Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»4 finestres teatrals cap a altres realitats
    Actualitat

    4 finestres teatrals cap a altres realitats

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz7 de juliol de 2022Actualitzat:1 de setembre de 2022No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    'Bros' © Luca del Pia
    'Bros' © Luca del Pia

    La collita de la primera setmana de Festival Grec se salda amb formats d’impacte i algunes idees fumejants Auca#25

    Cosmopolitisme teatral

    Les primeres dues setmanes de Grec són les més intenses del festival, amb acumulació de propostes internacionals i de la resta de l’Estat que fan que Barcelona sembli una capital cosmopolita i oberta a escala teatral. El drama, o desconnexió com molt bé diagnosticava Andreu Gomila al seu article setmanal, és que la situació no és l’habitual. Malgrat que Lliure i TNC han fet avenços puntuals en les últimes temporades per normalitzar la presència d’artistes de fora en els seus programes, continuem desconnectats dels principals corrents estètics i els creadors de referència ens arriben amb comptagotes. Tota una dècada hem estat sense veure a la ciutat patums de la mida de, per exemple, Castellucci i Ostermeier. Aquest últim, de fet, ens va arribar a través d’un muntatge antic –Un enemic del poble de 2012–, superat en molts aspectes, inclús avançat per la dreta per la versió hereva que va muntar Rigola per a Teatro Kamikaze en 2018. Castellucci, per la seva banda, recicla un espectacle –Bros– que va trepitjar el Temporada Alta passat, tot i que això no suposa cap obstacle per programar aquesta fita escènica les vegades que calgui. Per a Bros, per cert, encara resten un grapat curt d’entrades, el que evidencia una ferida en la curiositat dels espectadors de casa nostra.

    ‘Un enemic del poble’, d’Ostermaier © Thomas Aurin

    Totes les veus

    Pot un espectacle plantejar obertament la nostàlgia per un règim comunista desaparegut? Evidentment, l’artista Sanja Mitrović aplica un punt d’ironia quan recorda aspectes positius de la desapareguda Iugoslàvia de Tito. A l’obra de llarg títol, Comrades, I Am Not Ashamed of My Communist Past, el cinema iugoslau del segle XX actua d’ancoratge per reconstruir una realitat desapareguda que passa de puntetes per la Guerra dels Balcans (a Mitrović, que viu entre Holanda i Bèlgica, li correspondria ara passaport Serbi). Entre l’autoficció i un estil performatiu clàssic, la tesi de l’obra proposa que alguns dels valors revolucionaris que hem perdut pel camí no eren tan dolents, que l’hegemonia del capitalisme consumista tampoc és un camí de roses, que molta gent s’ha quedat tirada pel camí. Qüestionar-nos, en definitiva, la solidesa de les veritats suposadament inqüestionables. Un exercici teatral que funciona millor quan s’aplica a una realitat mitjanament llunyana: aplaudiríem un muntatge que tractés de forma condecent el règim franquista?

    Comrades, I Am Not Ashamed of My Communist Past

    Selfi-museu

    No és ni el primer ni l’últim espectacle documental que veurem basat en testimonis reals. Tampoc la seva estructura té res d’original: Didier Ruiz fa temps que la clava fent el mateix. Però Gardien Party de Valérie Mréjen i Mohamed El Khatib l’encerta per diversos motius. En primer lloc, per portar l’acció al seu marc de referència, per exposar les experiències de vigilants de museu a un museu, al MNAC. El fet de no comptar gairebé amb participants locals fa que la proposta vingui més rodada, amb una dramatúrgia consolidada. Però, sobretot, hi ha un subtext molt ben tramat, el contrast entre la sagrada institució museística contemporània i la precarietat autoritària amb què paga als seus treballadors. Les persones que vigilen els museus senten el menyspreu d’una societat que només pensa en la selfie al costat del quadre famós. Els guardians de l’art són un pou d’anècdotes, de preguntes impossibles, com aquell visitant que després de veure La Gioconda pregunta on pot trobar La Mona Lisa. Ens ho hauríem de fer mirar.

    ‘Gardien party’ © Yohanne Lamoulere

    El teatre del passat

    La relació de Barcelona amb el teatre clàssic en castellà és molt dolenta. Dirimir els motius costaria un article de moltes línies. No és fàcil explicar, per exemple, com un muntatge com Lo fingido y lo verdadero de Lope de Vega va passar sense pena ni glòria pel Romea al maig, i això que comptava amb la direcció de Lluís Homar. O com per vendre una nova actuació de la Compañía Nacional de Teatro Clásico posen als programes la foto del director de l’espectacle, Xavier Albertí, segurament més conegut entre el públic local que Tirso de Molina. Coneixem Shakespeare fins a dir prou, però –sense que siguin comparables– desconeixem per complet un altre segle XVII més pròxim. Sense els orígens no es pot entendre el present. El teatre clàssic, el vers ben dit, són plaers al nostre abast que s’han de gaudir sense complexos. Albertí va portar al Grec una lectura sorprenent d’El burlador de Sevilla, projectant l’arquetip de Don Joan cap a dimensions simbòliques ben fèrtils. Per més desfasats que ens puguin semblar els textos i la mitologia que els envolta, són part d’una tradició que també ens ajuda a il·luminar el present. Tant de bo Albertí se’n surti en la demanda d’una companyia estable per al teatre clàssic en català.

    Assaig d”El burlador de Sevilla’ ©Sergio Parra
    CNTC Festival Grec Lluís Homar Romeo Castellucci Teatre Lliure Thomas Ostermeier TNC Xavier Albertí
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorAida Moré, audiovisual Km 0
    Següent Article Laura Riera, estiu teatral viu
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.