5 espectacles, 21 actuacions, 18 municipis
La dansa feta a Catalunya té molt per oferir i, a més, en els darrers anys, des del Mercat de les Flors, s’ha intensificat el ritme de produccions. Amb la direcció d’Àngels Margarit, una de les línies clau ha estat el Cèl·lula, un projecte de creació que permet a coreògrafs i companyies aventurar-se a pensar i produir espectacles de gran format. Però com es posen en gira aquestes creacions més enllà de Barcelona?
Des del 2023, la casa de la dansa, amb el suport del Departament de Cultura, fa arribar els seus espectacles arreu del país. Així doncs, durant diferents edicions del Cèl·lula, Rèquiem Nocturn de Pere Faura; Highlands, de Mal Pelo; Cyberexorcisme i Supermedium, de Núria Guiu; Made of Space, coreografia de Guy Nader i Maria Campos i Tradere, de Laia Santanach, han trepitjat els escenaris de diferents teatres com el Monumental de Mataró, el Teatre Kursaal de Manresa o el Teatre Tarragona.
En la tercera edició del Mercat en gira han sorgit 21 actuacions de cinc espectacles diferents que han arribat o arribaran a Girona, Figueres, Mataró, Vilafranca del Penedès, Olot, Granollers, Manresa, Tarragona, el Prat, Sant Cugat, Martorell, Tàrrega, Llinars del Vallès, Lloret de Mar, Castelldefels, Vilanova i la Geltrú,
Lleida i Torelló. Traçar aquest circuit implica un diàleg constant, com explica Àngels Margarit: “Oferim una amplitud, perquè els programadors puguin triar entre diferents propostes. A més, nosaltres els avancem la informació i expliquem en què estem treballant, els en fem còmplices”.
Els espectacles de gran format són una gran via d’accés, que com apunta Margarit “encara que sigui més car, ajuda a atreure a un públic ampli que encara no coneix gaire la dansa. Això ha estat més fàcil d’oferir els darrers anys gràcies al projecte Cèl·lula”.
Des de Mataró
La capital del Maresme fa anys que participa en el desenvolupament de la dansa a Catalunya i pren part en el Mercat en gira des de l’inici.
L’Anna Ventura, tècnica de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, treballa en diferents estratègies per posar la dansa a l’abast del públic general des de diferents àmbits com el carrer –en el context de la festa major– i els projectes que inclouen les arts escèniques en l’horari lectiu, com Mapadeball, coordinat des del Mercat. “Les arts escèniques ens fan molt més conscients i ens ajuden al desenvolupament personal”, argumenta Ventura.
“El Mercat de les Flors és la casa de la dansa mare; per tant, és important que estableixi vincles forts amb els equipaments de comarques, i part de la nostra feina és donar-la a conèixer i fer entendre i sentir que no és només dels barcelonins, sinó de tots”, sosté Ventura. Gràcies al Mercat en gira, enguany al Monumental ja es va poder veure Natural Order of Things, de Guy Nader i Maria Campos, i a la tardor es presentarà La Quijá, de Paloma Muñoz.

Xarxa i continuïtat
“Fer bolets a comarques es paga”, adverteix la tècnica de Mataró, però tant ella com Margarit consideren que s’ha aconseguit una continuïtat amb el Mercat en gira. A més, moltes d’aquestes actuacions omplen bona part de l’aforament. La comunicació conjunta dels espectacles i la gira ajuda a arribar millor i a més públic. Margarit, de fet, es mostra molt optimista sobre la xarxa que s’ha construït amb diferents teatres, i ara, quan el Mercat de les Flors està en obres, assenyala que “potser algunes estrenes s’hauran de desplaçar fora de Barcelona, perquè no tindrem sales”.
Dansa contemporània per a tothom
Enguany giren amb els seus espectacles respectius Paloma Muñoz/Sibèria, Aina Alegre, Guy Nader i Maria Campos, Thomas Noone i Aimar Pérez Galí, artistes que paradoxalment potser coneixen més a Alemanya o França –on algunes companyies hi van sovint de gira– que a Catalunya.
“Sempre he volgut fer una dansa que li agradi al meu sogre”, afirma la Paloma Muñoz, que va estrenar el Cèl·lula #5 – La Quijá l’octubre del 2024. La Quijá ja s’ha presentat a Figueres i a Girona, on “es va establir molta connexió amb el públic, suposo que l’energia dels ballarins, la música i l’espai atrapen molt”, diu Muñoz, que està molt contenta de l’experiència. Aquest espectacle, guardonat amb el Millor Espectacle de Dansa dels Premis de la Crítica, es podrà veure a Mataró i també està inclòs en la gira del 2026.
“Com és que no havíem vist mai una cosa així?”, es pregunten alguns espectadors
Guy Nader i Maria Campos ja han presentat Natural Order of Things a dos municipis, i a la tardor els esperen en sis més. Una de les anècdotes que destaca Nader és una conversa postfunció al Principal de Girona, on alguns espectadors gratament sorpresos els van preguntar: “Com és que no havíem vist mai una cosa així?”. Això el fa reflexionar: “Tant de bo els programadors deixin de percebre la dansa com un risc, encara no veig gaire programació de dansa contemporània enlloc”. La gira del 2025 l’acabaran a casa, al Teatre Auditori de Sant Cugat –ells viuen a la Floresta–, on actuaran per primera vegada.