Aquest mateix trimestre podrem paladejar la paraula de dos dels grans, Vaclav Havel (La retirada, Teatre Lliure) i Italo Calvino (Els amors difícils, Nau Ivanow), però mentre esperem, podem obrir la gana revivint les emocions de les dues primeres propostes a través de fotografies que destil·len la contenció de Je pense à Yu i l’humor negre d’Space Oddity.
A Je pense à Yu, de Carole Fréchette (Teatre Akadèmia, 30 de juny), Fina Rius interpreta una traductora que s’endinsa, fascinada, en la història recent de la Xina, en l’agonia del règim totalitari i el despertar al món capitalista, a través de la tragèdia d’un jove condemnant a presó el 1989, per haver tirat pintura vermella contra el retrat de Mao, a la Plaça Tienammen. Ella no n’és conscient, però el seu interès pel cas neix de la necessitat de trobar nous objectius en la seva vida. Un veí al qual coneix per casualitat (Òscar Intente) i una alumna a domicili (Laura Pujolàs) són els altres personatges del drama. Imma Colomer en va dirigir la lectura.
Un text de Daniela Feixas, finalista al Premi Quim Masó 2013, va ser l’escollit per Mercè Vila Godoy per a la segona lectura dramatitzada del cicle (Teatre Romea, 14 de juliol). Space Oddity és un thriller apocalíptic protagonitzat per una dona que recorre una estranya ciutat per trobar-se amb la seva mare, i posar fi, potser, a la incomunicació que ha marcat la seva relació. Amb fantasia i sentit de l’humor (agre), l’autora retrata una societat desintegrada… Míriam Iscla, Josep Julién, Maria Ribera, Elena Fortuny, Àlvar Triay i la mateixa Vila Godoy en foren els intèrprets.
Foto: Glòria Solsona
Calendari de tardor
La retirada Els amors difícils
de Vaclav Havel d’Italo Calvino
Direcció: Dolors Vilarasau Direcció: Raissa Brighi
Lliure de Gràcia, 28 d’octubre Nau Ivanow, 17 de novembre