Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»Organitzats més enllà dels teatres
    A fons

    Organitzats més enllà dels teatres

    Erola Albesa SolsonaPer Erola Albesa Solsona13 d'agost de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Activitat de Recomana, amb Clara Narvión, Guillem Albà i Oriol Pla © Clara Pacheco
    Activitat de Recomana, amb Clara Narvión, Guillem Albà i Oriol Pla © Clara Pacheco

    Què podríem considerar que és una participació activa en el teatre?

    Publicitat

    El simple fet d’assistir a una obra i quedar-se amb alguna idea o reflexió al cap ja seria participar-hi activament? Podríem dir que el teatre no podria existir sense una platea. Tot i això, de vegades no es tenen presents els rituals teatrals del públic com a totalitat d’un espectacle. Què passa quan els espectadors es queden amb ganes de més? De quines formes es poden propiciar altres menes de participació dins i fora de les platees? Doncs el sector teatral català ha cultivat diversos projectes per aproximar-se a les respostes d’algunes d’aquestes qüestions.

    La fidelitat dels públics acostuma a estar a l’ordre del dia dels equipaments culturals. Com fer-ho per mantenir un flux constant d’espectadors recurrents? Els interessos culturals i els hàbits de consum teatral poden ser la llavor de la creació de comunitats. En serien un exemple l’Associació d’Amics de la Perla 29 i d’Espectadors del Teatre Lliure. En els dos casos s’hi ajunten maneres d’entendre el teatre que permeten donar un espai de convivència més enllà de les obres de teatre, obrint una porta al debat, l’aprenentatge i la creació col·lectiva.

    Veus amb impacte

    De vegades es parla sobre les arts escèniques com a diàleg entre l’escenari i la platea, però com se’n pot reforçar la bidireccionalitat? El retorn de vivències, opinions i reflexions pot ser un punt de referència per a la valoració de la feina artística de companyies i espais teatrals. És per aquest motiu que trobem models diversos d’organització d’espectadors en aquest àmbit.

    Per una banda, pel que fa a l’impacte directe en les programacions, destacarien els casos del Teatre del Mercat Vell de Ripollet i el Consell de Públics dels teatres del grup Focus. El primer cas, un equipament autogestionat i autoprogramat per voluntariat del poble: els mateixos espectadors són qui prenen decisions sobre el què i el com. El segon, l’assessorament experiencial a la direcció artística per part de públic recurrent.

    Per altra banda, i continuant amb la línia del diàleg, la crítica jove també pot agafar-hi un paper central. El projecte Novaveu permet donar una mirada jove i alternativa a les propostes en cartellera mitjançant la crítica convencional, però també a partir d’altres tipus de propostes i accions.

    © Erola Albesa
    © Erola Albesa

    Més enllà dels habituals

    Algunes iniciatives per als públics busquen atraure aquelles persones que no tenen uns hàbits teatrals i diversificar les platees. Obrir la mirada al que té lloc abans i després de les funcions i els costums que les envolten permet deixar espai a vivències alternatives. L’Escola de l’Espectador de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès se centra en els alumnes d’educació reglada, oferint-los l’oportunitat de participar en tallers vinculats a les arts escèniques i la música per tal de convertir-los en espectadors del present, i no només del futur. Per la seva banda, el projecte social Grans Teatrerus del grup Focus apropa el teatre a la gent gran del barri, alhora que s’utilitza com a eina per fer front a la solitud no desitjada.

    I de tot això, no en parlem?

    Malgrat que cada vegada el sector té més present el paper que hi poden desenvolupar els públics, encara no se’n parla en tots els entorns. No és fonamental tenir en compte qui el rebrà a l’hora de construir el que serà el teatre del futur (i del present)? Amb quins mecanismes es poden recollir i integrar les visions dels espectadors? Quin espai haurien de tenir dintre del sector? En aquesta línia, cal destacar la iniciativa del Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre, amb periodicitat bianual a Barcelona. Un objectiu ben clar: generar dubtes i reflexions al voltant de què significa ser espectador i de les necessitats que en sorgeixen. I doncs, per començar, potser no seria necessari parlar-ne tota la temporada?

    Publicitat
    Dossier El Públic
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa veu dels públics
    Següent Article Enllaçar platea i escena
    Erola Albesa Solsona
    • Instagram

    Gestora i comunicadora cultural

    Articles Relacionats

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    10 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    31 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.