Idees per omplir el Nadal de llibres d’arts escèniques, cinema, objectes màgics… Us ajudem a escriure la carta als Reis.
COMPRES
Va ser un dels racons predilectes de Joan Brossa i companyia, un espai emblemàtic de Barcelona dedicat a la imatgeria popular, la màgia i altres estris de les arts escèniques com el circ. Parlem d’El Ingenio, una botiga centenària del carrer de Rauric de Barcelona a la qual arriba una segona oportunitat. El negoci va haver d’abaixar la persiana a finals de 2017 però –per sort– va tornar a obrir el mes de novembre passat. Propietat de la família Rosa Cardona, els treballs d’adaptació del local van començar a l’estiu, i ara el llogater, Lluís Sala, està al capdavant del negoci juntament amb artesans com Juanma Avilés que ja havien treballat al taller, que ara, després de les reformes, es pot veure des del carrer. Quan planifiqueu els desitjos de Nadal, recordeu fer espai a les màscares, joguines de llauna o de fusta, il·lusionisme i altres objectes sorprenents que us transportaran a la dimensió més màgica de les arts escèniques.
‘Hermann Bonnín: El mètode de saber escoltar’, Jordi Coca.
Publicacions de l’Institut del Teatre, 126 pàg.
S’acaba de publicar el segon volum de la col·lecció “Converses” amb la qual l’Institut del Teatre vol aprofundir en figures contemporànies d’interès per a les nostres arts escèniques. El nou volum està dedicat a l’actor, director d’escena, assagista i gestor cultural Hermann Bonnín (1937) i està escrit per una altra figura imprescindible del nostre teatre, Jordi Coca. El llibre repassa la trajectòria de Bonnín i s’endinsa en una figura que va canviar els fonaments del teatre català, sobretot des del seu càrrec de director i renovador de l’Institut del Teatre, però també com a responsable del Centre Dramàtic de la Generalitat, on també va imprimir l’accent avantguardista que va aprendre d’Adrià Gual, mestre que a principis de segle buscava aconseguir la síntesi perfecta entre la llibertat indiscutible dels creadors i la consolidació institucional del teatre.
‘Dramatúrgia alemanya contemporània’, diversos autors.
Editorial Comanegra, 324 pàg.
En els últims temps a Catalunya s’estan posant en marxa diverses iniciatives per reforçar la baula més feble de la connexió del públic amb el teatre, els adolescents. Aquesta necessària reflexió al voltant del teatre jove s’enforteix també a través de la publicació d’aquest volum, que ens proposa un recull de peces de teatre jove, obres signades per alguns dels autors més significatius de la dramatúrgia alemanya contemporània com Lutz Hübner, Martin Baltscheit, Anja Hilling, Jakob Nolte i Michel Decar. Un volum que demostra, tal com ens recorda Jordi Auseller al pròleg, que “Alemanyaés un país de teatre i, com a tal, el teatre per a joves constitueix una branca plenament consolidada de la seva dramatúrgia”.
‘La bona persona de Sezuan’, Bertol Brecht (traducció de Feliu Formosa).
Arola editors, 200 pàg.
El pròxim 31 de gener s’estrenarà al TNC l’adaptació d’Oriol Broggi de La bona persona de Sezuan, més d’una dècada després que el director portés a la Sala Gran una altra adaptació brechtiana, la d’El cercle de guix caucasià, que aleshores va protagonitzar Anna Lizaran. Ara serà Clara Segura la protagonista d’aquesta història emblemàtica del que es va anomenar teatre èpic, molt popular la segona meitat del segle XX i avui quasi desaparegut dels repertoris. Arola editors aprofita l’ocasió per editar aquesta peça que proposa una reflexió incòmoda sobre els límits de les bones intencions, especialment quan no afronten les dificultats materials amb contundència i pragmatisme. El llibre inclou un pròleg de l’escriptor Esteve Miralles que contextualitza la importància de la peça en la crucial trajectòria de Bertolt Brecht.
‘Historia del cine español’, José María Caparrós Lera.
Editorial Norma, 336 pàg.
Una definició recorre la nostra història fílmica. La va pronunciar Bardem el 1955, i deia que “el cinema espanyol és políticament ineficaç, socialment fals, intel·lectualment ínfim, estèticament nul i industrialment raquític”. L’historiador José María Caparrós Lera va conèixer Bardem i també moltes de les realitats que descrivia el director. Sobre aquests i molts altres temes escriu en aquest monumental llibre publicat ja el 2007 i ara reeditat i convenientment ampliat amb una ressenya de les coses que han passat l’última dècada. El volum es reedita en homenatge a l’autor barceloní –desaparegut el mes de març passat –, una figura pionera en la introducció dels estudis fílmics a la universitat tant a Catalunya com a la resta de l’Estat.
‘Espacio para soñar’, David Lynch i Kristine McKenna
Reservoir books, 624 pàg.
“Espacio para soñar” podria ser l’evangeli segons David Lynch, així va definir el crític de The Washington Post aquesta mirada insòlita a la vida personal i creativa de David Lynch, un llibre en què el cineasta se sincera per primera vegada. Les reflexions –líriques, íntimes i sense tabús– parteixen, capítol rere capítol, d’episodis de la vida del creador que basteix la seva estreta col·laboradora Kristine Mc- Kenna. A mig camí entre el llibre de memòries i l’assaig biogràfic, inclou més de cent entrevistes inèdites a examants sorprenentment sinceres, familiars, actors, agents i altres col·legues de professió, cadascun dels quals, des de la seva perspectiva, aporta un punt de vista singular sobre un dels directors més sorprenents i imprevisiblesdel cinema contemporani.
‘Vida en sombra’ + 22 curts restaurats, Llorenç Llobet Gràcia
Intermedio i Filmoteca de Catalunya (pack de DVD)
Només va estrenar un llargmetratge, però sens dubte es tracta d’una obra de culte. La Filmoteca i Intermedio presenten aquesta col·lecció amb tots els treballs de Llorenç Llobet Gràcia, creador que representa com pocs la generació que creix amb el cinema i crea un estil propi, una passió quees reflecteix en Vida en sombras, la seva única pel·lícula professional, que és, sobretot, la biografia d’un home apassionat per aquest art. Els DVD inclouen la versió estrenada del film així com una altra versió més llarga i completament inèdita. A més d’aquest material, s’ofereix la totalitat de la seva obra amateur i, també, textos que acosten i celebren la figura i l’obra d’un pioner de la cinefília.