Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Ricard Farré: optimista de mena
    Actualitat

    Ricard Farré: optimista de mena

    Nil MartínPer Nil Martín12 d'abril de 2021Actualitzat:21 d'abril de 2021No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    © Noemí Elias Bascuñana

    “Ara més que mai, el futur és demà”. Amb aquesta frase engega Ricard Farré (Valls, 1988), i és que, en el context actual, s’ha acabat pensar a llarg termini. La incertesa, ja una costant en el sector, ara es potencia i s’amplifica.

    Amb l’arribada de la pandèmia, molts intèrprets com en Ricard van perdre tota la feina de la nit al dia. La gestió de la crisi no és fàcil i en Ricard entén quines són les prioritats: “La salut ha de passar per damunt”. Però això no treu que el de les arts escèniques hagi estat “un sector molt castigat”, i que se l’hagi tractat, des de les institucions, amb molt poca cura. Per a Farré, el més greu és que les restriccions no s’hagin considerat la seva feina com a tal: “La cultura és un ofici, i tota la gent que s’hi dedica té dret a viure’n dignament”. Amb el sentit de l’humor que sempre l’acompanya, protesta: “Ningú no posaria en dubte que una persona de qualsevol altre ofici pugui anar a treballar i no cobrar, però això en la cultura ja és una tendència de molts anys. Som un país culturalment molt potent, i amb molt de talent que s’ha de poder canalitzar, perquè es vegi, perquè es visqui”.

    © Noemí Elias Bascuñana

    Positiu i optimista de mena, sosté que a la gent de teatre aquesta crisi l’ha agafat mentalment preparada. Somrient (rere la mascareta), deixa anar els seus dos mots clau per al futur pròxim: enginy i resiliència. “Em costava triar una sola paraula”. Enginy per trobar noves vies creatives en un moment en què la presencialitat és difícil. Resiliència per aguantar el cop, aprendre’n i adaptar-se. No es tractarà només de suportar l’embat amb fermesa, defensa, sinó també de ser líquids i adaptables. No culpa els qui no ho hagin pogut fer: “El més obvi és rendir-se; molta gent es quedarà pel camí”. Caldrà treure forces per positivar la situació i seguir creant en els propers mesos.

    Som un país culturalment molt potent, i amb molt de talent que s’ha de poder canalitzar, perquè es vegi, perquè es visqui.

    Ara bé, la paraula que acaba mostrant a la foto és BOLOS. Al final, el desig és poder seguir treballant i fer-ho en bona companyia. Això, en Ricard, ho té cobert: és membre d’Els Pirates Teatre, que està a punt de celebrar el vintè aniversari. “Puc ser una mica positiu perquè estic en una companyia, i això és casa”. Aquesta gran família (de catorze membres!) l’ha ajudat a passar els darrers mesos. Més enllà del talent de tot l’equip, el que preval és que són amics, i es tenen a les verdes i a les madures. Encara ara se’ls etiqueta de joves i emergents. En Ricard se’n mofa: “El forat deu ser molt fons, per emergir!”. Durant el confinament van engegar els Dilluns de merda per seguir generant contingut, encara que no fos presencialment, i ajudar les companyies programades a la sala que gestionen, El Maldà, que defensa que mantindran obert “malgrat tots els malgrats”. Destaca que no han tingut cap contagi i que estan omplint cada dia (al 50%). La fidelitat del públic l’emociona: “La gent ha estat molt valenta, ha respost molt bé i ha vingut”.

    © Noemí Elias Bascuñana

    La por és una nova companya de feina en un ofici que obliga a posar el cos. En Ricard hi treu ferro: després d’estrenar a El Maldà El bon policia, una comèdia de Rusiñol, explica que assajar amb mascareta és estrany, però es pot fer. Sobre el públic, afirma que els riures i l’emoció arriben malgrat les distàncies i les boques tapades. “És la màgia de les arts en viu”.

    Puc ser positiu perquè estic en una companyia, i això és casa.

    Després d’un confinament que destaca com a “molt productiu” per a Els Pirates, toca valorar i posar en pràctica totes les idees que han anat trobant en aquests mesos. No sempre és fàcil. “Si en un futur pròxim ningú t’escolta, acaba sent frustrant; treballes molt, però ho fas per a l’aire”. Amb tot, no perden les ganes. Quan pregunto si es veuen amb cor de fer vint anys més, esclata a riure: “Jo crec que, si ens hem aguantat tots aquests anys, aguantarem els que vinguin!”

    <strong>Comediant prolífic</strong>

     Sempre lligat a la comèdia, que reivindica com a “terapèutica”, en
    Ricard Farré trepitja els escenaris des de fa ben bé quinze anys. Format a l’Institut del Teatre, és membre de la companyia Els Pirates Teatre, amb la qual ha aixecat èxits recents com El somni d’una nit d’estiu, el musical Les feres de Shakespeare o una adaptació molt contemporània de La Mascarada, de Molière. Juntament amb Enric Cambray és un dels artífexs del fenomen teatral Les dones sàvies, una comèdia multipremiada i amb un rodatge de més de setanta funcions per tot Catalunya. L’any passat va publicar el seu primer llibre de poesia, Postres del dia (Cossetània, 2020).

    També t’interessarà:

    Júlia Truyol: treballadora i supervivent

    Francesc Cuéllar: adaptar-se, però no a qualsevol preu

    Marina Fita: reivindicacions ara i sempre 

    Totes les veus caben en el futur. Els desitjos de Novaveu

    El bon policia Els Pirates Teatre Ricard Farré
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFrancesc Cuéllar: adaptar-se, però no a qualsevol preu
    Següent Article Xerrada sobre l’Estatut de l’Artista a l’escenari post-covid19
    Nil Martín

    Actor i comunicador cultural.

    Articles Relacionats

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025

    Els Terrats en Cultura més diversos tancaran edició amb una lectura dramatitzada del llibre ‘Entreacte(s)’

    8 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.