Un abonament per anar al teatre? El CD de la banda sonora d’aquella pel·lícula que us va agradar tant? El llibret d’aquell musical? Un curs de dramatúrgia, interpretació, utillatge o escenografia? La subscripció a una revista…? T’ajudem a escriure la carta als Reis en dues parts! A la primera, quatre llibres d’arts escèniques. A la segona, quatre lectures d’audiovisuals. I en les dues, una recomanació final. Comencem!
Primera part: Quatre llibres i un fanzine d’arts escèniques
Teatre trans i altres textos no normatius
Marc Rosich
Comanegra, 160 pàgines.
La dramatúrgia de Marc Rosich (Barcelona, 1973) sempre ha parat atenció als marges, a personatges que la societat etiqueta com a estranys, a col·lectius arraconats vers la invisibilitat. El seu teatre planteja una altra forma de veure el món, un ventall de caràcters que eixampla l’espectre visible. Aquest volum es concentra en obres de temàtica queer i trans, en què a puja a escena identitats de gènere i cossos més enllà de les etiquetes establertes. S’inclouen les obres Limbo, A mí no me escribió Tennessee Williams (porque no me conocía), De tritons i sirenes i Ocaña, Reina de las Ramblas, a més del pròleg d’Isaïas Fanlo i epíleg de Sebastià Portell.
Solo te falta morir en la plaza i Veo una vara de almendro. Veo una olla que hierve.
Angélica Liddell
La Uña Rota, 94 i 288 pàgines.
En paral·lel a la seva meteòrica trajectòria pels teatres més importants d’Europa, Angélica Liddell manté viva la flama literària a través de la publicació dels seus treballs a l’editorial La Uña Rota. Hi trobem els textos dels seus muntatges, però també assaig i poesia. Entre els primers, Solo te falta morir en la plaza, que inclou els polèmics monòlegs del muntatge Liebestod, un rampell en contra de les dinàmiques actuals del món de l’espectacle, un èxit dels passats festivals Grec i d’Avinyó. Veo una vara de almendro. Veo una olla que hierve recopila els seus escrits poètics, en especial un cant cap a les arrels compartit amb la recerca dels espectacles del cicle Una costilla sobre la mesa. Literatura escrita que complementa el discurs escènic.
Teatre reunit (2004-2021)
Jordi Oriol
Arola Editors, 516 pàgines.
L’estrena al Teatre Lliure de La mala dicció ha marcat una fita. Suposa la culminació d’un dels projectes dramatúrgics més ambiciosos del teatre català contemporani. La Trilogia del Lament (que inclou també La caiguda de l’H i L’empestat) pren com a base les tragèdies de Shakespeare per estirar la llengua fins al límit de les seves possibilitats morfològiques i sintàctiques. Una operació juganera i ambiciosa que ara també agafa forma de llibre a través de la publicació d’aquest volum, que inclou també altres peces de caràcter més breu que comparteixen la recerca heterodoxa i la curiositat. Un dramaturg que ha trobat un camí diferent per recórrer al llarg de 17 anys d’escriptura.
De dol
Queralt Riera
Edicions Bromera, 128 pàgines.
Shakespeare torna aquí a ser el referent per a la construcció d’un exercici de dramatúrgia a dues veus, dos monòlegs paral·lels, pràcticament idèntics, en els quals trobem els testimonis contraposats d’Ofèlia i Hamlet. Una narració que de manera crua, i sense perdre la innocència, ens explica les seves doloroses vides. La peça amaga una lectura de gènere, un qüestionament dels paràmetres clàssics de la literatura en què la veu masculina sempre és la preponderant. Un text que ha estat reconegut amb el prestigiós Premi de Teatre Eduard Escalante, una fita més en la trajectòria de Queralt Riera (Barcelona, 1978), que ja compta en el seu palmarès amb altres prestigiosos guardons com el Premi Adrià Gual, el Premi Ciutat de València, el Premi Born de Teatre i el Premi Octubre de Teatre.
I també...
Fila Zero 3
Tercer número del fanzine d’arts escèniques creat pel col·lectiu jove Novaveu. La revista combina reportatges, opinió i seccions d’estil humorístic, amb un to fresc i a la vegada rigorós. Entre la vintena d’articles d’aquest tercer número hi trobarem per exemple un podcast/entrevista amb la companyia El eje, una col·laboració inèdita de les Hermanas Picohueso i un curiós i divertit joc de l’oca teatral. La publicació es pot adquirir en paper a través del web filazero.bigcartel.com.