El guardó, ampliat en les modalitats de recerca i dramatúrgia, reconeix els millors treballs sobre la història del teatre català.
La tercera convocatòria del Premi Teresa Cunillé als millors treballs sobre la història del teatre català ha reconegut Martí Alós, en la modalitat de recerca, per la investigació El Grec – 76 i l’Assemblea d’actors i directors. Un element de ruptura en l’escena teatral de la Transició barcelonina; i Jaume Viñas, en la de dramatúrgia, per El gran Price.
Sobre el treball d’Alós, el jurat ha valorat que la recerca “omple el buit bibliogràfic d’un moment històric del nostre teatre, està abastament documentat i en fa una interpretació pertinent”, mentre que ha destacat “la gosadia estructural i el sentit lúdic” de l’obra de Viñas, amb què “l’autor fa presents una època i un context polític i cultural identificables: els d’una Barcelona en construcció, a mitjan segle passat. Un cosmos divers, farcit d’individus tant pintorescos com reconeixedors, que col·lideixen en un emblemàtic local de la ciutat, el Price, tot donant notícia d’un temps i un país que s’acomiadava de vells usos i costums, sense atrevir-se del tot a donar la benvinguda als nous paradigmes artístics i culturals”.
El guardó, convocat per la Propietat del Teatre Romea amb la col·laboració de l’Institut del Teatre, és de caràcter biennal. La modalitat de recerca està dotada amb 4.000 euros i, la de dramatúrgia, amb 3.000 euros.
El premi, sorgit d’una iniciativa conjunta de l’actriu Teresa Cunillé i la Propietat del Teatre Romea, té per objectiu incentivar i donar suport al coneixement i la preservació de la història del teatre català. Cunillé, de 99 anys i l’actriu que ha estrenat més obres a l’escenari del Romea, es mostrava, durant l’acte de lliurament, satisfeta d’un reconeixement que “dona ales a investigadors i nous creadors que somien noves històries”.
El jurat ha estat format per Laura Cendrós, representant de la Propietat del Teatre Romea, com a presidenta; Araceli Vilarrasa, representant de la família Vilarrasa-Cunillé, com a secretària; i pels vocals Mercè Amat, traductora i intèrpret; Enric Ciurans, professor i director del departament d’història de l’Art de la Universitat de Barcelona; Narcís Comadira, escriptor i traductor; Susana Egea, directora de Recerca de l’Institut del Teatre; Francesc Foguet, professor d’Estudis Teatrals de la Universitat Autònoma de Barcelona; Enric Gallén, historiador i crític de teatre; César Martínez, Director General d’Art i Continguts del Grup Focus; Pere Riera, professor de dramatúrgia i escenificació a l’Institut del Teatre, i Marta Turu, espectadora.
Treballs premiats publicats per l’Institut del Teatre
El treball premiat en la modalitat de recerca serà publicat en edició digital al Reservori digital de l’Institut del Teatre RedIT i podrà optar a ser publicat en edició paper dins de les col·leccions de l’àrea de Publicacions de l’Institut del Teatre, sempre i quan així ho decideixi i determini la comissió de publicacions adscrita.
En el cas de la modalitat de dramatúrgia, l’àrea de Publicacions de l’Institut del Teatre també podrà considerar la publicació digital del text guanyador sempre i quan així ho decideixi i determini la comissió de publicacions competent adscrita a l’àrea.
En aquest sentit, fruit de les col·laboracions passades durant la primera edició (2019) i la segona (2021), l’Institut del Teatre ha publicat els treballs d’Eduard Molner Baixant de la Font del Gat o La Marieta de l’ull viu, un exemple d’èxit del Paral·lel de la dècada dels vint, El Paral·lel fent país, que coedita l’Institut del Teatre amb Arola Editors, i també el treball de Joan Martori Vuit paròdies del teatre d’Àngel Guimerà, que es publicarà digitalment dins de la col·lecció Repertori Teatral Català.