Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Menjar amb la mirada i altres abstraccions del Festival TNT 2025
    Auca

    Menjar amb la mirada i altres abstraccions del Festival TNT 2025

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz2 d'octubre de 2025Actualitzat:3 d'octubre de 2025No hi ha comentaris6 Minuts de lectura
    'Les chevaliers', de Los Detectives ©Alessia Bombaci
    'Les chevaliers', de Los Detectives © Alessia Bombaci

    La mostra de noves tendències escèniques de Terrassa exposa fins dissabte les seves rareses: en fem cinc cèntims Auca#168

    Publicitat

    Mudernus

    Escena híbrida, heterodoxa, experimental, postdramàtica, noves tendències… Mai ens posarem d’acord amb l’etiqueta, però sí en la necessitat de donar espai a artistes que aposten per transgredir la forma i expandir-la cap a fronteres inesperades, encara que no sempre amb tota l’originalitat i el rigor desitjats. A Terrassa el Festival TNT ha fet la majoria d’edat i com a jove arquetípic dels nostres dies espera un futur més pròsper per poder emancipar-se. “Què fan aquí?”, preguntava ahir un habitant de la ciutat aliè a la mostra després de tants anys. “Teatre amb pantalles i coses així”, li responia la dona poc més informada. Em va sorprendre que no fes servir l’adjectiu “modern”.

    'P.O.V.', de Nuria Guiu © Alessia Bombaci
    ‘P.O.V.’, de Nuria Guiu © Alessia Bombaci


    Règim de pantalles

    Si partim de la base que l’originalitat absoluta és com un unicorn, les “noves tendències” tampoc són alienes als tics discursius, els seus formats i eines de referència. Les pantalles en són típiques, esclar, però també l’estructura de la “conferència performativa” ha fet molta fortuna en els últims anys, fins a desdibuixar per desgast les dues paraules que formen el concepte. No és el cas de la proposta més reeixida de la primera jornada, Fasting Girls, de Marta Azparren. En primer lloc, perquè és una bona “conferència”, amb un tema ben desenvolupat i documentat, claredat expositiva i alè poètic, sense retòrica buida ni segrestos emocionals. Parteix d’una fotografia inquietant i real: una dona tancada en una urna de vidre al mig d’un restaurant, una artista de la fam de principis del segle XX convertida en espectacle públic del dejuni, just el contrari del muk-bangers moderns, que s’atipen fins a rebentar en directes a les xarxes. Menjar-se algú amb la mirada: la ingesta bulímica d’aliments en relació al consum compulsiu d’imatges, un assaig inquietant sobre la voracitat contemporània en col·lisió amb la cuina d’una identitat pròpia. En segon terme, Fasting Girls també és un dispositiu “performatiu” ben pensat, amb intervencions més o menys enriquidores del ballarí Eiden Peloche, l’artista sonora Haize Lizarazu i el xef Carles Tarrasó, amb sorpreses i connexions inesperades entre la vista i l’estómac. Contra l’ull obès, el dejuni de la mirada.

    'Fasting Girls', de Marta Azparren © Alessia Bombaci
    ‘Fasting Girls’, de Marta Azparren © Alessia Bombaci

    Tots som Narcís

    Fasting Girls forma part d’una de les línies del festival que explora l’efecte del bombardeig d’imatges contemporani en la nostra subjectivitat. En la mateixa reflexió, Núria Guiu presenta una peça encara en construcció, P.O.V., que també parteix de fotografies, en aquest cas del segle XIX: les fotografies de La Salpêtrière en què el doctor Jean-Martin Charcot retratava les seves pacients histèriques en poses que estereotipaven la malaltia i, per extensió, la feminitat. Connexió directa amb les xarxes socials dels nostres dies que ens tornen el reflex de les patologies modernes del culte a la imatge, narcisisme 4.0. Ja només en el seu estat de work in progress, la peça “frankestein” reuneix interessants reflexions en clau –de nou– de conferència performativa. Tanmateix, el pla expositiu es complementa amb un treball coreogràfic que explora la repetició i la deconstrucció de les actituds seriades que saturen l’scroll infinit dels nostres dies. La millor Guiu ens recorda l’encert i la intensitat del seu treball més conegut, Likes. Fa venir ganes d’acabar submergits en la versió final d’aquest seu Point Of View.

    'P.O.V.', de Nuria Guiu © Alessia Bombaci
    ‘P.O.V.’, de Nuria Guiu © Alessia Bombaci

    Postherois

    Molt esperat també el retorn de Los Detectives, el duet format per María García Vera i Mariona Naudin, secundades aquest cop per dues patums del noutendencisme, Albert Pérez Hidalgo i Ruben Ametllé. Un muntatge molt fresc en la seva part inicial, amb imatges originals d’una potència plàstica ben poca-solta. A través de la història buida de dos cavallers medievals, salpebrada amb els recursos del posthumor, la proposta va desarticulant l’èpica de les grans gestes, la retòrica dels herois abnegats tan pròpia dels nostres relats fundacionals. Per què no presentar una argument on tothom fracassa? Malauradament, en la part final convoquen dos temuts fantasmes de les postdramatúrgies: la dilatació del temps i la repetició reiterativa, elements útils per al saludable costum de provocar el públic, però també coartada per allargassar l’espectacle fins a la frontera de l’hora, que és la durada que es considera apta per a festivals i sales.

    'Les chevaliers', de Los Detectives © Alessia Bombaci
    Albert Pérez Hidalgo, María García Vera, Mariona Naudin i Ruben Ametllé a ‘Les chevaliers’, de Los Detectives © Alessia Bombaci

    Abstracció

    Anar al TNT suposa un risc, no saber què vas a trobar-te, deixar-te sorprendre, o patir avorriment. No ser ni la sombra de lo que se fue. Capítulo 5 és la proposta de María Jerez articulada com “una nebulosa” discursiva en la frontera entre la intervenció plàstica, el joc d’ombres i el teatre visual i d’objectes. Són totes elles disciplines que, com tot a la vida, requereixen tècnica i ofici, que és el que hi vam trobar a faltar. L’abstracte pot ser un al·licient o una llosa quan les eines emprades no assoleixen l’expressivitat adequada. En canvi, la instal·lació Sirenes i robots va mostrar una execució més precisa i maquinal: les veus de Tarta Relena entre els registres dels robots Argo que cartografien la mar Mediterrània, una escultura sonora i de llum que va crear una atmosfera ritual, “oracular”, li diuen.

    'No ser ni la sombra de lo que se fue. Capítulo 5', de María Jerez © Alessia Bombaci
    ‘No ser ni la sombra de lo que se fue. Capítulo 5’, de María Jerez © Alessia Bombaci

    Més dinamita

    Divendres i dissabte la programació encara reserva dosis d’incertesa. Per exemple, Ça Marche amb la seva instal·lació gratuïta Incendis, una experiència a l’aire lliure que emula la força devastadora i regeneradora del foc. També hi destaquen la coreògrafa suïssa Mélissa Guex, que proposa una rave unipersonal com a resposta a la depressió col·lectiva; Sara Manubens, qui s’apropia del cinema de terror trash per parlar d’identitat trans-travesti; Mathilde Invernon, que desmunta la masculinitat tòxica mitjançant la invenció d’un cos grotesc, i Júlia Irango, que converteix la figura de la “mamarratxa” en un ésser vulnerable i mutant mogut per l’amor. Per la seva banda, Laura Morales investiga les relacions entre l’amor i la ramaderia, una línia que connecta la tensió entre cos, imatge i animalitat. A tot això s’afegeixen les activitats de TNT Kids a la plaça Didó, amb el concert de Tronco, i els tallers participatius CreaMoviment, que obren la mirada a un públic intergeneracional. Amb les noves tendències tots podem ser “moderns”.

    'Incendis', de Ça Marche © Martí Albesa
    ‘Incendis’, de Ça Marche © Martí Albesa
    Publicitat
    Ça Marche Festival TNT noves dramatúrgies Noves escenes Núria Guiu
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl sector cultural s’adhereix a la manifestació contra el genocidi a Palestina
    Següent Article Les estrenes i festivals més importants de la tardor audiovisual
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 18 de novembre de 2025

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    La gala de Premià de Mar confirma l’empenta del musical en català i l’aposta pels…

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.