Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Guillem Clua, escena i pantalla
    Actualitat

    Guillem Clua, escena i pantalla

    Alba Cuenca SánchezPer Alba Cuenca Sánchez9 de desembre de 2022Actualitzat:9 de desembre de 2022No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Guillem Clua a la Setmana del Talent © Xavi Torrent

    La setmana que s’estrena la sèrie Smiley a Netflix, recuperem el contingut d’una trobada del seu autor amb joves estudiants d’audiovisuals.

    Des dels inicis de la seva trajectòria, Guillem Clua ha tingut un peu en les arts escèniques i l’altre en l’audiovisual. Era, doncs, el convidat ideal per a la presentació dels projectes del Pacte del Talent amb joves emergents dels dos àmbits, un acte que va tenir lloc el passat 14 de novembre organitzat pel Clúster Audiovisual de Catalunya i la col·laboració d’Entreacte. El director de la revista, Manuel Pérez i Muñoz, va moderar un encontre entre la feina d’estudiants d’últim curs d’audiovisuals i el reconegut dramaturg i guionista. El resultat, una radiografia dels principals canvis del sector en els últims anys i un conjunt de consells del mestre per als i les que comencen.

    Entre dues eres

    “En aquella època, si t’agradava escriure feies periodisme”, explica Clua sobre els seus inicis. Aviat, però, va entrar en contacte amb l’autoria teatral a través de l’Obrador de la Sala Beckett. Amb la seva primera obra, La pell en flames, va guanyar el Premi Ciutat d’Alcoi i, d’aquí, va passar a ser dialoguista d’El cor de la ciutat: “La televisió et pot nodrir d’ingressos que suportin la teva carrera com a dramaturg”, afirma. A més, la telenovel·la diària va ser un camp d’aprenentatge en què va entrenar l’agilitat i la humilitat del treball en equip.

    Manuel Pérez i Guillem Clua a la Setmana del Talent © Xavi Torrent

    En aquell moment, i en els anys posteriors, la creativitat depenia dels interessos publicitaris de les cadenes. A Espanya, les sèries allargaven els formats americans estàndard amb capítols d’una hora o més: “Era horrorós, perquè hi acabaves posant palla”, recorda Clua. El sector també es va veure afectat per la crisi del 2008, especialment a Catalunya. Si abans era a Barcelona on es representaven les propostes escèniques més avantguardistes, ara sembla que hi ha més “por d’estrenar”. Els organismes públics hi tenen molt a dir i, en el cas de l’audiovisual, es pateix molt la falta de suport de la televisió. “A TV3 se’ns mirava amb enveja”, comenta.

    Ben diferent amb la situació actual, en què l’única producció pròpia de l’ens és la sèrie de la tarda. Però no tot és tràgic. L’arribada de les plataformes ha suposat una major llibertat per a les persones encarregades del guió, especialment amb la figura del showrunner com a màxim responsable de la sèrie. Per altra banda, quan les plataformes compren un projecte, paguen des del primer moment l’equip creador perquè el comenci a desenvolupar, fins i tot encara que no l’acabin materialitzant. “Gestionar la frustració és supernecessari, perquè et cauran més projectes que els que faràs”, afirma Clua. “Forma part de l’aprenentatge d’aquesta professió”.

    Carlos Cuevas i Miki Esparbé a la sèrie ‘Smiley’ © Andrea Resmini

    De guionista a ‘showrunner’

    La frustració ha estat present en alguns moments de la producció d’Smiley, que finalment s’ha convertit en sèrie. Clua, que hi ha debutat com a showrunner, va voler escriure el guió sol amb una idea molt clara: la creació de “tot un univers d’històries d’amor LGTBI” que envolten els protagonistes. La peça està travessada per l’esperit nadalenc, cosa que els va fer córrer: “Estàvem fent el càsting dels actors, trobant els directors i construint tota la preproducció de la sèrie quan els capítols encara no estaven acabats. Ens vam posar a rodar al març i s’estrena al desembre”.

    Molt diferent ha estat el procés de La piel en llamas, l’adaptació cinematogràfica de la seva primera peça escènica. En aquest cas, Clua “només” n’ha fet el guió: “L’obra de teatre ja ha existit, jo he explicat la història que volia explicar com la volia explicar. Si després ve un regal com és una producció internacional o una adaptació cinematogràfica, benvinguda sigui”. L’altra pel·lícula que té pendent d’estrena ha seguit un tercer camí. Per a La niña de la comunión, Clua va desenvolupar el guió a partir d’una primera idea de Víctor García i Alberto Marini. Es tracta d’una pel·lícula de terror clàssica, un gènere en què no havia treballat mai i per al qual es va haver de documentar. I afe­geix aquí un consell per a les que s’hi volen dedicar: “Mirar de tot, cinema, teatre, dansa, impregnar-te d’històries de tots els gèneres”.

    Intervencions dels estudiants a la sessió del Pacte del Talent © Xavi Torrent

    Alguns dels joves participants van intervenir amb preguntes i, de consells per als debutants, n’hi va haver uns quants. “Escriure és la millor manera d’aprendre a escriure”. I encara més, Clua opina que cal intentar tots els possibles perquè els projectes no es quedin al calaix, sigui amb un curt o una obra de teatre: “Aixeca-ho, grava-ho, mou-ho, presenta-ho a un premi… perquè només fent les coses arribes a més gent”. El més important, diu, és no perdre la passió.

    Contingut relacionat

    ‘Smiley’, la gran història d’amor de Guillem Clua

    El Pacte del Talent

    Audiovisuals Guillem Clua Netflix
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorBasar de Nadal: grans llibres d’arts escèniques per regalar
    Següent Article El Pacte del Talent
    Alba Cuenca Sánchez
    • Web
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Comunicadora i productora cultural especialitzada en arts escèniques. @Herronita93.

    Articles Relacionats

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    16 de maig de 2025

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.