Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Un cada quatre dramaturgs no cobra, segons l’ACD
    Actualitat

    Un cada quatre dramaturgs no cobra, segons l’ACD

    EntreactePer Entreacte19 de febrer de 2025Actualitzat:19 de febrer de 2025No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Helena Tornero (ACD), Sebastià Portell (AELC) i l'advocat Mario Sepúlveda © Guillem Rosset / ACN
    Helena Tornero (ACD), Sebastià Portell (AELC) i l'advocat Mario Sepúlveda © Guillem Rosset / ACN

    Sis entitats d’autors presenten un manual per garantir el compliment dels drets laborals i la justícia en les remuneracions.

    Publicitat

    La presentació del llibre Entreacte(s) va encendre el debat la setmana passada, camí aplanat per a la presentació dimarts passat d’un informe contundent. L’Associació Catalana de Dramatúrgia (ACD), l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC) i altres quatre organitzacions d’autors acaben de presentar un manual destinat a combatre la vulneració dels drets d’autor i els incompliments en les remuneracions dels dramaturgs. El document proposa una sèrie de recomanacions per acompanyar els professionals en els processos d’encàrrec, amb l’objectiu de minimitzar els possibles “malentesos” i establir condicions clares pel que fa a la remuneració, els drets d’autor i els terminis d’entrega, entre altres aspectes.

    Segons una enquesta interna de l’ACD, un de cada quatre dramaturgs no va percebre pagament per la feina realitzada durant el 2024, una xifra que, tot i així, ha millorat respecte a 2021, quan la proporció ascendia a dos de cada quatre. Helena Tornero, membre de la junta de l’ACD, ha explicat a l’Agència Catalana de Notícies que, dins d’aquest percentatge, existeixen grans desigualtats en els imports percebuts pels autors, fet que genera preocupació en el sector.

    Juntament amb Tornero, Sebastià Portell, president de l’AELC, i l’advocat Mario Sepúlveda han subratllat la importància de disposar sempre d’un contracte en els encàrrecs dramatúrgics, ja que aquest document estableix les condicions laborals i els drets de les parts implicades. Tornero ha insistit en què, en cas de conflicte, el contracte serveix com a eina per reclamar el compliment de les condicions acordades.

    Manual de bones pràctiques en arts escèniques © AELC
    Manual de bones pràctiques en arts escèniques © AELC

    El manual, que es presenta com una eina per “millorar la qualitat i la manera de treballar en el sector”, fa èmfasi en la necessitat de garantir una remuneració justa des del primer moment de l’encàrrec. Així mateix, defensa que els autors siguin remunerats no només per les obres d’encàrrec, sinó també per aquelles que ja hagin estat prèviament escrites. Tot i que el document no estableix barems concrets, destaca la importància d’una compensació adequada que permeti als dramaturgs dedicar-hi el temps necessari per garantir la qualitat de la seva tasca.

    Aquesta iniciativa de manual, pionera a Catalunya i també al conjunt de l’Estat, inclou un conjunt de recomanacions per a la signatura de contractes i la cessió de drets d’autor. A més, proposa un catàleg amb models de contractes i orientacions per a una millor gestió de les relacions laborals en el sector de la dramatúrgia. En aquest sentit, s’ha advertit sobre els possibles riscos derivats de l’ús indiscriminat de la intel·ligència artificial en la creació i cessió d’obres.

    Publicitat
    Associació Catalana de Dramatúrgia
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorI a tu, no t’agradaria escriure?
    Següent Article Bet Orfila, nova gerent del Teatre Lliure
    Entreacte
    • Web
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

    Articles Relacionats

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    5 de novembre de 2025

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    4 de novembre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    29 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 7 de novembre de 2025

    Anna Casals, bones companyies

    Els bons, en gira: Manresa (8 i 9/11), Reus (14/11), Palamós (29/11), Ametlla del Vallès…

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Anna Casals, bones companyies

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.