La temporada 2024-2025 consolida el millor moment del sector a la capital amb un creixement del públic a les sales petites i l’aposta per la creació catalana
Els teatres de Barcelona han tornat a batre rècord d’assistència per segon any consecutiu, superant la barrera històrica dels tres milions d’espectadors. Segons les dades presentades aquest dilluns per ADETCA, la temporada 2024-2025 es tanca amb 3.133.494 espectadors, un increment del 4% respecte a l’any passat. La recaptació global arriba als 94,1 milions d’euros, un 2% més, amb un índex d’ocupació del 64% i un total de 13.179 funcions programades, gairebé les mateixes de la temporada passada.
Les sales de proximitat han viscut un creixement especialment destacat: les 33 sales de menys de 200 localitats han sumat més de 372.000 espectadors, un 28% més que la temporada anterior. Paral·lelament, s’han posat en marxa vuit nous espais escènics a la ciutat en els darrers dos anys.
Pel que fa a la programació, el 59% de les obres exhibides han estat de creació catalana i gairebé la meitat del públic ha escollit espectacles en català. Entre els grans èxits de taquilla hi destaquen Mar i Cel (Teatre Victòria), Escape Room 2 (Teatre Condal) o Priscilla, reina del desierto (Teatre Tívoli). En sales petites, El principi d’Arquimedes i Kramig (Espai Texas) o Corta el cable rojo (Teatre Muntaner) han estat alguns dels títols més vistos.

ADETCA ha reclamat a les institucions un compromís més ferm amb la cultura, amb mesures com l’augment del pressupost cultural fins al 2% o la creació d’incentius fiscals que afavoreixin la creació cultural. La presidenta de l’associació, Isabel Vidal, ha recordat que “els tres milions ens ajuden a planificar el futur, volem que tothom pugui créixer”. També ha destacat l’obertura de vuit sales en dos anys, “una bona notícia perquè més sales significa també més feina”.
De cara a la temporada vinent, des d’ADETCA confien a mantenir les xifres d’assistència i el percentatge de llengua catalana, encara que “espectacles motor” com Mar i cel ja no estaran en cartell. “Hi altres opcions com el Mago Pop, La Cubana o el musical Germans de sang que poden tenir molt de potencial”, augura Vidal. La temporada passada, el 59% de les obres exhibides han estat de creació catalana i gairebé la meitat del públic ha triat espectacles en català.

Vidal ha tancat la presentació amb una apel·lació a la responsabilitat ètica de la cultura davant els conflictes globals i una referència explícita a Gaza: “No som indiferents. No callem davant aquesta crueltat contra els més indefensos. La cultura sempre respon, i mai no és amb armes”.
Aquest vespre el sector celebra els bons resultats amb la XXIV Gala Catalunya Aixeca el Teló al Gran Teatre del Liceu, sota la direcció artística de Joan Arqué. Durant l’acte s’entregarà el Premi d’Honor 2025 a Bitò, Salvador Sunyer i Josep Domènech, en reconeixement a la seva trajectòria i al paper en la descentralització cultural.

