Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»El TNC pinta de groc una temporada dedicada als marges
    Auca

    El TNC pinta de groc una temporada dedicada als marges

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz30 de maig de 2024Actualitzat:31 de maig de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    'L'aranya' © Geraldine Leloutre
    'L'aranya' © Geraldine Leloutre

    Carme Portaceli ha presentat el programa per a la temporada 24/25, desgranem les sorpreses més sucoses Auca#115

    Sense supersticions

    “Un desafiament en tota regla”. Així es referia Carme Portaceli al color triat per al nou curs, un groc que, com sabem, espanta encara molta gent de teatre. Més enllà de l’anècdota, la directora del TNC va iniciar dimecres la presentació de la nova temporada presumint de les xifres de l’actual, que encara belluga: reporten un 83,3% d’ocupació i més de 126.500 espectadors, dels quals un 25% és públic jove (la temporada passada van ser 109.868 butaques ocupades). Després de les estadístiques, Portaceli va desplegar el seu habitual perfil d’oradora contundent per parlar del fil conductor de la temporada, els marges. Sense perdre l’oportunitat de reivindicar la lluita feminista i llançar més d’un dard a l’extrema dreta, va recórrer a Hannah Arendt: “una existència humana decent avui és possible només als marges de la societat”.

    Foto de família de la temporada @ David Ruano
    Foto de família de la temporada © David Ruano

    XXL

    La Sala Gran començarà a funcionar el 26 de setembre amb Ànima, un musical de gran format en català, aposta de risc per un gènere poc usual als teatres públics (però ben estimat pel públic), peça que compta amb la dramatúrgia de Blanca Bardagil, Oriol Burés i Víctor G. Casademunt, i la direcció escènica de Gara Roda. També a la Sala Gran, es representarà Anna Karènina de Tolstoi, del 21 de novembre al 29 de desembre, amb adaptació d’Anna Maria Ricart i la direcció de la mateixa Portaceli. A partir del 30 de gener, el TNC conclourà l’any Guimerà amb L’aranya, obra en què el director Jordi Prat i Coll explora el vessant menys conegut de l’autor, una peça que parla de la infertilitat. Destaca també La tercera fuga, de Victoria Szpunberg, text de tints autobiogràfics que situarà l’autora entre el selecte grup de dramaturgs locals que estrenen en vida a la Sala Gran. I sorpresa amb l’espectacle més monumental, les cinc hores de Vudú (3318) Blixen, una de les creacions més completes de la papessa del teatre Angélica Liddell, que debutarà al coliseu de Glòries: ja era hora!

    Angélica Liddell a 'Vudú (3318) Blixen' © Luca Del Pia
    Angélica Liddell a ‘Vudú (3318) Blixen’ © Luca Del Pia

    Tots els formats

    El Taller de pintura (escenari poc utilitzat) serà l’escenari d’Hamlet.02, de Sergi Belbel, que obrirà la temporada el 18 de setembre. Enric Cambray tornarà a assumir el repte de disseccionar davant del públic, com un monologuista del segle XXI, el segon acte de Hamlet. Una altra producció destacada de format inclassificable és Loneliness, amb dramatúrgia, direcció i coreografia de Roberto G. Alonso, una proposta per a públic jove que tracta sobre l’assetjament escolar. Gola serà el títol del nou treball d’Oriol Pla juntament amb Pau Matas. Massa brillant, d’Oriol Puig Grau, també promet ser una de les propostes més arriscades, un nou salt en la meteòrica carrera del dramaturg revelació que ens va deixar bocabadats amb Karaoke Elusia. I també, amb la intenció de no deixar-nos indiferents, s’estrenarà el nou espectacle de Sol Picó, Macarron Power, dansa compromesa per traçar una reflexió sobre la immigració.

    'Macarron power' © Consuelo Bautista
    ‘Macarron power’ © Consuelo Bautista

    El pot petit

    El Nacional de Portaceli respira a través d’un seguit de produccions que marquen l’estil de la seva direcció, muntatges com Vosaltres, les bruixes, de Jan Vilanova Claudín amb direcció d’Alícia Gorina, una mirada històrica per desmuntar creences, prejudicis i fantasies al voltant de les bruixes i, al capdavall, una reflexió sobre el paper de les dones en la història. Marie, la roja, una de les poques obres teatrals de Rosa M. Arquimbau que va arribar a estrenar-se a Barcelona, rescatada amb dramatúrgia de Carles Mallol i direcció d’Ester Villamor. Atenció també a Anatomia d’un suïcidi, d’Alice Birch, amb direcció de Glòria Balañá, un estudi valent sobre la desesperació i l’amor amb la maternitat com a teló de fons.

    'Anatomia d'un suïcidi'
© Geraldine Leloutre
    ‘Anatomia d’un suïcidi’ © Geraldine Leloutre

    Internacionalitzar

    Sobre la voluntat d’internacionalitzar el TNC, la nova temporada oferirà diferents cicles com el Dramatúrgia emergent europea, en col·laboració amb el Jove Teatre de Zagreb, i el Theatre Democracy Day (TDDAY), que enguany se centrarà en la salut mental. També destaca el Choreolab Internacional, una plataforma coreogràfica que convida tres coreògrafs internacionals emergents a crear peces de dansa originals, i destacat i oportú el cicle dedicat a la creació Palestina que veurem a l’abril. Entre les produccions de fora que visitaran Barcelona figuren Les jours de mon abandon, adaptació d’una obra d’Elena Ferrante en coproducció amb el Théâtre National Wallonie-Bruxelles, un muntatge sobre el desamor i la reconstrucció personal; Hannibal, una producció dirigida per J. Mthombeni i coproduïda amb el KVS de Brussel·les; i The Hours (Las horas), presentada en el marc del Grec 2025, que porta a l’escenari la novel·la de Michael Cunningham que recordem de la pantalla gran dirigida per Stephen Daldry el 2002.

    'The hours' © Dim Balsem
    ‘The hours’ © Dim Balsem

    Bonus tracks

    I finalment, no podem oblidar propostes com Breve historia del ferrocarril español, la peça de Joan Yago sobre la corrupció a la cort d’Isabel II, Primera Sangre de la potent dramaturga Maria Velasco, la coproducció amb la Companyia Dau al Sec protagonitzada per la periodista Laura Rosel, la peça per a bebès Sotabosc d’Inspira Teatre, la col·laboració entre Hotel Col·lectiu escènic i Jordi Oriol, el muntatge de dansa Infinite de Humanhood, l’emotiu record Iaia de Mambo Project i la revisió de l’Alícia de Carroll de la companyia La Briana. Molta teca per a només una temporada, un curs pintat corporativament de groc que esperem no porti mala sort al TNC.

    'Breve historia del ferrocarril español' © Luz Soria
    ‘Breve historia del ferrocarril español’ © Luz Soria
    Alícia Gorina Angélica Liddell Anna Maria Ricart Carme Portaceli Glòria Balañà Joan Yago Jordi Prat i Coll Sergi Belbel TNC
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorContra la nova censura
    Següent Article Amb Viggo Mortensen, fins a la fi del món
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Dramatúrgia catalana: la veu de l’autoria

    5 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.