Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Hemeroteca»Ballant amb crítics
    Hemeroteca

    Ballant amb crítics

    Eladio GutiérrezPer Eladio Gutiérrez9 de desembre de 2014Actualitzat:24 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    Deixem aquesta vegada que els pretèrits imperfectes ocorrin a Madrid, capital del regne en el qual habiten, des de sempre, molts republicans (encara que, com s’ha demostrat recentment, no sempre puguin treure aigua del pou).

    Enrique Llovet va ser crític titular a sou del monàrquic ABC. És a dir, que el diari ABC pagava Llovet en pessetes contantes y sonantes (ara cobraria la morterada en euros) les crítiques que escrivia sobre teatre. Com que Llovet, a més de crític, era autor teatral, adaptador i fins i tot lletrista d’havaneres (segur que va fer-se ric amb Yo te diré, de Los últimos de Filipinas), per no militar amb el pit obert a tots dos costats de la trinxera signava amb el pseudònim de Marco Polo.

    Marco Polo, el crític d’ABC (ho especifico perquè no hi hagi confusions amb el viatger venecià), mai no va enjudiciar les obres teatrals del prolífic Juan Ignacio Luca de Tena, no perquè no volgués fer-ho, que no ho sabem del cert, sinó perquè aquest Luca de Tena era el director de l’ABC i no hauria quedat elegant que des del seu diari es deixés com un drap brut èxits tan sonats com ¿Dónde vas, Alfonso XII? o ¿Dónde vas, triste de ti?, que tant van fer plorar (vagi vostè a saber per què) els ocupants del pati de butaques. A l’ABC d’aquella època, època en la qual els comediògrafs podien arribar a ser directors de diari, tenien per costum no criticar (el verb s’aplica aquí en el seu sentit més noble) les estrenes del director. Deixaven que els compassos d’aquest ingrat ball els executessin col·legues d’altres diaris i després reproduïen la crítica (si era favorable, és clar) encapçalant-la amb el conegut “Segons publica…” .

    I si pregunten què pinta en tot això Marco Polo, diré que res, tret que les seves crítiques es publicaven en temps que van ser imperfectes, molt imperfectes, tan imperfectes com els que vivim ara.

    Publicitat
    flashback Hemeroteca
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorCarlos Lechuga, XI Premi SGAE de Guió Julio Alejandro
    Següent Article El DespertaLab busca projectes amb esperit jove
    Eladio Gutiérrez

    Articles Relacionats

    Una tardor (escènica) calenta

    30 de novembre de 2020

    Tricicle, de la plaça del Pi a Broadway

    21 de desembre de 2018

    Maig de 68: Els esdeveniments de Paris

    11 d'octubre de 2018
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 6 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Quatre exemples de professionals nascuts als noranta que exemplifiquen l’allau de talent mentre combaten els…

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.