Runa, de Lali Ayguadé i l’òpera comunitària del Liceu La gata perduda també premiats a la gala celebrada a Cadis.
ACN – El teatre amb segell català ha rebut aquest dilluns el reconeixement a la creació escènica de l’Estat. La primera òpera comunitària de la Fundació del Liceu, La gata perduda, ha estat distingida com a millor espectacle musical o líric de l’any als XXVI Premis Max. La cerimònia, que ha tingut lloc al Teatre Falla de Cadis i ha estat trufada d’actuacions musicals, ha premiat l’espectacle Runa, de Lali Ayguadé, amb dues estatuetes: la de millor coreografia i intèrpret femenina. L’actor Pere Arquillué ha recollit el primer Max de la seva carrera per l’obra L’adversari, mentre que Marina Salas ha rebut ex aequo amb Marta Nieto el Max per La infamia. Laura Clos ‘Closca’ ha estat reconeguda amb el millor disseny d’il·luminació per Rojos.
Els més de quatre anys de treball col·lectiu que van suposar La gata perduda han tingut premi. L’obra comptava amb un llibret escrit per la dramaturga Victoria Szpunberg a partir d’una extensa recerca bibliogràfica sobre el barri i una vintena d’entrevistes realitzades amb el veïnat del Raval, font d’inspiració clau per a l’escriptura d’aquesta ficció, i una composició a càrrec d’Arnau Tordera. “El premi prova que els teatres d’òperes ens podem descosir i tornar a arreglar, esdevenint útils per a la societat. L’art comunitari és fonamental”, ha reivindicat el director general de la Fundació del Liceu, Valentí Oviedo en recollir la cèlebre estatueta de la poma. Oviedo ha recordat el més d’un miler de persones que van treballar en una producció amb “1,1 quilòmetres quadrats de diversitat”.
publicitat
Un dels noms propis de la nit, però, ha estat l’espectacle Runa, que ha estat distingida amb el Max a millor coreografia i millor intèrpret femenina. En recollir el premi, Ayguadé ha dedicat el premi als professionals de la producció, sense els quals seria molt difícil aixecar un espectacle. El protagonisme l’ha compartit amb Pere Arquillué, que s’ha estrenat després d’una llarga trajectòria en els premis organitzats per l’SGAE, que ha reivindicat el seu company a escena en l’obra, Carles Martínez. “El premi hauria de ser ex aequo”, ha conclòs.
Una de les estatuetes tècniques, la de millor disseny d’il·luminació, ha anat a parar a les mans de Laura Clos ‘Closca’ per la coproducció del Mercat de les Flors Rojos, de la companyia Miquel Barcelona. L’obra parteix d’una investigació de testimonis de la postguerra i posa en valor la vida clandestina per recuperar el llegat cultural artístic que van marcar una generació. “Gràcies als que ha il·luminat les meves escenografies, però també els que no les han respectat, textures, volums i temps de treball i muntatge, perquè d’ells he après el que no volia ser com a il·luminadora”, ha afirmat dalt l’escenari en recollir l’estatueta.
Entre els guanyadors de les principals categories hi figuren noms com María Goiricelaya Burón per l’adaptació de Yerma, que ha fet un dels discursos més emocionants de la nit reivindicant totes les formes de maternitat possible. La voluntad de creer, de Buxman Producciones i Teatro Español, ha estat distingit com a millor espectacle de teatre i La reina del metal, de la companyia Vanesa Aibar i Enric Monfort ha estat considerat el millor espectacle de dansa.
Love, love, love, d’Animasur, ha guanyat el Max a millor espectacle de carrer, mentre que Blancanieves, de La Chana Teatro, ha recollit el de millor espectacle per al públic infantil, juvenil i familiar. El premi a millor autoria teatral ha estat per Eclipse total, de la companyia El Pont Flotant.
Tricicle i El petit príncep brillen amb llum pròpia
Entre els premis que ja tenien nom abans de la cita destaca el que ha rebut el Tricicle, el Max d’Honor, pel conjunt de la seva trajectòria. Des de l’escenari, i fent ús en tot moment de l’humor, han reivindicat l’orgull de portar “l’humor gestual i universal” a tot el món. “L’humor és meravellós, reivindiquem un ministeri de l’humor a cada país per garantir el riure de veritat, la vida seria molt millor”, ha afirmat Carles Sans. Paco Mir ha agraït el premi reivindicant la tasca dels humoristes. Finalment, Joan Gracia ha bromejat que el teatre l’ha fet créixer en quilos: “a mi el teatre no m’agrada, m’agrada menjar i menjar bé. Gràcies als viatges he pogut beure i menjar per tot arreu”.
L’accent català també s’ha notat en el Max Aplaudiment del Públic, que l’ha rebut l’espectacle familiar El petit príncep, de La Perla 29, una creació del tàndem format pel compositor Manu Guix i el director teatral Àngel Llàcer. El músic, en recollir l’estatueta, ha assegurat que la distinció els dona “molta força per encarar la desena temporada”. De la seva banda, l’associació Payasospital ha recollit el Max aficionat o de caràcter social.
Des que van ser creats, els Max han fet parada a ciutats com Barcelona, Madrid, Sevilla, Bilbao, València, Vigo, Saragossa, Guadalajara, Las Palmas de Gran Canaria, Còrdova, Màlaga i Maó.
Palmarès complet
1. Mejor espectáculo de teatro
La voluntad de creer de Buxman Producciones,Teatro Español – Madrid Destino
Cultura Turismo y Negocio
2. Mejor espectáculo de danza
La Reina del Metal de Compañía Vanesa Aibar & Enric Monfort
3. Mejor espectáculo musical o lírico
La gata perduda de Fundació Gran Teatre del Liceu
4. Mejor espectáculo de calle
Love, love, love de Animasur
5. Mejor espectáculo para público infantil, juvenil o familiar
Blancanieves de La Chana Teatro
6. Mejor espectáculo revelación
Cucaracha con paisaje de fondo de Mujer en obras
7. Mejor autoría teatral
Jesús Muñoz y Pau Pons por Eclipse total
8. Mejor autoría revelación
Javier Ballesteros por Cucaracha con paisaje de fondo
9. Mejor adaptación de obra teatral o coreográfica
María Goiricelaya Burón por Yerma
10. Mejor composición musical para espectáculo escénico
Pascal Gaigne por Eta orain zer? ¿Y ahora qué?
11. Mejor coreografía
Lali Ayguadé por Runa
12. Mejor labor de producción
Tanttaka Teatroa por Sexberdinak – Sexpiertos
13. Mejor dirección de escena
Iñaki Rikarte por Supernormales
14. Mejor diseño de espacio escénico
Alessio Meloni por La cabeza del dragón
15. Mejor diseño de vestuario
Pier Paolo Alvaro por Ás oito da tarde, cando morren as nais
16. Mejor diseño de iluminación
Laura Clos “Closca” por Rojos
17. Mejor actriz
Marta Nieto y Marina Salas (ex aequo) por La infamia
18. Mejor actor
Pere Arquillué por L’adversari
19. Mejor intérprete femenina de danza
Lali Ayguadé por Runa
20. Mejor intérprete masculino de danza
Mario Bermúdez Gil por El bosque
21. Premio Max Aplauso del público
El petit príncep de la Perla 29