Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»La corda fluixa i el cable tens
    Auca

    La corda fluixa i el cable tens

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz18 de maig de 2023Actualitzat:19 de maig de 2023No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Les Traceurs'

    El sector cultural ha normalitzat una precarietat cronificada sense cap alternativa a la vista, i així en cada bugada perdem un llençol Auca#68

    Funambulisme

    Enguany tindrem un Festival Grec dedicat al circ, com també hi tindran un pes especial altres manifestacions de creació col·lectiva com són les agrupacions corals. En l’espectacle inaugural al carrer, el funambulista Nathan Paulin, sota la direcció de Rachid Ouramdane i sobre un cable d’acer tensat a gran altura, creuarà des de plaça Catalunya fins al passeig de Gràcia. La peça Les traceurs ens permetrà, a més, sentir els pensaments de l’equilibrista, els dubtes i les reflexions d’una persona que s’integra en un paisatge, un artista que concentra totes les mirades en la seva feina, que desafia la gravetat i que, esclar, corre el risc de caure en qualsevol moment.

    ‘Mal de coraçon’ © Caterina Barjau

    Error de sistema

    Dissabte, l’actriu Júlia Barceló anunciava via Twitter que deixava el teatre. La decisió, que segons explica estava presa des del setembre passat, arriba en un moment dolç de la seva carrera, quan l’espectacle Mal de coraçon de la companyia La Solitària (que forma amb Pau Vinyals i Pol López) exhaureix entrades i on broda un dels millors papers que li hem vist mai. En el seu tuit s’estalvia els detalls, evita les lamentacions recurrents sobre la precarietat imperant i planteja alternatives al mantra neoliberal “d’acomplir els somnis”. El cas és significatiu, un exemple d’una situació cronificada però evitable. Hi ha persones amb vocació que acaben a la cuneta per diverses raons. El sistema cultural que ens gastem fomenta la desigualtat, valida pràctiques econòmiques abusives i tolera marcs de pressió laboral i personal que en qualsevol altre sector serien impensables.

    El passat setembre vaig pendre una decisió que pensava que no prendria mai però va venir com una necessitat tan gran que 💥.

    He decit deixar el teatre.

    👇

    — Júlia Barceló (@Barcelo_neta) May 13, 2023

    A la fuga

    En el pròxim número d’Entreacte entrevistem els Escarlata, la companyia de Bet Miralta i Jordi Aspa que atresora una de les trajectòries més brillants del món del circ però també, en els últims temps, la d’un teatre poètic atansats als objectes i a la intimitat del contacte directe amb el públic. Sorprèn el fet que després de 36 anys de carrera artística encara parlin de “fer equilibris, malabars que ens toca fer amb la vida però sobretot amb l’economia”. Pioners en la difusió del nou circ francès dels anys vuitanta, els Escarlata van establir les bases de l’actual bona forma dels artistes del circ contemporani català, un entorn en què està més que normalitzada la fuga de talents davant la manca d’un circuit d’exhibició a Catalunya. “Ens falla la política, cal posicionar-se”, proposa Miralta a l’entrevista.

    Escarlata (Jordi Aspa i Bet Miralta) © FiraTàrrega

    Vida privada

    Quantes més Júlies Barceló hem de perdre pel camí? Moltes companyies amb talent poden suportar una carrera de fons que sempre deambula per la corda fluixa? Quin país es pot permetre que els artistes (o científics, metges…) hagin de marxar fora per trobar unes condicions de treball dignes? Els professionals de la cultura mereixen alguna cosa més que caminar constretament sobre un cable prim, obligats a fer equilibris impossibles, balancejats per un sistema que legitima la desigualtat i estandarditza la precarietat. El pròxim dia 2 de juliol, quan Nathan Paulin travessi en l’altura del funambulista des del Portal de l’Àngel fins a la Gran Via, recordem que “el més difícil encara” funciona a la pista, al cable o a l’escenari, però que no és compatible ni desitjable quan traspassa el límit de l’àmbit privat.

    Publicitat
    Advertisement
    Escarlata Circus Festival Grec
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorL’aventura de dirigir
    Següent Article Homenatge a l’actor i gestor cultural Andreu Solsona
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    10 imprescindibles (només) del Grec 2025

    16 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.