Fugit, de Kamchàtka, millor espectacle de carrer; Ester Guntín, autoria revelació per Quiso negro; i Natural order of things, de Guy Nader i Maria Campos, suma tres guardons
El coreògraf Marcos Morau ha estat el gran triomfador de la 27a edició dels Premis Max de les arts escèniques, celebrada aquest dilluns al Teatre Gayarre de Pamplona. La seva proposta Afanador, creada per al Ballet Nacional d’Espanya, ha aconseguit cinc guardons, consolidant-se com l’obra més reconeguda de la nit: millor espectacle de dansa, millor direcció d’escena, millor composició musical per a espectacle escènic, millor disseny de vestuari i millor disseny d’il·luminació.
Amb una estètica potent i una coreografia de gran exigència plàstica i simbòlica, Afanador és un nou salt en la carrera artística de Morau, que des de La Veronal ha impulsat un llenguatge propi que dialoga amb la dansa contemporània, el teatre visual i la fotografia. El reconeixement als dissenyadors Sílvia Delagneau (vestuari) i Bernat Jansà (il·luminació) ha servit per posar en valor el treball d’un equip que reivindica la suma de mirades com a clau de l’èxit: “Sense vestuari, la llum no existeix”, va remarcar Jansà, visiblement emocionat.

Tot i el protagonisme de Afanador, la gala també ha reconegut altres veus destacades. L’actriu Àgata Roca ha estat guardonada per la seva interpretació a L’imperatiu categòric, una obra de Victoria Szpunberg que l’ha portada a donar vida a una professora de filosofia en crisi. Roca ha dedicat el premi a les seves companyes de T de Teatre i al seu company d’escenari Xavi Sáez.
Enric Auquer ha estat un altre dels noms propis de la nit, guanyador del Max a millor actor per El día del Watusi. Visiblement emocionat, ha definit el projecte com “el més difícil i més bonic” de la seva carrera, i ha recollit el premi amb una samarreta dibuixada pels seus fills. “Això és una catarsi”, ha assegurat, celebrant una fita que fins ara considerava inabastable.
En l’àmbit de la dansa contemporània, Natural order of things, de Guy Nader i Maria Campos, ha estat reconegut amb tres premis: millor coreografia, millor intèrpret femenina per Maria Campos i millor intèrpret masculí per Alfonso Aguilar. El muntatge confirma l’excel·lència d’una generació que ha situat la creació coreogràfica catalana a primera línia internacional.
Altres premiats de la nit han estat la companyia Kamchàtka, que ha rebut el Max a millor espectacle de carrer per Fugit, una peça sobre la migració que busca posar el públic en la pell de qui fuig. Ester Guntín ha estat reconeguda com a autora revelació per Quiso negro, i Casting Lear, del Teatro de La Abadía, ha estat escollit millor espectacle teatral i millor adaptació.

La companyia Dagoll Dagom ha recollit el Max Aplaudiment del Públic pels seus cinquanta anys de trajectòria, sumant més de cinc milions d’espectadors. La seva directora, Anna Rosa Cisquella, ha reivindicat des de l’escenari la capacitat de Catalunya per crear grans musicals i la necessitat de defensar el multilingüisme cultural.

Amb el lema Temps vius, la gala dirigida per Ana Maestrojuán ha reivindicat les arts vives amb accent navarrès. Un dels moments més emotius ha estat el reconeixement a Petra Martínez amb el Max d’Honor, concedit ex aequo amb el seu company d’escenari i de vida, Juan Margallo, desaparegut recentment.
La pròxima edició dels Premis Max tindrà lloc a Mèrida.
LLISTAT COMPLET DELS GUANYADORS
1. Millor espectacle de teatre
• Casting Lear de Barco Pirata, Andrea Jiménez i Teatro de La Abadía
2. Millor espectacle de dansa
• Afanador del Ballet Nacional de España
3. Millor espectacle musical o líric
• Farra de Cía. Lucas Escobedo i Compañía Nacional de Teatro Clásico – INAEM
4. Millor espectacle de carrer
• Fugit de Kamchàtka
5. Millor espectacle per a públic infantil, juvenil o familiar
• Cuento de Navidad (encapsulando a Dickens) de Societé Mouffette i COMA14
6. Millor espectacle revelació
• Contra Ana de La Contraria
7. Millor autoria teatral
• Itziar Pascual per Pepito, una història de vida per a nens i avis
8. Millor autoria revelació
• Ester Guntín per Quiso negro
9. Millor adaptació o versió d’obra teatral o coreogràfica
• Andrea Jiménez i Juan Mayorga per Casting Lear
10. Millor composició musical per a espectacle escènic
• Juan Cristóbal Saavedra, Enrique Bermúdez, Jonathan Bermúdez, Gabriel Georgio González i Roberto Vozmediano per Afanador
11. Millor coreografia
• Guy Nader i Maria Campos per Natural order of things
12. Millor tasca de producció
• LA FAM per Ambulant
13. Millor direcció escènica
• Marcos Morau per Afanador
14. Millor disseny d’espai escènic i videoprojecció
• Víctor Peralta per Thauma
15. Millor disseny de vestuari
• Sílvia Delagneau per Afanador
16. Millor disseny d’il·luminació
• Bernat Jansà per Afanador
17. Millor actriu
• Àgata Roca per L’imperatiu categòric
18. Millor actor
• Enric Auquer per El dia del Watusi
19. Millor intèrpret femenina de dansa
• Maria Campos per Natural order of things
20. Millor intèrpret masculí de dansa
• Alfonso Aguilar per Natural order of things
21. Premi Max Aplaudiment del Públic (Premi especial)
• L’alegria que passa de Dagoll Dagom


