Cuando éramos Lemmings, de la Cia. La Grieta, i Membrana Mágica, de Sachiko Fullita i Vanesa Sandinmendo, han estat els dos projectes que aquest primer trimestre de l’any s’han beneficiat del programa de residències per a la creació escènica de l’AADPC. La proposta de La Grieta és una tragicomèdia sobre l’evolució humana que explora com els homes i les dones del segle XXI utilitzen els instints més primitius per sobreviure en la moderna jungla social. Fundada l’any 2014, La Grieta nodreix les seves creacions amb els materials personals aportats pels seus membres (Patrícia Defran, Gerard Matarí, Joan Sirera i Mireia Rey) i treballa a par tir de l’experimentació sobre les formes –el cos dels actors, els espais, els silencis, les atmosferes.
Pel que fa a Membrana Mágica, indaga igualment en l’home i en el sistema social. Aquest cop, però, les creadores, Fullita i Sandinmendo, proposen una instal·lació-performance en la qual el llenguatge escènic, el plàstic, el museístic i l’acció conviuen. Membrana Mágica es capbussa en les teories evolutives de Lamarck i Darwin per traçar els paral·lelismes entre el sistema orgànic, format per cèl·lules, i el social, format per individus.
Les residències per a la creació escènica són una iniciativa conjunta de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya i de la Fabra i Coats-Fàbrica de Creació de Barcelona, nascuda amb l’objectiu d’afavorir i d’impulsar la investigació, l’experimentació i la creació dels professionals de les arts escèniques associats a l’AADPC. L’acord es complementa amb el servei d’assessorament de projectes, amb el qual s’acompanya els associats en el procés de convertir una idea en un projecte definit i en l’elaboració d’un dossier complet que permeti explicar l’espectacle amb més facilitat. A més, se’ls dóna la informació necessària en els diferents marcs legals possibles, se’ls explica com elaborar un pressupost i com presentar una sol·licitud de subvenció, així com justificar-la. Per últim, es faciliten estratègies de comunicació.