Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Marina Fita: reivindicacions ara i sempre
    Actualitat

    Marina Fita: reivindicacions ara i sempre

    Alba Cuenca SánchezPer Alba Cuenca Sánchez15 d'abril de 2021Actualitzat:21 d'abril de 2021No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    © Noemí Elias Bascuñana

    No és casual que Marina Fita (Figueres, 1981) triï la paraula CAIXET. Aconseguir cobrar un sou fix per funció també quan es fa temporada és una de les reivindicacions més importants d’El Col·lectiu, l’associació de companyies independents de la qual forma part activa amb La Virgueria.

    “La inestabilitat sempre ha estat una de les característiques principals d’aquest ofici”, diu Fita. Ara la incertesa s’ha multiplicat i “la pandèmia ha posat més tensió sobre unes estructures que ja eren molt precàries”. La part positiva és que ha augmentat la visibilitat del sector: “Moltíssima gent ens està preguntant ‘ostres, com esteu?’”. La situació “ha de servir per canviar les coses”, i és important que hi hagi una aposta de l’Administració per “donar suport i enfortir tota la xarxa cultural”. Ara bé, això no apareixerà del no-res. “En el ‘Tot anirà bé’, a La Virgueria no hi creiem gaire. No perdem de vista que el futur es construeix dia a dia des d’avui. Hem de ser tant o més crítics que sense la crisi”.

    © Noemí Elias Bascuñana

    Informar-se de la situació, complir els requisits i gestionar les ajudes no és senzill. Ella ho sap molt bé, ja que a més d’actriu també fa de productora. “És molt necessari tenir algú de producció constant en l’estructura de la companyia. És una feina molt invisible, però molt àmplia, té molt de mèrit”, afirma.

    S’han fet autèntiques barbàries en l’àmbit de l’atenció a la dona. Pagarem un peatge emocional bastant gran.

    El confinament va agafar la Marina a punt de ser mare. “Una de les fortaleses de ser companyia és que jo he pogut gaudir d’aquesta baixa amb tota la tranquil·litat. Sempre hem posat les cures al centre”. Més enllà de l’aspecte laboral, la maternitat en pandèmia és complicada. Visites sense acompanyant, incertesa davant dels protocols, part amb mascareta… “S’han fet autèntiques barbàries en l’àmbit de l’atenció a la dona. Pagarem un peatge emocional bastant gran”. Al procés se li suma la decisió de tornar a la feina en una professió en què el contacte amb altres persones és vital. “M’ho he pensat molt, però arriba un punt que ha passat un any i només has fet que perdre trens, i no és com vull viure”, reflexiona.

    © Noemí Elias Bascuñana

    Ja abans de la pandèmia, La Virgueria havia decidit dedicar la temporada 2020-2021 a recuperar muntatges mentre en preparen de nous. És el cas de Snorkel, 2015, que ara pot tenir la gira que els va faltar llavors. El tema, tractat amb molta ironia, segueix tristament vigent: “Parla de l’ecologia i de com no fem res per canviar el món perquè ‘quina mandra!’”, comenta. Una altra obra que continua és El pes del plom, un thriller sobre el tràfic d’armes que ara fan en versió reduïda per a instituts.

    La pandèmia ha posat més tensió sobre unes estructures que ja eren molt precàries”

    A part de les reposicions, sobre la taula tenen tres espectacles en procés de cocció. Un projecte sobre la indústria del videoclip i la seva influència, un altre sobre la sexualitat femenina i una adaptació de La teoria King Kong, de Virginie Despentes, de la mà de Maria Àngels Cabré. Per veure’ls haurem d’esperar com a mínim fins a la temporada que ve. Mentrestant, tenen activa la botiga en línia de la companyia. La màquina expenedora neix de la voluntat de “fer que el teatre vagi més enllà de la sala” i de la necessitat durant el confinament de seguir generant ingressos. D’una banda, s’hi poden adquirir en format digital des dels textos de les obres fins a entrevistes amb la companyia o curiositats, amb la peculiaritat que l’atzar decideix el producte concret. Una altra opció són els contes personalitzats: “Et demanem tres paraules i les fem servir per explicar una història”. El text s’envia en format digital, maquetat i amb una il·lustració exclusiva. Un regal original i personalitzat per seguir apostant per la cultura que està tenint molt bona acollida.

    <strong>Gestionar cap endavant</strong>

     Diplomada en Interpretació a l’Escola Eòlia i especialitzada en Shakespeare a la Royal Academy of Dramatic Arts a Londres. Membre de La Virgueria des de fa més de deu anys, ha participat en la majoria dels seus espectacles com a actriu (L’hivern al cos, 180 graus de cel, Snorkel, El pes del plom) i/o com a productora. També va treballar en la gestió de diversos espectacles de la Sala Flyhard entre el 2010 i el 2011. En altres formats va ser reportera del programa Obert de Nit, de Vadever Produccions, i va treballar en diversos curts amb Carlos Campillos, amb qui va rodar la webserie vampírica Tabula Rasa.

    També t’interessarà:

    Júlia Truyol: treballadora i supervivent

    Francesc Cuéllar: adaptar-se, però no a qualsevol preu

    Ricard Farré: optimista de mena

    Totes les veus caben en el futur. Els desitjos de Novaveu

    La Virgueria Marina Fita
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorXerrada sobre l’Estatut de l’Artista a l’escenari post-covid19
    Següent Article Totes les veus caben en el futur
    Alba Cuenca Sánchez
    • Web
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Comunicadora i productora cultural especialitzada en arts escèniques. @Herronita93.

    Articles Relacionats

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025

    Els Terrats en Cultura més diversos tancaran edició amb una lectura dramatitzada del llibre ‘Entreacte(s)’

    8 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.