Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Personatges»Entrevista»Frank Capdet. Consciència col·lectiva
    Entrevista

    Frank Capdet. Consciència col·lectiva

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz19 de gener de 2015No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Fotos: Maider Mendaza

    Encara hi ha qui pensa que fer d’actor equival a divertir-se, que no és tant un ofici com un entreteniment. Ja en l’època de vaques grasses, quan el sector començava a recollir els fruits de la lluita sindical, molts artistes negaven públicament ser uns privilegiats, adduint que no tothom era cap de cartell. “Però és que avui gairebé no en queden, de caps de cartell”, diu Frank Capdet, actor i membre de Gataro, la companyia gestora de l’Almeria Teatre. Ara que les vaques són magres, l’experiència d’un professional com ell, lluitador de mena, pot fer llum en el fosc camí per tirar endavant.

    Tu ets dels que, si cal lluitar, ets el primer a emprendre l’acció.
    Sempre. Vaig estar prop de quinze anys a la junta de l’AADPC, entrant i sortint, i a la Secretaria de l’OSAAEE fins a la reformulació de CONARTE. I ho he fet, bàsicament, per dues raons: per lluitar per la dignificació de la professió i per la idea d’unitat, de pertànyer a un col·lectiu. Ara més que mai, hem de fer pinya, perquè els poders fàctics estan pressionant molt el sector de la cultura. És una qüestió de consciència.

    Trobes a faltar més consciència de col·lectiu?
    Mira, ara utilitzaré un lèxic molt marxista, però penso que als anys noranta la professió es va aburgesar molt, es va instal·lar massa a la poltrona. Fins i tot hi havia qui es preguntava: “De què serveix ser de l’Associació?”. I jo responia: “Serveix perquè tu tinguis un contracte i cobris uns mínims, si no encara series als anys setanta, quan no hi havia ni un dilluns festiu i es feien dues funcions cada dia”. És curiós, amb l’acontentament general, amb allò que tothom s’anava defensant, ens vam aburgesar. Ara la cosa no va per aquí, hi ha situacions realment dramàtiques. És terrible.

    Des de la teva experiència, què es podria fer per pal·liar aquesta situació?
    Una mesura immediata hauria de ser la revocació del 21% de l’IVA, això clama al cel. I crec que aquesta revocació passa únicament pel canvi de govern. Però també penso que abans del canvi de govern arribarà la fundació d’un nou estat. En tot cas, penso que seria desitjable. Per això des dels quinze anys milito en l’independentisme revolucionari… (riu)

    No t’animes a entrar en política més activament? És un altra escena que coneixes des de dins.
    Bé, en política hi sóc des dels quinze, com he dit. Vaig entrar en el Moviment de Defensa de la Terra, vaig fundar les Joventuts Independentistes Revolucionàries i no vaig entrar a les primeres CUP, quan les van fundar, justament perquè em vaig allunyar de la política. Però des del 99 estic al Sectorial de Cultura d’Esquerra Republicana, i bé, anem fent feina.

    I encara et queda temps per fer d’empresari!
    Sí, després de tants anys de sindicalisme, de cop i volta m’he passat a l’altra banda… (riu).

    Bé, però no ets un empresari usual. Tu ets el teu propi cap.
    En efecte, no es tracta d’explotar ningú… (riu) L’aventura de l’Almeria ha estat fruit d’una necessitat. Víctor Álvaro, alma mater de Gataro i del teatre, tenia molt clar que a la companyia li calia tenir un espai propi, perquè era molt difícil arribar als teatres de Barcelona. Recordo haver fet una funció a la Muntaner, l’any 99, i no haver tornat a actuar a Barcelona amb Gataro fins que no hi va haver l’Almeria Teatre. Es tractava de garantir que la companyia disposés d’un aparador, però també per oferir-lo a altres grups fringe. Aquí ho hem invertit tot, hem fet un gran esforç per aixecar el teatre.

    Un esforç que ha valgut la pena. De ser un escenari desconegut ha passat a tenir una forta personalitat…
    Creiem que sí. Ara farem cinc anys i en aquest temps hem notat molt el progrés. Estem molt contents perquè la resposta del públic ha estat bona i tothom està entenent quina és la línia de l’Almeria. La raó d’obrir un nou espai a Barcelona era donar a conèixer la nostra marca, fidelitzar el públic. Fins i tot podem dir que, ara que pràcticament no hi ha gires, nosaltres en fem. Els ajuntaments que abans ens contractaven ho continuen fent. Un cop se’ns coneix, fidelitzem.

    No voldria oblidar un altre dels teus càrrecs, fora dels escenaris. Una feina que pot ajudar molts companys.
    Sí, sóc patró de la Fundació AISGE, treballo al Departament Assistencial, que és una secció que poca gent coneix. I és molt important que, qui es trobi en una situació de necessitat, sàpiga que la Fundació AISGE existeix, que és de tots, i que hi som per ajudar-lo, tant econòmicament com psicològicament. Cal divulgar la feina que es fa des de l’àrea assistencial d’AISGE, perquè segurament n’hi ha molts que podrien beneficiar-se’n i no ho fan per desconeixement.

     

    Publicitat
    entrevista Personatges
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorL'Animac de Lleida en clau artesanal
    Següent Article El Premi BBVA surt de gira
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Romina Paula: el temps i les ombres

    9 d'octubre de 2025

    Àngels Margarit: “Calia estimar-se el que passa aquí”

    29 de setembre de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.