Les tradicionals llàgrimes de Santa Eulàlia, la tradicional pluja que freqüenta les festes de la Mercè, han tornat a fer enguany acte de presència. Diu la llegenda que així eixuga la seva pena l’antiga patrona de Barcelona davant les festes dedicades a la seva substituta. No obstant això, novament els barcelonins han tornat a fer seu el carrer, acudint en massa a celebrar la seva festa gran.
En aquest sentit, un any més el Festival MAC (Mercè Arts de Carrer) ha estat de nou un dels actes més populars. Malgrat que la pluja va obligar a cancel·lar algunes de les representacions de les nits de divendres i diumenge, la proposta d’arts escèniques a diferents escenaris (enguany la Ciutadella, el Castell de Montjuïc, el Parc de la Trinitat i la Fabra i Coats) ha convençut a més de 190.000 persones, segons dades del tinent del tinent d’alcalde de Cultura Jaume Collboni.
Les dades de participació són especialment positives en el cas del Parc de la Trinitat, nou escenari impulsat pel festival amb l’objectiu de descentralitzar la festa acostar-la als barris. 21.000 persones han gaudit d’aquest nou escenari, tot un èxit segons els organitzadors. La Fabra i Coats, l’altre espai que s’ha afegit a la Mercè, ha atret unes 2.500 persones amb diverses propostes relacionades amb la tecnologia.
Però com sempre, els dos escenaris tradicionals són els que han acollit un major gruix d’espectadors. El Parc de la Ciutadella va convèncer amb la seva combinació d’espectacles d’artistes locals i internacionals, amb especial presència d’artistes de París, ciutat convidada per la Mercè per aquesta edició 2016. Entre les propostes parisenques que més van seduir al públic hi havia la Compagnie Nº 8, grup de teatre parisenc dirigit per Alexandre Pavlata que amb l’espectacle Garden Party va plantejar un retrat gens idealitzat de la classe social que omple les revistes del glamur.
També de París va arribar la proposta d’Olivier Grossetête Des Bâtisses Soeurs aux Villes Éphémères, una instal·lació que prenia forma al llarg del dia, caixes de cartó que de mica en mica s’uneixen amb precinte fins a esdevenir una espectacular torre, famílies senceres hi col·laboren, un treball anònim del públic que és metàfora directa de l’esforç col·lectiu. També de París provenien els enormes titelles de Les Grandes Personnes, companyia que va presentar Les touristes, uns visitants molt especials de mida descomunal que es van passejar per diferents punts del parc.
Olivier Grossetête i Des Bâtisses Soeurs aux Villes Éphémères
Ja entrada la nit van arribar algunes de les propostes més esperades del parc de la Ciutadella. És el cas de Nuage de la companyia Le Monfort, que presenten un núvol de proporcions gegantines que genera un alt grau d’expectació entre el públic, un espectacle on la companyia posa en pràctica la suggeridora imatge de saltar a dins d’un núvol.
Les noves tecnologies van centrar el discurs de bona part de les propostes nocturnes. En són exemple la combinació de circ futurista i projeccions dels finlandesos Agit–Cirk, o la proposta de dansa de HandMadeDance, Croma, que es planteja com un espectacle simultani entre el parc de la Ciutadella, el CCCB i la Fabra i Coats. Keyframes dels parisencs Groupe Laps va posar el punt de llum amb una instal·lació de formes humanoides que es va col·locar a la font de la cascada.
Finalment, dos dels plats forts de l’edició van arribar ja de nit. Per una banda, era molt esperada la coreografia del creador tunisià establert a París Radhouane El Meddeb, que va presentar un fragment de 20 minuts del seu espectacle Heroes. Nou ballarins posen en escena un món divers i frenètic de personatges obligats a integrar divergències i les singularitats. Per la seva banda, la companyia barcelonina Obskené va presentar passada la mitjanit el seu espectacle Manifesta, una combinació de circ de gran format i missatge combatiu que, com el seu nom indica, barreja els conceptes de festa i manifestació.
Radhouane El Meddeb va presentar un fragment de 20 minuts del seu espectacle Heroes
Per la seva banda el Castell de Montjuïc va acollir durant el dia actuacions per a tota la família centrades en el gènere del circ. Entre els més aplaudits els francesos Barolosolo i el seu Île O. Un espectacle de clown i música dins de l’aigua; o el muntatge de dansa aèria Environnement Vertical, de Retouramont, un espectacle a mig camí entre la dansa i l’escalada que demostra, un cop més, els punts en comú entre moltes pràctiques esportives.
No va faltar espai per a l’humor de la mà de Miss Dolly, de la companyia catalano-francesa Marcel et ses drôles de femmes, mitja hora d’espectacularitat, acrobàcies i bon humor per subratllar el caràcter festiu d’un programa que, malgrat haver de fer front als impediments meteorològics, tanca amb èxit una nova edició on la festa i el carrer han anat més units que mai.