Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Dansa»El Mercat en gira
    Dansa

    El Mercat en gira

    Clàudia BrufauPer Clàudia Brufau7 de juliol de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Cel·lula #5 La Quijá, de Paloma Muñoz © Tristán Pérez-Martín
    Cel·lula #5 La Quijá, de Paloma Muñoz © Tristán Pérez-Martín

    5 espectacles, 21 actuacions, 18 municipis

    Publicitat

    La dansa feta a Catalunya té molt per oferir i, a més, en els darrers anys, des del Mercat de les Flors, s’ha intensificat el ritme de produccions. Amb la direcció d’Àngels Margarit, una de les línies clau ha estat el Cèl·lula, un projecte de creació que permet a coreògrafs i companyies aventurar-se a pensar i produir espectacles de gran format. Però com es posen en gira aquestes creacions més enllà de Barcelona?

    Des del 2023, la casa de la dansa, amb el suport del Departament de Cultura, fa arribar els seus espectacles arreu del país. Així doncs, durant diferents edicions del Cèl·lula, Rèquiem Nocturn de Pere Faura; Highlands, de Mal Pelo; Cyberexorcisme i Supermedium, de Núria Guiu; Made of Space, coreografia de Guy Nader i Maria Campos i Tradere, de Laia Santanach, han trepitjat els escenaris de diferents teatres com el Monumental de Mataró, el Teatre Kursaal de Manresa o el Teatre Tarragona.

    En la tercera edició del Mercat en gira han sorgit 21 actuacions de cinc espectacles diferents que han arribat o arribaran a Girona, Figueres, Mataró, Vilafranca del Penedès, Olot, Granollers, Manresa, Tarragona, el Prat, Sant Cugat, Martorell, Tàrrega, Llinars del Vallès, Lloret de Mar, Castelldefels, Vilanova i la Geltrú,
    Lleida i Torelló. Traçar aquest circuit implica un diàleg constant, com explica Àngels Margarit: “Oferim una amplitud, perquè els programadors puguin triar entre diferents propostes. A més, nosaltres els avancem la informació i expliquem en què estem treballant, els en fem còmplices”.

    Els espectacles de gran format són una gran via d’accés, que com apunta Margarit “encara que sigui més car, ajuda a atreure a un públic ampli que encara no coneix gaire la dansa. Això ha estat més fàcil d’oferir els darrers anys gràcies al projecte Cèl·lula”.

    Des de Mataró

    La capital del Maresme fa anys que participa en el desenvolupament de la dansa a Catalunya i pren part en el Mercat en gira des de l’inici.

    L’Anna Ventura, tècnica de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, treballa en diferents estratègies per posar la dansa a l’abast del públic general des de diferents àmbits com el carrer –en el context de la festa major– i els projectes que inclouen les arts escèniques en l’horari lectiu, com Mapadeball, coordinat des del Mercat. “Les arts escèniques ens fan molt més conscients i ens ajuden al desenvolupament personal”, argumenta Ventura.

    “El Mercat de les Flors és la casa de la dansa mare; per tant, és important que estableixi vincles forts amb els equipaments de comarques, i part de la nostra feina és donar-la a conèixer i fer entendre i sentir que no és només dels barcelonins, sinó de tots”, sosté Ventura. Gràcies al Mercat en gira, enguany al Monumental ja es va poder veure Natural Order of Things, de Guy Nader i Maria Campos, i a la tardor es presentarà La Quijá, de Paloma Muñoz.

    Natural Order of Things, de Guy Nader i Maria Campos © Martí Albesa
    Natural Order of Things, de Guy Nader i Maria Campos © Martí Albesa

    Xarxa i continuïtat

    “Fer bolets a comarques es paga”, adverteix la tècnica de Mataró, però tant ella com Margarit consideren que s’ha aconseguit una continuïtat amb el Mercat en gira. A més, moltes d’aquestes actuacions omplen bona part de l’aforament. La comunicació conjunta dels espectacles i la gira ajuda a arribar millor i a més públic. Margarit, de fet, es mostra molt optimista sobre la xarxa que s’ha construït amb diferents teatres, i ara, quan el Mercat de les Flors està en obres, assenyala que “potser algunes estrenes s’hauran de desplaçar fora de Barcelona, perquè no tindrem sales”.

    Dansa contemporània per a tothom

    Enguany giren amb els seus espectacles respectius Paloma Muñoz/Sibèria, Aina Alegre, Guy Nader i Maria Campos, Thomas Noone i Aimar Pérez Galí, artistes que paradoxalment potser coneixen més a Alemanya o França –on algunes companyies hi van sovint de gira– que a Catalunya.

    “Sempre he volgut fer una dansa que li agradi al meu sogre”, afirma la Paloma Muñoz, que va estrenar el Cèl·lula #5 – La Quijá l’octubre del 2024. La Quijá ja s’ha presentat a Figueres i a Girona, on “es va establir molta connexió amb el públic, suposo que l’energia dels ballarins, la música i l’espai atrapen molt”, diu Muñoz, que està molt contenta de l’experiència. Aquest espectacle, guardonat amb el Millor Espectacle de Dansa dels Premis de la Crítica, es podrà veure a Mataró i també està inclòs en la gira del 2026.

    “Com és que no havíem vist mai una cosa així?”, es pregunten alguns espectadors

    Guy Nader i Maria Campos ja han presentat Natural Order of Things a dos municipis, i a la tardor els esperen en sis més. Una de les anècdotes que destaca Nader és una conversa postfunció al Principal de Girona, on alguns espectadors gratament sorpresos els van preguntar: “Com és que no havíem vist mai una cosa així?”. Això el fa reflexionar: “Tant de bo els programadors deixin de percebre la dansa com un risc, encara no veig gaire programació de dansa contemporània enlloc”. La gira del 2025 l’acabaran a casa, al Teatre Auditori de Sant Cugat –ells viuen a la Floresta–, on actuaran per primera vegada.

    Publicitat
    dansa Mercat de les Flors
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEnric Arquimbau, una veu que torna amb força
    Següent Article David Pintó, celebrar l’escena
    Clàudia Brufau

    Graduada en dansa contemporània per l’Institut del Teatre i llicenciada en Filologia Anglesa (UB), s’ha especialitzat en crítica d’arts escèniques, periodisme i divulgació cultural.

    Articles Relacionats

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    Suporta a Manuel Liñán davant els atacs homòfobs rebuts

    2 de maig de 2025

    El Sismògraf d’Olot inaugura la seva 17a edició amb el focus en l’alimentació i els boscos

    25 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.