Una bona producció no salva un espectacle, però una mala producció el pot ensorrar.

 

D’on neix la idea de fer aquest curs de gestió?

Sorgeix després d’haver fet alguns cursos més intensius en col·laboració amb diferents entitats, de gestors, de dansa, amb l’AADPC, etc. Eren cursos molt curts, els creadors ens deien que començaven a entendre coses però que haurien necessitat més temps per aprofundir-hi. I l’AADPC va estar receptiva a fer-ne un de més extens i més profund.

 

Aquest curs s’adreça a persones que no coneguin el món de la gestió o cal tenir una base per fer-lo?

No cal tenir-la perquè començarem molt des de l’inici. Tractarem una cosa tan bàsica com passar de tenir una idea a fer un projecte. Això sembla molt obvi, però no és tan senzill. Com a productora ens trobem sovint que venen creadors a explicar-te que tenen un projecte i t’adones que només tenen una idea. A partir de la idea has de fer tota una sèrie d’avaluacions, pensar, estructurar i definir, i aleshores comença a ser un projecte. Començarem per aquí i anirem treballant.

 

I ho fareu sobre projectes concrets?

Sí, aquest curs té una part molt interessant. Els alumnes que vinguin amb una idea mínimament treballada, tindran l’oportunitat d’anar-la desenvolupant en tots els àmbits que anirem tocant. Podran sortir al final del curs amb un estudi molt ben fet des del punt de vista econòmic, de producció, de venda, etc., d’aquest projecte que volen treballar. Buscarem que siguin capaços d’assimilar i aplicar al seu projecte tota la informació que han obtingut, per veure com aquest projecte es va engrandint i aprofundint. Evidentment, si algú no té una idea determinada no passa res, perquè tot el que expliquem serveix igualment.

 

Podem treure la por d’anar-hi a qui no hagi fet mai gestió o a qui se senti atret per aquesta formació, però no tingui cap idea concreta per desenvolupar?

Totalment. Els donarem informació i intentarem que el procés passi de la informació a la formació, ensenyarem a utilitzar aquestes eines. Aprendre aquests passos els serà sempre útil, tant per a un espectacle teatral com per muntar una empresa, només els objectius i l’àmbit professional variaran. I si l’alumne no ha de produir, sinó que tindrà al seu costat una persona que ho fa, s’hi entendrà millor perquè sabrà de què parla. De la mateixa manera que no farà l’escenografia però tindrà clar que l’espai es importantíssim, entendrà que una certa manera de promocionar o de produir pot anar en contra de l’espectacle.

 

Com has fet la selecció del professorat que vindrà i de les matèries que impartiran?

Ha estat costós. De seguida que l’AADPC em va dir de tirar-ho endavant vaig començar la recerca. Tenia l’avantatge que porto molts anys en el món de la formació i conec molta gent. A cada docent els he explicat com anirà el curs, el tipus de treball que farem, el perfil de l’alumnat i les particularitats dels creadors. Tenim un equip de professorat que entenen perfectament què es la creativitat, tots tenen experiència treballant amb creadors. Aquest punt és molt important, perquè pots trobar docents molt bons però que estan acostumats a fer una altra classe de formació.

 

Al curs treballareu tant la manera d’accedir a un teatre o de demanar una subvenció com la d’aconseguir públic o de promocionar l’espectacle.

Sí, hi ha una part molt important de comunicació. No tan sols a l’hora de donar a conèixer un espectacle als mitjans de comunicació, sinó també en el moment de valorar a quin públic volem arribar. Això molta gent no s’ho planteja, diuen: “vull que vingui públic”. Bé, però han de saber quina franja de públic, i quan ho sàpiguen veuran quina comunicació serà l’adient. Des del calendari que utilitzin fins a la imatge que donin del producte. Crec que el curs és bastant complet, l’alumnat sortirà amb la sensació que sap de què parla, sabrà per on va i tindrà eines per treballar correctament.

 

En un moment en què les tecnologies i les xarxes socials han facilitat l’accés a vendre el producte, cal saber vendre’l millor que mai?

Exactament. Per això tenim Marc Gall, que tocarà tots aquests temes. Ell, que és un especialista, no tan sols explicarà com funcionen aquestes xarxes, sinó que també farà veure a la persona que hi participi quines característiques té el seu projecte, què busca, quin objectiu té, per saber quin material haurà d’utilitzar i com fer-ho. Disposem de moltes eines, però sovint aquestes eines van molt saturades. Per exemple, només entrar al Facebook trobem trenta propostes, i si no tenen res que cridi l’atenció no ens les mirem. En el curs veurem quina és la millor manera de treballar, la millor manera de fer una campanya, depenent del que vulguem. Cada projecte té la seva necessitat intrínseca i això s’ha d’estudiar.

 

En aquests temps que vivim, no creus que hi haurà entre els possibles alumnes la sensació que tot està malament i que és impossible engegar res?

Tots els que s’apuntaran estaran preocupats, vindran amb ganes, però no podran oblidar aquesta angoixa que és inevitable perquè la realitat és la que és. El debat de com està el camp que treballarem i cap a on podem anar es produirà, segur. Hi haurà projectes que no podran tirar endavant, però l’aprenentatge els servirà per a qualsevol altra cosa. La queixa no va enlloc, a mi m’interessa molt que la gent analitzi la situació i que busquem entre tots altres sortides.

 

Deixa’m fer d’advocat del diable: què podem dir als productors que, veient aquest curs, pensin que s’envaeix el seu terreny?

Els direm que els creadors no seran mai productors. Jo crec que els creadors han d’aprendre a analitzar, a avaluar, a dissenyar més profundament el seu projecte. Entendre que amb la creativitat no n’hi ha prou, tot i que és evident que sense creativitat no hi ha res. Una bona producció no salva un espectacle, però una mala producció el pot ensorrar. I si tu ets productor i tens davant teu un creador o creadora que té coneixements o una certa experiència, aleshores parlareu el mateix llenguatge i us entendreu, encara que sigui per discutir. Si el creador veu que s’ha de fer un calendari de producció, que un pressupost és una cosa viva, que s’ha de tenir clar quan entren els diners, què és prioritari i que no ho és, tot va millor. No estem fent dels creadors productors, estem fent dels creadors persones amb els coneixements màxims per tirar endavant el seu  projecte.

Compartir.

Sobre l’autor

Deixa una resposta