Encara no sabeu què regalar o regalar-vos per Sant Jordi?
L’ofici de dirigir de Katie Mitchell. Angle Editorial, 352 pàgines. Amb pròleg de Carlota Subirós, s’acaba de publicar un manual de referència als països anglosaxons. La directora britànica hi aporta pautes detallades i clares per al treball amb els actors, els tècnics o amb el mateix text. El volum expressa una voluntat didàctica, amb una llista completa de resums i destacats. Un llibre adreçat a professionals, però també a curiosos i incondicionals de l’art de la interpretació.
La mirada obscena d’Albert Arribas i Ferran Dordal. Comanegra, 304 pàgines. Per celebrar els 20 anys d’existència del TNC, aquest volum recull 20 converses sobre teatre protagonitzades per alguns dels directors i coreògrafs més prestigiosos del país, testimonis des de les entranyes de la creació. Un volum destinat a pal·liar el dèficit de materials de reflexió sobre les nostres arts escèniques.
L’ombra de l’amor de Pere Anglas. Violana Edicions, 271 pàgines. Actor, guionista i dramaturg, Pere Anglas fa el seu primer salt a la novel·la després d’escriure una desena d’obres teatrals. Ambientada en la Barcelona de l’any 1924, ens explica la història d’un jove autor i empresari teatral que rep l’encàrrec d’un extravagant marquès italià d’escriure una obra de teatre sobre l’autèntica naturalesa de l’amor.
Hermann Bonnín: El mètode de saber escoltar de Jordi Coca. Publicacions de l’Institut del Teatre, 126 pàgines
S’acaba de publicar el segon volum de la col·lecció “Converses” amb la qual l’Institut del Teatre vol aprofundir en figures contemporànies d’interès per a les nostres arts escèniques. El nou volum està dedicat a l’actor, director d’escena, assagista i gestor cultural Hermann Bonnín (1937) i està escrit per una altra figura imprescindible del nostre teatre, Jordi Coca. El llibre repassa la trajectòria de Bonnín i s’endinsa en una figura que va canviar els fonaments del teatre català, sobretot des del seu càrrec de director i renovador de l’Institut del Teatre, però també com a responsable del Centre Dramàtic de la Generalitat, on també va imprimir l’accent avantguardista que va aprendre d’Adrià Gual, mestre que a principis de segle buscava aconseguir la síntesi perfecta entre la llibertat indiscutible dels creadors i la consolidació institucional del teatre.
Dramatúrgia alemanya contemporània (diversos autors). Editorial Comanegra, 324 pàgines
En els últims temps a Catalunya s’estan posant en marxa diverses iniciatives per reforçar la baula més feble de la connexió del públic amb el teatre, els adolescents. Aquesta necessària reflexió al voltant del teatre jove s’enforteix també a través de la publicació d’aquest volum, que ens proposa un recull de peces de teatre jove, obres signades per alguns dels autors més significatius de la dramatúrgia alemanya contemporània com Lutz Hübner, Martin Baltscheit, Anja Hilling, Jakob Nolte i Michel Decar. Un volum que demostra, tal com ens recorda Jordi Auseller al pròleg, que “Alemanya és un país de teatre i, com a tal, el teatre per a joves constitueix una branca plenament consolidada de la seva dramatúrgia”.
La bona persona de Sezuan de Bertolt Brecht (traducció de Feliu Formosa). Arola editors, 200 pàgines
El passat 31 de gener es va estrenar al TNC l’adaptació d’Oriol Broggi de La bona persona de Sezuan, més d’una dècada després que el director portés a la Sala Gran una altra adaptació brechtiana, la d’El cercle de guix caucasià, que aleshores va protagonitzar Anna Lizaran. Arola editors aprofita l’ocasió per editar aquesta peça que proposa una reflexió incòmoda sobre els límits de les bones intencions, especialment quan no afronten les dificultats materials amb contundència i pragmatisme. El llibre inclou un pròleg de l’escriptor Esteve Miralles que contextualitza la importància de la peça en la crucial trajectòria de Bertolt Brecht.
Historia del cine español de José María Caparrós Lera. Editorial Norma, 336 pàgines
Una definició recorre la nostra història fílmica. La va pronunciar Bardem el 1955, i deia que “el cinema espanyol és políticament ineficaç, socialment fals, intel·lectualment ínfim, estèticament nul i industrialment raquític”. L’historiador José María Caparrós Lera va conèixer Bardem i també moltes de les realitats que descrivia el director. Sobre aquests i molts altres temes escriu en aquest monumental llibre publicat ja el 2007 i ara reeditat i convenientment ampliat amb una ressenya de les coses que han passat l’última dècada. El volum es reedita en homenatge a l’autor barceloní –desaparegut el mes de març passat –, una figura pionera en la introducció dels estudis fílmics a la universitat tant a Catalunya com a la resta de l’Estat.
Espacio para soñar de David Lynch i Kristine McKenna. Reservoir books, 624 pàgines
“Espacio para soñar podria ser l’evangeli segons David Lynch”, així va definir el crític de The Washington Post aquesta mirada insòlita a la vida personal i creativa de David Lynch, un llibre en què el cineasta se sincera per primera vegada. Les reflexions –líriques, íntimes i sense tabús– parteixen, capítol rere capítol, d’episodis de la vida del creador que basteix la seva estreta col·laboradora Kristine McKenna. A mig camí entre el llibre de memòries i l’assaig biogràfic, inclou més de cent entrevistes inèdites a examants sorprenentment sinceres, familiars, actors, agents i altres col·legues de professió, cadascun dels quals, des de la seva perspectiva, aporta un punt de vista singular sobre un dels directors més sorprenents i imprevisibles del cinema contemporani.