Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Blog»La igualtat en l’àmbit de la creació i producció artística
    Blog

    La igualtat en l’àmbit de la creació i producció artística

    Cristina CalvetPer Cristina Calvet10 de desembre de 2018Actualitzat:11 de desembre de 2018No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Darrerament, el sector de la cultura ha evidenciat (amb l’ànim d’aconseguir un canvi i prendre’n consciència) situacions de desigualtat de gènere i de falta de cura i vigilància en la prevenció i aplicació de les condicions de treball en la feina de l’actor i de l’actriu, per part de les empreses que els contracten.

    Una feina, la d’actor, que per ella mateixa comporta, a diferència d’altres professions, un major contacte i proximitat física i emocional i, en conseqüència, una important fragilitat individual.

    La normativa que s’aplica a aquest supòsit és en essència: la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i el Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors (no discriminació en les relacions laborals, inviolabilitat de la persona del treballador i seguretat i salut en el treball). L’assetjament sexual és qualsevol comportament, verbal o físic, de naturalesa sexual que tingui el propòsit o produeixi l’efecte d’atemptar contra la dignitat d’una persona en particular quan es crea un entorn intimidatori, degradant o ofensiu.

    Les vies per denunciar aquestes males praxis són:

    1/ En el marc de la mateixa empresa. Té per objectiu la definició de procediments clars i precisos per resoldre la situació amb les garanties necessàries i l’establiment de mecanismes de suport i assistència per a les persones que poden estar patint una situació d’assetjament. Per fer-ho cal que totes les empreses disposin d’un protocol. S’han d’assegurar una sèrie de principis i garanties com el respecte i la protecció necessàries a les persones implicades, la confidencialitat, el dret a la informació sobre el procediment i el seu resultat, i el suport de persones formades en la matèria. La investigació s’ha de dur a terme amb la professionalitat i diligència degudes i sense demores injustificades, i a més s’ha de garantir l’audiència imparcial i un tractament just a totes les persones implicades, no discriminació ni represàlies per la participació en els processos de comunicació o denúncia, i col· laboració de totes les persones citades a fer-ho. S’haurà d’establir mesures cautelars durant tot el procediment per tal de protegir la persona assetjada.

    2 / A través de la Inspecció del Treball. No fiscalitza la persona física a la qual s’imputa l’assetjament, sinó l’empresa, com a organisme encarregat de vetllar perquè l’estructura i les condicions de treball siguin adequades i impedeixin la producció d’assetjament.

    3/ Via judicial o jurisdicció laboral. Es procura la tutela dels drets fonamentals i de les llibertats públiques o la jurisdicció penal.

    En Cultura, precisament per ser un sector que a demes conscientment pretén transmetre valors com la dignitat, la llibertat de l’individu i el respecte per l’altre; pel reconeixement de la igualtat entre tots els essers humans. És necessari que sigui aquest sector i les entitats que el representen qui es posicionin i prenguin la iniciativa a l’hora de denunciar el que no es pot acceptar, el que no ens fa ser millors; tampoc ni millors actors ni persones.

    (Cristina Calvet és advocada responsable del Departament Jurídic Laboral de l’AADPC)

     

    Cultura feminisme Igualtat
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorNoves sales: El joc continua
    Següent Article ‘Entre dos aguas’, ‘Viaje al cuarto de una madre’ i ‘El fotógrafo de Mauthausen’, encapçalen les nominacions als Premis Gaudí
    Cristina Calvet

    Advocada responsable del Departament Jurídic Laboral de l’AADPC

    Articles Relacionats

    ‘El 47’ triomfa als Premis Gaudí en una nit de reconeixements repartits

    20 de gener de 2025

    Quin conveni col·lectiu de treball s’aplica als actors i les actrius per a produccions emeses per TVC?

    25 d'octubre de 2024

    Araceli Bruch: en defensa de les dones i la cultura

    31 de juliol de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.