El Teatre Nacional de Catalunya, el ferm compromís amb el nostre patrimoni dramàtic passat, present i futur. Aquesta és la definició que Xavier Albertí ens dóna al programa de la seva segona temporada al capdavant del TNC, un recull de propostes on la recuperació del patrimoni teatral català torna ser un motiu central, com també el concepte de família, que serà l’eix temàtic que articuli algunes de les produccions.
Si l’any passat parlàvem de frontera en un món on aquestes canvien de forma radical, ens ha semblat que la continuïtat natural d’això és parlar de família, ha reconegut Albertí en declaracions recollides per Europa Press. Destruir, engrandir o veure la incidència d’aquest concepte en les nostres vides és un dels objectius de la temporada, ja que sense reflexionar sobre la família no es pot reflexionar sobre la cultura.
Entre les propostes més destacades hi figuren l’adaptació d’El somni d’una nit d’estiu de William Shakespeare dirigida per Joan Ollé a la Sala Gran; Foot-ball de Cesc Gelabert a la Sala Tallers, una reflexió en clau de dansa sobre el moviment i l’esport rei; L’hort de les oliveres de Narcís Comadira dirigida pel mateix Albertí a la Sala Gran; una versió del text El president de Thomas Bernhard dirigida per Carme Portaceli o l’adaptació de la gran novel·la de Joan Sales Incerta Glòria dirigida per Àlex Rigola a la Sala Petita.
Un total de 175 artistes treballaran en una temporada que aixecarà el teló el proper divendres 3 d’octubre amb un muntatge dedicat a la sarsuela—Per començar, Sarsuela—, gènere que Albertí advoca per rescatar com ja va fer amb la revista a l’espectacle inaugural de la passada temporada.
El vesant més clàssic arribarà per part de textos de Pitarra (Liceistes i cruzados) Valle-Inclán (Montenegro, basat en Las comédias bárbaras a càrrec del Centro Dramático Nacional) i també a través de l’adaptació Tirant lo Blanc que portarà a escena de Pere Planella i la ITNC – Jove Companyia.
En referència a la retribució d’aquesta jove formació, que l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) va qüestionar per tractar-se d’un sou de becat ofert a actors professionals ja llicenciats, Albertí ha reconegut una rectificació del model que aquesta propera temporada tindrà un sou ajustat a conveni i només s’acceptaran graduats de les dues últimes promocions de l’Institut del Teatre, i no de les cinc últimes com s’havia plantejat en un primer moment. Aquestes millores de les condicions laborals són fruit d’un acord entre el propi TNC, l’Institut del Teatre i l’AADPC.
Podeu trobar més informació així com la programació completa a la pàgina web del TNC.