Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Alta cultura popular a la Barcelona precaritzada
    Auca

    Alta cultura popular a la Barcelona precaritzada

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz7 d'abril de 2022Actualitzat:1 de setembre de 2022No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Roger Pelàez a l'Antic Teatre

    L’aniversari del Liceu, l’estrena del documental de La Cubana i altres contrastos d’una escena postpandèmica en ple desconcert Auca#12

    On és el públic?

    Després de Setmana Santa deixarem de portar mascareta, decau un símbol. Des de gener passat, els teatres poden ocupar la totalitat de l’aforament, tot i que de vegades no ho sembla. Darrerament, trobem algunes sales amb massa butaques buides. Circula un neguit: l’índex d’ocupació dels teatres de Barcelona no remunta, resta atrapat en una mitjana del 58%, vuit punts per sota de l’habitual. Un reportatge de Laura Serra en el diari Ara recopilava dilluns la preocupació d’un sector que va patir de valent amb els tancaments i ara no acaba d’arrencar. Ni la presència dels grans musicals amb la seva recaptació de masses aconsegueix compensar les xifres. El TNC –en ple viratge artístic en la direcció coincidint amb la pandèmia– no genera els èxits de temporades anteriors. Cas paregut al Lliure, que amb les actuals xifres anuncia el tancament de l’Espai Lliure de Montjuïc. Pel camí, pateix la baula més feble, sales i companyies petites que no quadren comptes i reben menys encàrrecs. Quin és el problema? a) la desconfiança sanitària parasitada, b) la incertesa econòmica davant d’una crisi inflacionista imminent, c) l’oferta no s’ajusta a la demanda, o d) són certes totes les respostes anteriors combinades.

    Salt al buit

    Mentrestant, l’aniversari del Liceu ha aclaparat tota l’atenció mediàtica de la setmana. Fins i tot, el popular joc Wordle incorporava dilluns un homenatge al teatre en la seva paraula diària. Un encert més en la política comunicativa d’una institució que últimament ha fet grans esforços en la renovació de la seva imatge tradicionalment elitista i encarcarada. En la pràctica, l’aniversari s’articulava al voltant d’una gala amb importants figures internacionals i entrades de platea per damunt dels 300 euros. Aprofitant l’impuls mediàtic de la festa, dimarts es va presentar la temporada 2022-2023, que comptarà amb un pressupost de 51,4 milions d’euros dels quals gairebé la meitat (24,68 milions) corresponen a aportacions d’institucions públiques. Jaume Plensa, Marina Abramović i Calixto Bieito seran algunes de les estrelles d’un llaminer programa que s’articula al voltant d’un concepte que descol·loca: “salt al buit”.

    Una imatge de l’òpera ‘Macbeth’ ideada per Jaume Plensa

    Del carrer a la història

    L’estrena de la setmana no ha tingut un teatre com a protagonista sinó una sala de cinema primer i després les cases de tots els catalans mitjançant TV3. El documental Més enllà de La Cubana passava dilluns per la Filmoteca i pel Sense ficció dimarts. Jordi Call ha dirigit una impol·luta repassada de la història de la companyia a través dels testimonis dels protagonistes i una acurada recerca d’enregistraments d’arxiu, una cosa no sempre possible quan parlem de teatre. La troupe de Jordi Milán hi reivindica l’escola del carrer en els orígens de la companyia, la base d’un teatre tan esparracat com realista. Impacta la franquesa de la fundadora Vicky Plana quan recorda la precarietat dels inicis, les estretors que patien quan giraven amb La tempestat a mitjans dels vuitanta: “amb això que guanyàvem no ens podíem mantenir”, reconeix. Plana i altres fundadors van plegar aviat, per sort altres integrants van convèncer Milán per tirar endavant. Després de 40 anys de tossuderia, La Cubana és història viva i el seu Adeu Arturo al Coliseum és una de les obres que més contribueixen en la complicada tasca de recuperar el públic perdut. Però quantes companyies com La Cubana es queden encara avui pel camí a causa de la precarietat imperant?

    Imatge del documental ‘Més enllà de La Cubana’

    De frenillos i diarrea

    De tant en tant, per airejar el cervell, convé passar-se per l’Antic Teatre a veure què s’explica l’oracle Roger Pelàez (funcions cada primer dimarts de mes). Acaba d’estrenar nom d’espectacle –Ejaculant diarrea– però en essència res no canvia, igual que en el nostre ordre social. La misteriosa criatura vetlla per la puresa del seu estil punk il·lustrat, i les aberrants dissertacions de frenopàtic continuen barrejant temes aparentment tan dispars com els evangelis apòcrifs i Joan Pera, entre altres dissociacions escatològiques. Si teniu alguna pregunta que us corca l’ànima, llanceu-li en la part final de l’espectacle –“quina olor fa Víctor Amela?”– i la fosca art de la bibliomància us traurà l’aigua bruta. Pelàez és un bàlsam contracultural, el rot alliberador d’una mala digestió, un bolet de tifa que només l’Antic Teatre es pot permetre. Un espai, per cert, en perill d’extinció que tira amb uns insignificants 150 mil euros d’aportacions públiques i dedica un 17% del seu pressupost a donar suport als artistes de base. Per cert, algunes de les companyies més exportades del moment van fer els seus primers passos a la sala. Exemple d’això, El Conde de Torrefiel, formació que enguany visitarà amb seu nou espectacle el Festival d’Avinyó, el Kunsten de Brussel·les i Festival d’Automne de París. De la precarietat de l’off al món.

    Tanya Beyeler i Pablo Gisbert, El Conde de Torrefiel © Mario Zamora
    Antic Teatre Gran Teatre del Liceu La Cubana
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFormació professional feta a mida
    Següent Article Sismògraf d’Olot, simbiosi entre art i paisatge
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.