Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»La censura treu el cap a Alemanya per la dreta
    A fons

    La censura treu el cap a Alemanya per la dreta

    Juan Carlos OlivaresPer Juan Carlos Olivares2 d'abril de 2020Actualitzat:2 d'abril de 2020No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Robot protagonista d''Uncanny Valley', de Rimini Protokoll

    Un dels poders culturals fàctics alemanys són les arts escèniques. El 2018, els escenaris de teatre i òpera van atreure 25 milions d’espectadors, repartits entre 140 teatres públics i 220 de la Freie Szene (literalment, ‘escena lliure’), que de la mateixa manera etiqueta una sala alternativa que un teatre privat d’oferta comercial. Per mantenir aquesta ingent activitat escènica, el país destina 3,6 mil milions d’euros, dels quals un 21 per cent són assumits per les administracions locals.

    Xifres envejables amb comparació amb el nostre paupèrrim panorama. Sembla que ningú no qüestiona —fins ara— aquesta enorme inversió en cultura (la suma total federal per a totes les àrees culturals s’eleva a 10 mil milions d’euros), sobretot després de passar per dues importants crisis financeres. Va ser greu la del 2014, però sense comparació amb la del 1973, quan institucions intocables com el Thalia Theater d’Hamburg i altres del mateix nivell van estar a punt de desaparèixer.

    Despesa bilionària que sobreviu amb relativa estabilitat a friccions, tensions i qüestionaments, com l’absoluta dependència del teatre de l’erari públic. Existeixen, però comparteixen titulars amb els nomenaments, els cessaments o les dimissions de les direccions artístiques, les estrenes polèmiques, l’extrema competència de l’escena plasmada en festivals i mercats de textos dramàtics i els debats artístics i metafísics sobre l’enorme poder dels directors (Regietheater) o els dramaturgs en les institucions o els processos creatius.

    El conflicte està servit, i des de fa moltes dècades la paraula censura torna a formar part del debat públic.

    Aquest indefugible i conscient protagonisme en la realitat cultural del país es tradueix també en un discurs artístic i ideològic potent i —sorpresa— independent. Un posicionament progressista que es plasma en primer lloc en la creació escènica, però que cada vegada més surt dels teatres per fer-se present als carrers en defensa de les llibertats i els drets civils, per la multiculturalitat de la societat alemanya.

    Una visibilitat pública i política que ha coincidit amb la irrupció de l’extrema dreta en la representació política. El conflicte està servit, i des de fa moltes dècades la paraula censura torna a formar part del debat públic. És el xoc d’iniciatives com el manifest Die Vielen (‘Els molts’) i les seves manifestacions amb banderes daurades, que advoca per una societat oberta que no deixi ningú al marge i el tancament dels seus espais a discursos populistes o directament feixistes, amb partits com Alternativa per Alemanya (AfD), que qualifiquen els teatres com “institucions educatives antifeixistes” i espais sense neutralitat ideològica i una visió positiva de la història alemanya.

    ‘Im Herzen der Gewalt’ (Al cor de la violència), una adaptació de l’obra d’Edouard Louis dirigida per Thomas Ostermeier © Arno Declair

    Les línies de combat de l’AfD en els parlaments autonòmics i en el Bundestag se centren en la retallada de subvencions i en les objeccions directes a determinats muntatges que qüestionen la unitat cultural alemanya. Crítiques a espectacles i peticions de dimissió dels seus directius. Una campanya de fustigació per tot el territori alemany que ha posat en alerta el col·lectiu i les seves institucions teatrals.

    Per primera vegada, el teatre se sent a la diana, i encara que la seva llibertat de pensament i acció no sembla en perill, des d’alguns estaments es percep que ha començat una certa autocensura. L’escàndol comença a ser mal vist.

    Alemanya censura Freie Szene
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEls prejudicis contra el teatre musical
    Següent Article Mor el dramaturg Josep Maria Benet i Jornet
    Juan Carlos Olivares
    • Web
    • X (Twitter)

    Crític teatral. Coordinador del jurat de teatre Premis de la Crítica Teatral de les Arts Escèniques.

    Articles Relacionats

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    16 de maig de 2025

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.