Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Blog»Benvinguda sigui l’agitació
    Blog

    Benvinguda sigui l’agitació

    José Carlos SorribesPer José Carlos Sorribes13 de desembre de 2018No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    La revolución (Archivo 15M)
    Les grans convulsions acostumen a provocar turbulències immediates, però, a la llarga, també poden deixar el llegat d’una regeneració positiva.

    I no hi ha res pitjor que l’aigua estancada si arriba a desprendre una pudor insuportable. Aquest preàmbul vol ser una manera optimista de veure les sacsejades que ha viscut i viu el teatre català. Primer amb la denúncia del tap generacional, amb aquesta alerta llançada per l’ala jove que no aixeca el cap davant les vaques sagrades, i al mateix temps un altre SOS per la manca de paritat. Una cosa que incumbeix, per sobre de tot, als teatres públics i també als que existeixen/sobreviuen amb l’ajuda de les administracions. I, de traca final, l’estrèpit provocat al Lliure, que va portar Lluís Pasqual a deixar per la porta de darrere la casa que va fundar fa més de quatre dècades.

    Res no passa perquè sí. Tard o d’hora, si s’entreveuen nuvolades, es desencadena la tempesta. Em plantejo la teoria que aquesta agitació arriba perquè s’han revifat les apagades flames del ja llunyà 15-M, en el qual també va participar un variat grup del teatre català, i sobretot per la recent reivindicació del 8-M. La frase que la revolució del segle XXI serà feminista o no serà no és només un eslògan. És un avís que la gastada frase de la cançó de Dylan ressona avui com mai.

    El teatre català funciona en compartiments estancs difícils d’assaltar, per exemple amb aquestes respectables famílies

    L’altaveu de les xarxes socials, a més, ha culminat la tempesta perfecta. Perquè han exercit d’element agitador d’unes reivindicacions avui explícites però molt de temps latents. O és que no és conegut que el teatre català funciona en compartiments estancs difícils d’assaltar, per exemple amb aquestes respectables famílies en què un director treballa gairebé sempre amb el seu equip de confiança. O és que no se sap que els càstings són gairebé sempre testimonials. O és que no és cert que els mateixos teatres públics viuen massa pendents de quadrar balanços, com en els dies de retallades més severes, i no de cercar un major equilibri entre la rendibilitat i una mirada més agosarada i innovadora; jove, en definitiva. O és que no som conscients tots que anem escassos de públic, incapaços de crear espectadors, i qui més ho acusa és la baula més feble: les noves generacions i les dones.

    El debat s’ha obert de manera rotunda i no hauria de sufocar-se després de l’estrèpit inicial, perquè benvingudes siguin totes les opinions, crítiques i posicions. Per molt divergents que semblin. Ja sabem que la selva de les xarxes sol adquirir sense remei caires tavernaris, però entre la gent de cultura cal esperar un debat propi d’una àgora, alhora viva i reposada, i no el d’un saloon del Far West amb les cadires volant de trinxera a trinxera.

    Publicitat
    Advertisement
    feminisme Lluís Pasqual Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘Parrhesia’, l’espectacle que explora els límits de la llibertat d’expressió
    Següent Article Sis llibres ideals per regalar per Nadal
    José Carlos Sorribes

    Articles Relacionats

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    La temporada ‘Més Lliure’ del Lliure aposta per la creació contemporània que interroga el món

    13 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 1 de juliol de 2025

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    Del 16 al 18 de juliol, amb direcció de Marc Rosich i dins la programació…

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.