L’actual temporada teatral té els dies comptats. Com a conseqüència, les grans places comencen a fer balanç i, com és natural, mostren ja les seves cartes de cara a la temporada següent. Xavier Albertí, director del TNC, ha presentat aquest dimecres una temporada 16/17 molt ambivalent on es combinaran reposicions amb estrenes i alguna sorpresa.
És el cas de la recuperació de la programació internacional: serà un sol espectacle, Letter to a man, de l’estatunidenc Robert Wilson, interpretat pel ballarí Mikhail Baryshnikov. L’obra tracta d’entrar en l’univers de Vaslav Nijinsky just en el moment en què va perdre el contacte amb la realitat per una malaltia mental. Segons Albertí, es tracta d’una obra que generarà algun tipus de polèmica, perquè no és de gust universal però que igualment cal endinsar-se perquè ajuda a descobrir per què el teatre camina cap a on camina.
La poesia de Joan Brossa i el teatre líric de Josep Anselm Clavé tindran també un pes específic en la programació. Una peça d’aquest últim, L’aplec del Remei, pionera en la utilització de la llengua catalana, serà l’encarregada d’obrir la temporada el 29 de setembre.
Un altre muntatge destinat a deixar empremta és el Ricard III protagonitzat per Lluís Homar i dirigit pel mateix Albertí, que comptarà amb la intervenció de la veterana actriu Julieta Serrano. Serà la cirereta que tancarà la temporada al juny de 2017.
Abans, altres espectacles intentaran fer el ple, entre ells La senyora Florentina i el seu amor Homer de Mercè Rodoreda i direcció de Sergi Belbel, amb Mercè Sampietro com a protagonista; La fortuna de Sílvia, de Josep Maria de Sagarra, dirigida per Jordi Prat i Coll i amb Laura Conejero; o A la solitud dels camps de cotó, de Bernard-Marie Koltès, amb Joan Ollé al capdavant i Ivan Benet i Andreu Benito al repartiment.
Entre les més originals trobem Collaret de Cranis de Brossa, una producció que comptarà amb la participació de l’Institut del Teatre i l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC); A tots els que heu vingut, una mena de sainet de Marc Rosich amb Mercè Aránega com a actriu principal i una trama a partir de la confessió de Jordi Pujol; o l’obra per a cinc espectadors de Xavier Bobés Cosas que se olvidan fácilmente.
De la resta de l’Estat veurem les produccions Vània de Txèkhov, dels recuperats Moma Teatre i el seu director Carles Alfaro, o la versió de La Celestina coproduïda entre el Teatro de l’Abadia i la CNTC on José Luis Gómez interpreta el rol principal.
Finalment, el TNC recuperarà un dels èxits de l’actual temporada, la versió musical de Molt soroll per no res que Àngel Llàcer va muntar amb gran èxit de públic. Serà al Nadal i amb canvis al repartiment.