El nou programa de Juan Carlos Martel busca un equilibri entre les produccions de grans noms i la línia més arriscada.
Els darrers anys no han estat fàcils per al Lliure ni per a cap institució d’arts en viu. Per això, en la presentació de la nova temporada del teatre el seu director, Juan Carlos Martel, incideix en la idea de tancar el parèntesi que ha suposat la pandèmia i afrontar el futur amb il·lusió: “que la imaginació broti”, és el lema del pròxim curs. Com una “casa permeable als temps que vivim”, Martel vol “tornar a dotar de significat” la idea de teatre públic per a “una societat que necessita històries”.
Les narracions literàries més icòniques i els autors de renom es concentraran a la Puigserver. La sala gran de Montjuïc acollirà grans produccions d’aquí i de fora, mentre que la seu de Gràcia serà “la sala del risc” on les companyies joves podran assajar els seus llenguatges. Es potenciarà tot el discurs al voltant de la sostenibilitat i la pota educativa tornarà a tenir un pes ben específic en la programació, amb nova edició de l’Escola de pensament, coordinada per Marina Garcés i Albert Lladó, i altres projectes en col·laboració amb diversos centres formatius.
La performance Sun & Sea inaugurarà la programació de la Fabià Puigserver el 12 d’octubre, una producció lituana que va guanyar el Lleó d’Or a la Biennal d’Art de Venècia. Yerma, de Lorca, serà un altre dels plats forts a la sala, un nou muntatge que dirigirà el mateix Martel sobre un espai escènic de Frederic Amat. Entre els grans títols destaca també Tots eren els meus fills, d’Arthur Miller, dirigit per David Selvas, Les amistats perilloses en versió de Carol López i Lectura fácil de Cristina Morales dirigida per Alberto San Juan. Entre les figures internacionals també destaquen els noms de Pablo Messiez, Tiago Rodrigues, Anne-Cécile Vandalem i Miet Warlop, aquesta última com una de les primeres coproduccions d’una artista internacional del Lliure.
Gràcia jove i arriscada
Un dels dramaturgs de moda, Jordi Prat i Coll, inaugurarà la temporada a la seu històrica de Gràcia amb el text Fàtima que també dirigirà. La companyia José y sus Hermanas presentarà el seu quart espectacle Concurso de malos talentos en què vol parlar del futur. Àlex Rigola tornarà a convidar els espectadors a entrar en una caixa de reduïdes dimensions on presentarà Hedda Gabler d’Ibsen, a propòsit de la xacra dels suïcidis. El dramaturg Joan Yago i la directora Glòria Balañà formaran parella creativa inèdita, mentre que el teatre imprevisible d’Atresbandes ocuparà l’espai de la companyia resident, encàrrec creatiu que assumeixen reclamant, alhora, poder exhibir també peces de repertori. Pau Massaló, Marina Congost i Nico Jongen seran altres dels artistes residents de la temporada.
En l’apartat de les visites a la seu de Gràcia, Marco Layera i la seva companyia La Re-Sentida tornaran a Barcelona després de l’èxit de Paisajes para no colorear, i ho faran amb un espectacle sobre la violència policial, Oasis de impunidad. Els gallecs Chévere repeteixen també,hi portaran Curva España, nou muntatge sobre un país tan malament girbat com la seva xarxa de ferrocarrils.
Finalment, la creadora i escenògrafa Silvia Delagneau presentarà també a Gràcia Rave, un espectacle per a la canalla de 6 a 10 anys, un viatge sensorial pel clima i les estacions.
La incomoditat de les xifres
No són bons temps per a rècords. Les xifres es poden cuinar però el Lliure ha perdut més de 30.000 espectadors respecte de les dades d’abans de la pandèmia i deu punts de percentatge d’ocupació. Des de la direcció ho atribueixen a les últimes restriccions de la pandèmia i a factors com la guerra d’Ucraïna i l’actual escenari d’incertesa. Sobre els factors artístics, Martel encara l’autocrítica marcant-se noves fites per arribar a l’excel·lència. “Segurament ens ha calgut un seguiment artístic més acurat d’algunes propostes concretes”, ha dit, tot reafirmant la voluntat del Lliure de continuar apostant per projectes de risc i propostes on els artistes puguin crear amb total llibertat.
En la temporada 2022-2023 el Lliure optarà per una fórmula amb menys produccions i més funcions, amb un total de 26 espectacles programats amb 388 funcions previstes.