Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Quan l’escenari emociona, qüestiona i reclama drets
    Auca

    Quan l’escenari emociona, qüestiona i reclama drets

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz20 de febrer de 2025Actualitzat:20 de febrer de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    '14.4' © Vanessa Rabade
    '14.4' © Vanessa Rabade

    Entre les estrenes que mobilitzen el públic i algunes de les reclamacions vives del sector professional Auca#146

    Publicitat

    Periple

    Impossible no empatitzar-hi. El Teatre Lliure va estrenar dimecres 14.4, obra que arriba amb molta embranzida des de la seva estrena a Madrid al juny (entrades exhaurides per a totes les funcions de Barcelona, però gira en marxa per Catalunya). Es tracta d’un monòleg d’Ahmed Younoussi que explica en primera persona el seu periple com immigrant des dels carrers de Tànger fins a convertir-se en actor a la Península. El muntatge de Juan Diego Botto i Sergio Peris-Mencheta és d’una precisió superba, ric en recursos escenogràfics i actorals, d’un ritme meticulós. Com ja passava a Una noche sin luna, el factor emocional es barreja amb un component didàctic que, combinant amb l’empatia d’un intèrpret en estat de gràcia, dona lloc a una màgia que desborda el marc escènic. El còctel suposa un beuratge optimista que treballa el factor humà i la solidaritat per posar rostre a una tragèdia flagrant, teatre de justícia poètica. Públic dempeus, per descomptat, s’ha de tenir el cor molt pelut per no emocionar-s’hi.

    '14.4' © Vanessa Rabade
    ‘14.4’ © Vanessa Rabade

    Preguntes

    Per contra, 14.4 exemplifica això que de forma lúcida el cronista oficial Oriol Puig Taulé defineix com la “infantilització del teatre català” –del madrileny en aquest cas–, posar el públic adolescent i adult en el mateix pla de recepció. Abunden les estructures i els recursos del melodrama –banda sonora en especial– per subratllar el que hem de sentir i quan ho hem de sentir, un mapa de bons i dolents, una pintura sense grisos. El caràcter alliçonador sobrepassa el joc fins al punt que el protagonista es permet la broma de comparar la platea amb una classe d’institut. Amb traç gruixut, els exemples citats incideixen en llocs comuns de la ignomínia colonial passada i present sense traspassar els límits de la denúncia políticament correcta (on són els responsables amb noms, cognoms i posicions a l’Ibex-35?). No falten imatges de les mutilacions al Congo belga o la sempre recurrent imatge d’Ailan Kurdi ofegat a la platja, primer pla pornogràfic d’un infant que s’hauria d’evitar per respecte a la seva família. Si el teatre ens ha d’acompanyar en la reflexió, una sala sencera aixecada per aplaudir també genera preguntes.

    '14.4' © Vanessa Rabade
    ‘14.4’ © Vanessa Rabade

    Paritat

    Dilluns al TNC va tenir lloc un encontre necessari i sorprenentment inèdit. La crònica de la directora Carla Rovira dona detalls de la primera trobada de dones directores organitzada per l’AADPC. S’hi llegeix el reflex d’una realitat incòmoda: la desigual presència femenina en els cercles de creació i poder teatral. L’encontre va posar de manifest que les condicions per a una igualtat real encara són precàries: manquen espais, recursos i conscienciació. El sistema opera sota una dinàmica patriarcal, cap novetat. Continua en la base la resistència del sector al canvi i una falta de compromís per transformar les estructures que perpetuen la desigualtat, no només de gènere, també racials i de classe. És important que s’obrin fòrums com aquest per posar de manifest que, tot i les millores, queda molta feina per fer.

    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa
    Trobada de directores AADPC-TNC © Erola Albesa

    Professionalitzar

    Continua viu el debat. Després del fecund encontre de professionals de la dramatúrgia viscut a la presentació del llibre Entreacte(s), dimarts es va fer públic un estudi de l’Associació Catalana de Dramatúrgia (ACD) que confirma una realitat alarmant de precarietat estructural: un de cada quatre professionals de la dramatúrgia no cobra per la seva feina. Davant d’aquesta fotografia, l’ACD, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC) i altres quatre organitzacions d’autors han impulsat un codi de bones pràctiques que busca establir criteris clars sobre contractació i drets d’autor. Tot i que la iniciativa pretén millorar les condicions laborals, la seva aplicació depèn de la voluntat del sector, de la conscienciació de totes les baules de la producció. Sense mesures vinculants, pot passar que el codi resti com una declaració d’intencions. Tot i que, ja sabem, al principi va ser la paraula, la denúncia, el primer pas.

    Helena Tornero (ACD), Sebastià Portell (AELC) i l'advocat Mario Sepúlveda © Guillem Rosset / ACN
    Helena Tornero (ACD), Sebastià Portell (AELC) i l’advocat Mario Sepúlveda © Guillem Rosset / ACN
    Publicitat
    AADPC Associació Catalana de Dramatúrgia Teatre Nacional de Catalunya
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorProfessionals que dirigeixen el canvi: crònica de la primera trobada de dones directores
    Següent Article Fantasmes i altres fantasies de la dramatúrgia catalana actual
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.