Aquestes són les quatre veus que escoltarem en el II Cicle de Lectures Dramatitzades AADPC-Fundació Romea-AISGE, una ocasió per gaudir de la paraula en propostes escèniques que, sovint, transcendeixen la simple lectura per convertir-se en l’esbós d’un muntatge teatral. L’objectiu, donar als professionals associats a l’AADPC o a l’AISGE una oportunitat per mostrar al públic les seves creacions.
Mercè Managuerra, directora del Teatre Akadèmia; Carles Canut, director de la Fundació Romea; Sergi Mateu, vicepresident i delegat a Barcelona d’AISGE, i Ester Bartomeu, secretària de Cultura de l’AADPC, són els membres de la Comissió seleccionadora dels projectes que componen el II Cicle de Lectures Dramatitzades 2014, una comissió que, per unanimitat, va escollir dos textos contemporanis internacionals –La retirada, de Václav Havel, i Je pense à Yu, de Carole Fréchette–, un de clàssic internacional –Els amors difícils, d’Italo Calvino– i un de contemporani català –Space Oditty, de Daniela Feixas– per a la temporada 2014 de lectures. Són textos diversos, de dramaturgs formats en tradicions culturals i escèniques dispars, cosa que dóna a aquest segon cicle atractius afegits: d’una banda, descobrir una autora desconeguda entre nosaltres –la canadenca Carole Fréchette–, i, d’una altra, recuperar dos dels grans talents de la cultura europea del segle XX –Havel i Calvino– o el de confirmar el talent per a l’escriptura dramàtica de l’actriu Daniela Feixas.
Accent femení
Les quatre propostes seleccionades tenen al darrere un nom de dona: Dolors Vilarasau (La retirada), Imma Colomer (Je pense à Yu), Raissa Brighi (Els amors difícils) i Mercè Vila (Space Oditty), les directores de les lectures.
Formada en interpretació i direcció a l’Institut del Teatre i llicenciada en Filosofia i Lletres per la UAB, Dolors Vilarasau ha dirigit més de cinquanta espectacles i ha treballat sovint amb autors contemporanis. Introductora a Catalunya del teatre de Václav Havel –Havel a escena (1992) i El comunicat (1999)–, Vilarasau dirigirà la lectura d’un altre text del polític i dramaturg txec, La retirada, una sàtira sobre la pèrdua del poder i la vacuïtat del llenguatge polític contemporani.
D’Imma Colomer, en qualitat de directora, hem pogut assaborir aquesta mateixa temporada el deliciós Afterplay, de Brian Friel. La seva proposta per al II Cicle de Lectures Dramatitzades ens introduirà en l’univers teatral de Carole Fréchette, autora de textos que tracten de la condició femenina en la nostra societat. Je pense à Yu és la història de Madeleine, una dona que llegeix al diari una notícia breu sobre l’alliberament del periodista xinès Yu Dongyue, empresonat 17 anys enrere per llançar pintura sobre un retrat de Mao a la plaça Tiananmen, el 1989. Madeleine decidirà estirar el fil per conèixer millor Yu i les seves motivacions.
Formada a París, la italiana Raissa Brighi ha escollit un recull de contes d’Italo Calvino per a la seva lectura: Els amors difícils parla d’amor o, més aviat, del desamor, del desacord que, segons l’autor, és l’element fonamental –si no l’essència mateixa– de les relacions sentimentals.
Mercè Vila Godoy és l’autora i directora d’escena d’aquell Somni que va veure’s la temporada 2012-2013 a La Seca, i que adaptava lliurement el Somni d’una nit d’estiu shakespearià a partir de la improvisació dels actors. Ella serà, també, la directora de la lectura d’Space Oditty, un thriller apocalíptic que, des de l’humor, retrata una societat desintegrada a través de la relació d’una mare i una filla. L’obra, de Daniela Feixas, va ser finalista del Premi Quim Masó 2013.