Era important que sorgís la complicitat entre dues iniciatives editorials dedicades a les arts escèniques, com ho són la revista Entreacte i la col·lecció de textos teatrals «Dramaticles», per fer realitat aquest projecte ambiciós que ara presentem: l’antologia Entreacte(s): Dramatúrgia catalana breu.
Ho escric amb el convenciment que convocar vint-i-cinc de les veus dramatúrgiques actuals en un llibre és una fita rellevant per a la nostra literatura dramàtica, que ofereix una fotografia fixa del present i que confirma, malgrat la poca rellevància habitual del gènere teatral, que tenim raons de pes per creure-hi amb optimisme i seguir reivindicant-ne tant l’edició com la lectura.
El volum, coeditat per Comanegra i l’Institut del Teatre a partir de la proposta d’Entreacte per aplegar les peces breus publicades a la secció «Autoria» de la revista entre el 2018 i el 2024, recull en ordre cronològic les obres d’alguns dels noms més destacats de la cartellera teatral actual: Lluïsa Cunillé, Josep Maria Miró, Victoria Szpunberg, Marc Rosich, Cristina Clemente, Jordi Casanovas, Guillem Clua, Pau Miró, Helena Tornero, Denise Duncan, Llàtzer Garcia, Daniela Feixas Conte, Pere Riera, Marta Aran, Anna Maria Ricart Codina, Marc Artigau i Queralt, Jordi Prat i Coll, Lara Díez Quintanilla, Mercè Sarrias, Eu Manzanares, Jordi Galceran, Queralt Riera, Marta Buchaca i David Plana. La peça breu Tovalloles de platja, de Josep Maria Benet i Jornet, tanca l’edició a tall d’homenatge amb el propòsit de celebrar el present de la dramatúrgia catalana d’aquest primer quart del segle XXI sense obviar la importància de dirigir la mirada cap al passat. És el director d’Entreacte, Manuel Pérez, qui precisament s’encarrega, al pròleg de l’edició, de traçar un recorregut per la història de resistència que ha viscut l’escriptura dramàtica en català amb un èmfasi especial en el format, sovint oblidat, del teatre breu.
Les peces comparteixen el repte d’elaborar una escena i el límit de 12.000 espais
El conjunt de textos, escrits per a l’ocasió i plantejats amb plena llibertat de forma i contingut, constitueix un retrat heterogeni que fa d’Entreacte(s): Dramatúrgia catalana breu un compendi únic no només de dramatúrgia, sinó també de literatura catalana contemporània. Entre les peces, que comparteixen el repte d’elaborar una escena pensada per ser representada i la limitació d’extensió de 12.000 espais, com si cada autor hagués fet un exercici d’estil, veiem com s’hi escola l’esperit de l’època a l’hora de pensar el món des del llenguatge en acte. Podríem dir que hi ha dos eixos que, d’una manera o d’una altra, travessen bona part de les propostes: d’una banda, la comunicació a través de pantalles, que esdevé motiu i a vegades impregna l’estil d’escriptura; de l’altra, els vincles intergeneracionals que tenen a veure amb la família, la criança o l’educació, tant a casa com a l’escola. També hi ha espai per a la distopia política, les complexitats de les relacions de parella o els casos socials basats en fets reals, entre altres propostes més difícils d’etiquetar.
«Dramaticles» va néixer l’any 2016 amb la vocació de reivindicar el teatre com a gènere literari i contribuir a revitalitzar-ne l’edició, després que la majoria de les col·leccions històriques que editaven teatre en català haguessin reculat com a conseqüència de la crisi econòmica. No atribuïm al text teatral una funció únicament subordinada a l’escena, sinó que ens agrada concebre’l com una creació amb entitat pròpia: una escriptura que dota el text d’una integritat escènica que és el lector qui ha d’imaginar. L’eslògan que afirma que el teatre també es llegeix, popularitzat per les Éditions Théâtrales als anys vuitanta, comença a ser una obvietat ara que han nascut múltiples iniciatives que posen el focus en l’edició de literatura dramàtica, i potser el que hem de fer és trobar la manera d’entusiasmar lectors. Tant de bo aquesta antologia ho aconsegueixi.
Autories publicades que formen part del llibre Entreacte(s)
El parc. Lluïsa Cunillé
Telegrama. Josep Maria Miró
El ball de la Mia Wallace. Victoria Szpunberg
diana. Marc Rosich
Patchwork. Cristina Clemente
Catalans Welcome. Jordi Casanovas
Rosa de foc. Guillem Clua
Carnisseria. Pau Miró
Ficcions. Helena Tornero
Fins que escampi. Denise Duncan
Una cervesa amb ell. Llàtzer Garcia
Amor en temps tristos. Daniela Feixas Conte
Restes. Pere Riera
Potser volies dir. Marta Aran
Dues maneres de deixar la teva parella mentre ets a la platja. Anna Maria Ricart Codina
Unes altres. Marc Artigau i Queralt
Una veu. Jordi Prat i Coll
Mary. Lara Díez Quintanilla
Tutorial d’ukelele. Mercè Sarrias
Pena. Eu Manzanares
La caritat. Jordi Galceran
Poliedre redux. Queralt Riera
El professor. Marta Buchaca
Perduts. David Plana
Tovalloles de platja. Josep Maria Benet i Jornet