisi DAFO: Què us fa diferents de la competència? Quina és la vostra especialització? Quins són els vostres punts forts? I els febles?

5. Estratègies: crides a la participació, recomanacions culturals, sorteigs… Quines accions emprendreu?

6. Quins canals de difusió són els més idonis? Optimitzeu les plataformes i adapteu el contingut a cada xarxa social: Web/Blog, Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, YouTube…

7. Planifiqueu un calendari per als objectius i  per a les publicacions.

8. Calculeu el pressupost de què disposeu i no oblideu que les xarxes socials suposen una inversió de temps. 

9. Genereu informes setmanals/mensuals amb Hootsuite i Google Analytics. Analitzeu-ne els resultats.

Un cop tinguem clars els punts 1, 2, 3 i 4, podrem desenvolupar la resta.

 

Com treure suc de la web i el blog

La web és la vostra carta de presentació. Us la podeu fer amb plantilles de wordpress, però jo us recomano que us la faci un professional: us estalviareu temps i maldecaps. Ha d’estar actualitzada i ha de tenir un disseny atractiu. Sigueu diferents, sigueu disruptius, però feu una web intuïtiva i fàcil de navegar-hi. Ha d’estar adaptada als dispositius mòbils, ha de tenir l’agenda d’activitats i un blog. Ha de complir la normativa legal: galetes (cookies), base de dades i control de correu brossa (anti-spam). Penseu què busca l’usuari i com fer-ho perquè ho trobi fàcilment. Per saber com interactua l’usuari: amb www.eyequant.com o www.clicktale.com sabreu què destaca a la web, què funciona, on falleu…

 

Continguts efectius per a la web

Les opinions favorables del públic, les recomanacions i les novetats culturals, el sorteig d’entrades… Busqueu notícies i genereu-ne de pròpies relacionades amb el sector. Pengeu-hi vídeos i fotografies originals. Feu crides a la participació. Proposeu reptes a l’usuari. Dinamitzeu la comunitat de seguidors. El públic es vol sentir part de la vostra comunitat, feu comunitat. Estimuleu el desig de compartir la informació que pengeu. Els titulars del tipus “10 consells”, “5 trucs”, etc. no fallen mai! Si aneu a cap esdeveniment o a cap lloc interessant per a la vostra comunitat, compartiu-ho. Recordeu que les relacions es basen en la confiança, i quan comparteixes informació, generes confiança.

Les imatges són un dels recursos més eficaços: escenaris, focus, camerinos, sopars, atrezzo… Traieu-ne profit. Són genuïnes, moltes són inèdites, i serveixen per posicionar millor la vostra web.

Alguns trucs per quan pugeu les imatges: escriviu tota la informació detallada a les propietats de la imatge.

Per les mides de les imatges us recomano l’app Squaready. És molt fàcil de fer servir i adapta les mides a cada xarxa social. Si voleu posar-hi lletres, icones, etc., app Typic+, www.canva.com o el Photoshop. 

Un dels incentius que ofereixen les empreses a les xarxes socials és la possibilitat de viure experiències. En què sou experts? Jo diria que precisament la cultura és això, viure una gran experiència.

 

(Coming soon, Facebook)

Compartir.

Sobre l’autor

Deixa una resposta