Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic
    Auca

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz27 de juny de 2025Actualitzat:27 de juny de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Pomme a la inauguració de Grec 2025 © Alice Brazzit
    Pomme a la inauguració de Grec 2025 © Alice Brazzit

    Amb l’arribada de l’estiu, el Grec i el Mercat de les Flors aposten per noves mirades Auca#159

    Publicitat
    Advertisement

    Posada de curt

    És, sens dubte, una de les nits més esperades de l’any teatral, la inauguració del Festival Grec. Sarau d’estiu que més que una posada de llarg és una tallada en curt si jutgem l’omnipresència de les bermudes xarones, el xancletisme desfermat i els looks eivissencs deixats caure: mudar-se, un verb que conjuga malament amb el teatre català. No és el cas de la protagonista de la nit, Leticia Martín Ruiz, flamant nova directora del festival en la nit de la seva estrena oficial. Després de molta feina i nervis, en la vetllada va sortir tot rodat, un engranatge alimentat per coques de llardons i crema, recapte heretat de l’època d’un Francesc Casadesús visiblement més tranquil que en les edicions precedents que va comandar. Present també la plana major cultural i també política, amb la més alta representació, el president de la Generalitat en ostensible sintonia amb l’equip municipal de Collboni; projecció de l’oasi català 3.0.

    Inauguració de Grec 2025 © Alice Brazzit
    Inauguració de Grec 2025 © Alice Brazzit

    Circ per a tothom

    Podia haver estat un homenatge a l’acabat de traspassar Joan de Sagarra, temut cronista que hauria xalat de valent amb un espectacle inaugural més gal que Astèrix: Catalunya, província Cultural de París, diria el mestre. El duet Marie i Yoann Bourgeois van servir amb Le Petit Cirque un combinat de dansa, acrobàcia i teatre visual intens, d’una poètica delicada i fins i tot un punt naïf. Muntatge bastit al voltant de l’àlbum conceptual Saisons, de la cantautora francesa Pomme, una innocent barreja entre el magnetisme vocal d’Édith Piaf, l’energia càndida de la protagonista del film Amélie i l’aparença d’un conte per a infants dibuixat per Jean-Paul Gaultier sense gens d’irreverència. Només pel concert sol, “animat” per un afinat quartet de corda, ja paga la pena de pujar a Montjuïc. Hi ha, a més, tot l’embolcall al voltant d’una plataforma rodant, amb les evocadores imatges convocades, les piruetes circulars i la delicadesa d’un conjunt que passa l’aprovat amb nota. Cal, això sí, descomptar un ritme parsimoniós i un final abrupte, gairebé desconcertant, sense l’esperit celebraire d’una nit tan singular. Complicada cabriola la d’un espectacle inaugural per a tota la família, encara que d’infants se’n van veure pocs. Una proposta “per a tothom” que és tota una declaració de la intenció aperturista de la nova etapa. Queda pendent per a pròximes inauguracions una dosi més elevada de tensió i risc artístic.

    'Le Petit Cirque', Inauguració de Grec 2025 © Alice Brazzit
    ‘Le Petit Cirque’, Inauguració de Grec 2025 © Alice Brazzit

    Escenes compartides

    El Grec ja ha començat i plouen les estrenes per tota la ciutat. Entre l’allau, destaquem el cicle Amunt el Teló per València del Poliorama, que permetrà veure fins a l’11 de juliol tres de les formacions més carismàtiques del teatre popular valencià. Dimecres, el dramaturg, director i actor Carles Alberola bromejava al voltant de les dues dècades que la companyia Albena Teatre (referent indiscutible del País Valencià) portava sense trepitjar les taules de la sala de les Rambles. El monòleg Waterloo (només fins diumenge) és un bon exemple del teatre de qualitat que practica aquesta companyia amb trenta anys d’història, amb una estructura compositiva complexa i, alhora, accessible a tota classe d’espectadors. La història d’una família que –com totes les famílies– amaguen secrets i inèrcies tòxiques. Un record evocador de la infantesa en clau d’autoficció, entre Fellini, De Filippo i, per descomptat, amb la sornegueria de Berlanga salpebrat d’un surrealisme marca de la casa. Romandrem també atents a les visites de L’Om Imprebís (fins al 4 de juliol) i L’Horta Teatre (fins al dia 11) en un cicle presentat com a solidari amb les companyies afectades per la dana, tot i que no gaudeixen de condicions avantatjoses d’exhibició. Una oportunitat, això sí, per prendre la temperatura a una part petita del teatre valencià, tant pròxim i tan desconegut, malgrat tot.

    Carles Alberola a 'Waterloo' © Carlos Pascual
    Carles Alberola a ‘Waterloo’ © Carlos Pascual

    Aire en moviment

    En un ecosistema sovint procliu a les apostes endogàmiques i als equilibris de quotes internes, el nomenament de María José Cifuentes al capdavant del Mercat de les Flors és, per una vegada, una ventada refrescant. Trencant amb la inèrcia de repartir cromos entre noms habituals de l’escena local, el Consorci públic ha optat per una figura internacional amb mirada àmplia i currículum sòlid. Des de Xile, amb experiència contrastada i connexions esteses pel mapa del moviment llatinoamericà (bastant desconegut a casa nostra), Cifuentes pot esdevenir una peça important per projectar la dansa catalana més enllà dels Pirineus i l’Atlàntic. Una aposta valenta i, si més no, poc habitual, que convida a repensar el Mercat en una època de profunda transformació que estarà condicionada per unes obres a la seu de Montjuïc que s’aventuren llargues i tortuoses, amb el repte de mantenir la personalitat del projecte mentre no es disposa d’un espai propi. Molta merda!

    María José Cifuentes © Mercat de les Flors
    Publicitat
    Albena Teatre Festival Grec Francesc Casadesús Leticia Martín Ruiz María José Cifuentes Mercat de les Flors
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMaría José Cifuentes, nova directora del Mercat de les Flors
    Següent Article Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    10 imprescindibles (només) del Grec 2025

    16 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025

    Un de cada quatre (per ser optimistes)

    22 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 1 de juliol de 2025

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    Del 16 al 18 de juliol, amb direcció de Marc Rosich i dins la programació…

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.