El plany d’una guitarra, llums que perfilen formes i sentiments, paraules que evoquen allò que no existeix… La lectura dramatitzada de Cinc vares de terra va tenir dilluns l’encant de les velles rondalles a la vora del foc. El públic congregat al Romea va guardar un silenci gairebé reverencial, atrapat per la màgia d’aquest conte lúgubre, alhora terrible i poètic.
Organitzat per l’Associació d’Actors i Directors (AADPC), la Fundació Romea i la Fundación AISGE, el tercer cicle de les lectures dramatitzades va tenir la seva segona cita amb el públic gràcies a la col·laboració de la companyia de teatre Cos de Lletra i al repartiment format per Eloi Benet, Elena Codó, Alicia González Laá, Aina Huguet, Ferran Lahoz i Teresa Urroz.
En escena, l’escultor que va perdre els fills sota la fulla d’una destral, la parella que vol arrabassar-li les vares de terra per poder formar una família i la noia orada que riu i canta malgrat la tragèdia ens van descobrir un món on es perdona l’assassinat d’uns innocents i es condemna l’amor no autoritzat. Ruth Vilar, autora del text, també va ser la directora d’aquesta atmosfèrica proposta.
Cinc vares de terra és un conte lúgubre en què predomina l’oralitat, l’instint ancestral d’explicar-nos el món. La música de Manuel Sánchez Riera, emparentada amb les cançons populars, reforça el vincle entre la senzillesa i el misteri. A través de la paraula, els actors i les actrius menen l’espectador per un territori ombrívol, meitat faula, meitat averany.
Amb aquesta lectura dramatitzada, la directora vol alimentar el debat, més vigent que mai, sobre els drets a l’habitatge i a la vida i acusar unes institucions que, lluny d’emparar-los, els escanyoleixen.
Al col·loqui que va seguir a la lectura, Vilar va respondre a les preguntes dels assistents, i va explicar-los en què consisteix el procés creatiu de Cos de Lletra i el treball amb els actors.
Ruth Vilar és escriptora, directora teatral i membre de la companyia Cos de Lletra. Es va llicenciar a l’Institut del Teatre de Barcelona i va cursar un màster de Creació Literària a la UPF. Ha escrit les obres de teatre 10m2 (Col·lecció Teatre-Entreacte, no69, 2007/lectura dramatitzada a l’Obrador de la Sala Beckett, 2007), L’espedaçament (RE&MA 12, 2011/lectura dramatitzada a l’Obrador de la Sala Beckett, 2011) o La tràgica mort de la barbuda (RE&MA 12, 2013/lectura dramatitzada a Primavera Vaca, 2013).