Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Crònica»Professionals que dirigeixen el canvi: crònica de la primera trobada de dones directores
    Crònica

    Professionals que dirigeixen el canvi: crònica de la primera trobada de dones directores

    Carla RoviraPer Carla Rovira20 de febrer de 2025Actualitzat:20 de febrer de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa
    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    Dilluns 17 de febrer passat es va celebrar la Primera trobada de dones directores al TNC organitzada per l’AADPC. L’acte, amb curadoria de Daniela De Vecchi, és una de les accions per generar una xarxa de suport mutu entre professionals de la direcció. Com va explicar la periodista Júlia Bertran, conductora de l’acte, es buscava compartir experiències, dubtes o dificultats i fer una primera diagnosi de l’estat de les professionals de la direcció a Catalunya.

    Daniela De Vecchi a la trobada de Directores AADPC-TNC
    Daniela De Vecchi a la trobada de Directores AADPC-TNC ©Erola Albesa

    L’encontre va reunir María García Vera, codirectora de la companyia Las Detectives; Carme Portaceli, directora d’escena i directora artística del TNC; Carol López, autora i directora; Denise Duncan, directora, dramaturga, guionista i activista de feminismes negres, a més de divulgadora; i, finalment, Anna Serrano Gatell, directora escènica i coordinadora artística i de programació de la Sala Beckett. Les diverses definicions que cadascuna fa servir expliquen la diversitat d’opinions i experiències de la trobada.

    Júlia Beltran a la trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    Al principi de la conversa, el debat va girar entorn de la pregunta: realment el teatre català actual reflecteix les dones i les seves històries? La resposta, de manera unànime, va ser que sí, però amb matisos. García Vera posava en relleu el canvi positiu en les arts escèniques no textuals. Portaceli va recordar com, en el passat, ni tan sols els personatges femenins tenien protagonisme sota la direcció masculina. López celebrava que, fins i tot els homes, estan començant a explicar (millor) les històries de les dones.

    La participació de persones no blanques ha millorat sobre l’escenari, no ho ha fet fora, en la direcció o l’autoria

    Denise Duncan

    Però quan es va parlar de xifres, la realitat es va tornar més crua. Serrano Gatell va compartir una dada preocupant: “A la Beckett, per cada cent projectes d’homes, en rebem uns cinc de dones”. Portaceli assenyalava que això és conseqüència d’anys de falta d’atenció per a reclamar, tot seguit, que la paritat és una qüestió democràtica. Duncan va ressaltar la manca d’oportunitats real: “Només tenim una bala i l’hem d’encertar”, per denunciar, seguidament, la poca diversitat ètnica i racial, ja que “les institucions reben el que donen. Si no et sents convidada, no t’hi presentes”. Duncan afegia que malgrat que la participació de persones no blanques ha millorat sobre l’escenari, no ho ha fet fora, en la direcció o l’autoria, per exemple. García Vera alertava de la discriminació de classe social com un motiu per accedir a fer projectes.

    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa
    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    Marcar la diferència

    Davant d’aquesta realitat, el debat va tocar un tema clau: ara que hi ha més dones que mai dirigint equipaments, Bertran preguntava a les ponents si notaven la diferència. García Vera responia que el canvi és radical, que se sent més escoltada quan una dona dirigeix la institució. Portaceli afegia que això és perquè l’educació i les experiències que viuen les dones les fan ser més persones: “Et dona més compassió i més empatia”.

    Maria García Vera (amb micro) a la trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    Sobre si creuen que homes i dones dirigeixen de manera diferent, López ressaltava la sorpresa que desperta als seus equips –”‘És que no ens crides’, em diuen”– per defensar que la cosa ha canviat: ella per exemple, no té por de compartir els seus dubtes quan treballa. Serrano Gatell explicava que ella ha notat la diferència entre el que ha après i el que fa, procura generar espais horitzontals perquè el seu equip pugui explicar com està. Duncan defensava l’aprenentatge dels errors propis per créixer. García Vera posava sobre la taula la dificultat de conciliar a l’hora de treballar, com a la seva companyia ho fan de manera anàrquica, comptant amb familiars i amistats.

    Trobada de directores AADPC-TNC
    Carme Portaceli (amb micro) a la trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    En relació amb el tema del masclisme, Bertran va voler indagar sobre on es notava més i gairebé totes van assenyalar alguna enganxada amb l’equip tècnic. Per altra banda, García Vera va reclamar humanitzar les relacions entre programadoris i artistes: “Són moments molt fràgils, és una dinàmica molt capitalista” fent referència a la venda de bolos. En general, totes van comentar que la tasca de direcció comporta soledat i que, espais com l’encontre de directores, ajudaven a trencar-la, generant cooperació entre elles.

    El camí al davant

    Finalment, a tall de cloenda, Bertran els va demanar una carta als reis per al TNC: Duncan va reclamar més diversitat dins i fora l’escenari; García Vera, més espai per a les arts escèniques no textuals; López proposava que es tingui en compte les creadores d’una certa edat, mentre que Portaceli ressaltava la seva obsessió perquè el TNC no sigui un club. Serrano Gatell va remarcar la necessitat de fomentar espais per compartir com aquests.

    Denise Duncan a la trobada de directores AADPC-TNC
    Denise Duncan a la trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    La trobada va finalitzar amb la participació de la fila 0 i d’un públic ple de directores i intèrprets que van complementar alguns dels temes comentats. Entre d’altres, Mariona Naudín va plantejar tres qüestions urgents: repensar com s’exerceix el poder, construir la paritat amb mesures concretes i destruir les barreres de classe social. Adeline Flaun va remarcar la necessitat de reparar la vida des d’una mirada decolonial dins i fora dels espais escènics: “Les persones blanques també us n’heu de fer càrrec.” Finalment, Ester Bartomeu, vicepresidenta de l’AADPC, va encoratjar la platea: “Valem molt la pena! Ens hem d’empoderar!” L’acte va acabar amb una beguda de cloenda, i els asseguro que les converses en petit comitè van ser imperdibles.

    Trobada de directores AADPC-TNC
    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa
    AADPC Adeline Flaun Carme Portaceli Carol López Denise Duncan
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorBet Orfila, nova gerent del Teatre Lliure
    Següent Article Quan l’escenari emociona, qüestiona i reclama drets
    Carla Rovira
    • Web
    • Instagram

    Actriu, dramaturga, directora teatral i pedagoga.

    Articles Relacionats

    David Magañà fa ‘Pantomima’ a la Sala Pangolí

    9 de juny de 2025

    Neix el Festival Soolus: un sol artista, múltiples disciplines

    5 de juny de 2025

    L’Institut del Teatre ofereix formació especialitzada en arts escèniques a través de tres postgraus i un màster

    5 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 9 de juny de 2025

    David Magañà fa ‘Pantomima’ a la Sala Pangolí

    És l’autor i director de la comèdia, en cartell fins al 29 de juny. El…

    Neix el Festival Soolus: un sol artista, múltiples disciplines

    L’Institut del Teatre ofereix formació especialitzada en arts escèniques a través de tres postgraus i un màster

    L’Ajuntament de Barcelona adquirirà el local de l’Antic Teatre per fer-hi un equipament cultural

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    David Magañà fa ‘Pantomima’ a la Sala Pangolí

    Neix el Festival Soolus: un sol artista, múltiples disciplines

    L’Institut del Teatre ofereix formació especialitzada en arts escèniques a través de tres postgraus i un màster

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.