Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Formats diferents per a les històries de sempre
    Auca

    Formats diferents per a les històries de sempre

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz21 de juliol de 2022Actualitzat:22 de juliol de 2022No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    The Wooster Group

    El Festival Grec ofereix un variat ventall de formes de narrar en el teatre a través de companyies com Insectotròpics, la Conquesta del Pol Sud i The Wooster Group Auca#27

    A la fresca

    La construcció, sobretot als anys noranta, d’un model escènic institucional a Catalunya va arraconar fins a la marginalitat la manifestació formal més genuïna i rabiosament original que ha donat el nostre teatre: les arts de carrer. Insectotròpics, una de les poques companyies que s’hi dediquen per complet, deuen més a l’humanisme tecnològic de la Fura que a la disbauxa festiva de Comediants, són més d’innovacions formals com Roger Bernat i menys del folklore social de La Cubana, nord-americans en la tradició de crítica social i multidisciplinaris com les companyies que es veuen als millors festivals de França. Insectotròpics són carrer i fan 10 anys. Ho celebren amb un nou espectacle, Orpheus, el mite de l’artista que baixa a l’infern per recuperar l’amor perdut. La metàfora aplicada a una societat que creu que amb diners es pot comprar qualsevol cosa, fins i tot la vida eterna. Un desplegament tecnològic i visual per moments feixuc, que compensa en part la presència de l’intèrpret, músic i cantant Bru Ferri, retromodern i encisador. Avui dijous segona i última funció a la plaça Margarida Xirgu, de franc. I la pregunta pertinent: com pot ser que els grans teatres i festivals tractin tan malament les arts de carrer, que en programin pràcticament res? El Grec trenca el gel, de moment encara tímidament.

    Bru Ferri a ‘Orpheu’

    Pantalla documental

    La companyia La Conquesta del Pol Sud no monopolitza titulars ni recull tots els premis que es mereix i, tanmateix, la seva trilogia sobre la dona contemporània (Nadia, Claudia, Raphaëlle) és una de les fites escèniques en fons i forma dels últims anys. El seu teatre documental i personalista, en el bon sentit, avança cap a noves fronteres amb l’estrena de MIVION (Ràdio Sarajevo), la història del periodista Slobodan Minic, veu de la ràdio local durant el setge de Sarajevo dels anys noranta. Un nou testimoni vital ben colpidor que pren forma d’espectacle mitjançant una retransmissió de vídeo en directe. La manca de presència escènica del protagonista es rescabala amb la incorporació de dos joves intèrprets –Azra Suljic i Marc Soler–, contrapunt d’una generació que pràcticament no havia nascut en temps de la Guerra dels Balcans. La memòria se situa de nou al centre, la guerra passada sota l’objectiu i la guerra present com a punt de fuga. Teatre documental i profundament humà, d’imperativa gira i de recomanable prescripció per a públic jove.

    ‘Mivion’

    Simple i cantat

    La visita del Wooster Group la setmana passada va impactar per la seva senzillesa. Per muntar The B-Side l’emblemàtica companyia estatunidenca només precisa un tocadiscos, un llibre, una taula i una pantalla. La resta passa per la veu i l’explicació de tres cantants que a través de la tècnica verbatim reprodueixen a cappella un disc de 1965. El títol de l’enregistrament ja és bastant explicatiu, Negro folklore from Texas State Prisons, reclusos que mitjançant el blues i cançons de treball expliquen una realitat de marginalitat, pobresa i violència institucional. Una fotografia que es projecta cap al passat, cap a un període esclavista no tan llunyà, però també vers el present, a l’actual racisme estructural del país amb la taxa d’empresonament més alta del món, índex que la població afroamericana pateix amb escreix. La música, la força d’unes veus que ens parlen des del passat i uns intèrprets fent de mèdiums; es necessita ben poca cosa per crear una cerimònia compartida, essència de teatre.

    Un futur per al Molino

    Després de tres anys tancat, cal aplaudir que el Grec hagi recuperat el Molino amb l’establiment d’un cicle temàtic dedicat a l’univers queer. Sobre el paper, la idea rutlla, traçar un pont entre el passat de l’edifici vinculat a la revista i el music-hall i un present de contracultura efervescent. Els intents de ressuscitar gèneres d’altres èpoques no han funcionat i cal mirar en present per salvar la idea general de l’edifici. La nit de dijous hi vam veure l’infal·lible duet electrònic Hidrogenesse, un concert divertidíssim. Al xou teloner de Nebula Millarca li va faltar acabat, execució i originalitat més enllà de la voluntat transgressora anticlerical. Sense presentador ni marc de contextualització, sense cap embolcall més enllà d’una projecció situacional, el Molinex de dijous passsat no va ser gaire diferent de la programació de qualsevol altra sala de concerts de Barcelona. A banda d’idees, per salvar el Molino cal una aposta més decidida per fer alguna cosa realment diferent.

    El Molino
    Publicitat
    Advertisement
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMíriam Iscla guanya el Premi Margarida Xirgu
    Següent Article Mor l’actriu i cantant Núria Feliu
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    7 festivals per omplir l’estiu d’arts escèniques

    25 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.