Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Audiovisual»Els Gaudí i el premi a la millor direcció
    Audiovisual

    Els Gaudí i el premi a la millor direcció

    Violeta KovacsicsPer Violeta Kovacsics24 de febrer de 2026Actualitzat:24 de febrer de 2026No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Tardes de soledad' © Andergraun Films
    'Tardes de soledad' © Andergraun Films

    Més enllà del cas Frontera, el palmarès de l’Acadèmia revela una idea de cinema que premia el tema abans que la posada en escena.

    Publicitat

    Molt s’ha parlat dels premis Gaudí, sobretot en relació amb el que se sol considerar el guardó més important de la nit, l’últim, el que s’atorga a la millor pel·lícula parlada en català. El premi a Frontera, el film dirigit per la presidenta de l’Acadèmia, Judith Colell, ha fet que el discurs entorn dels premis se centri sobretot en la possible incompatibilitat entre el càrrec de presidència i la candidatura als premis.

    Abans de tot això, però, van passar altres coses a la gala dels Gaudí. Una d’elles, bastant més notòria, perquè no té tant a veure amb qüestions d’imatge com amb la concepció profunda que els acadèmics tenen del cinema. Em refereixo al premi a la millor direcció, categoria a la qual estaven nominats Albert Serra per Tardes de soledad, Oliver Laxe per Sirat, Carla Simón per Romería i Eva Libertad per Sorda. El primer havia guanyat el premi al millor documental. El segon, a la millor pel·lícula de parla no catalana. La guanyadora a millor direcció va ser l’última, Eva Libertad, responsable d’una pel·lícula certament rigorosa i sòlida, que té en la seva actriu principal, Miriam Garlo, un tresor. Ara bé, crida l’atenció que guanyi un premi com aquest, acompanyada de tres cineastes i sobretot tres pel·lícules que se sostenen eminentment sobre la posada en escena, i per tant sobre la mirada arriscada dels seus directors.

    Llúcia Garcia recull el Gaudí © Jordi Borràs / ACN
    Llúcia Garcia recull el Gaudí per ‘Romería’ © Jordi Borràs / ACN

    Simón ha firmat una pel·lícula que suposa una mena de salt en la seva filmografia. Romería avança en la consolidació del relat familiar com a motor creatiu, però també un exercici entorn de com el cinema pot capturar la memòria. Simón treballa sobre la història dels seus pares –que travessava també Estiu 1993–, però ja no ho fa únicament a partir del naturalisme, sinó també de l’exploració dels somnis. És un privilegi, en aquest sentit, poder viure el procés de creixement d’una cineasta.

    Sergi López i Olivier Laxe a 'Sirat' © Quim Vives
    Sergi López i Olivier Laxe a ‘Sirat’ © Quim Vives

    La posada en escena de Sirat es construeix a partir de l’experiència. Fa quasi un segle, Erich von Stroheim va filmar Avaricia, pel·lícula maleïda amb la qual el cineasta volia explorar el realisme, portant a l’extrem el rodatge, que es culminava en una escena filmada al mateix desert. Les condicions severes havien de permear en la ficció. Alguna cosa de tot això hi ha també a Sirat, en els cossos, en la música i en la presència salvatge del desert.

    Els Gaudí tendeixen a pensar el cinema en clau de tema, de pensar que les pel·lícules han de parlar de manera directa sobre qüestions sensibles.

    Finalment, Tardes de soledad, que no és exactament un documental sobre el món del toreig, sinó per moments un quadre, un exercici de plasticitat pels seus tons, del moviment del torero i del bou, pels sons. Tardes de soledad és fascinant, perquè se situa entre l’antropologia i l’experimentació, la violència i la poesia, el que es veu i el que queda fora de camp. Tardes de soledad pot ser vista com una pel·lícula sobre el llenguatge, sobre els seus límits, sobre les arestes, i a la vegada és una de les millors exploracions que s’han vist recentment al cinema al voltant de la masculinitat. L’escena en què vesteixen el torero abans de sortir a la plaça és excel·lent: no cal dir res, sinó deixar que la pel·lícula expressi la tensió inherent en la seva figura, les connotacions femenines que hi ha en els diferents gestos.

    I aquí és on tornem als Gaudí. Els premis van tendir a pensar el cinema en clau de tema, de pensar que les pel·lícules han de parlar de manera directa sobre qüestions sensibles. Si, almenys per a mi, Serra és el millor director d’aquesta temporada cinematogràfica és perquè Tardes de soledad fa un retrat implacable i complex de la construcció de la masculinitat; ho fa, però, a partir de la complexitat i no del subratllat, a partir del suggeriment i no de la imposició. Ho fa a partir del cinema.

    Els premis i el mirall trencat de la cultura
    Publicitat
    Albert Serra Carla Simón Olivier Laxe Premis Gaudí
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEls premis i el mirall trencat de la cultura
    Violeta Kovacsics
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Crítica cinematogràfica i professora de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya.

    Articles Relacionats

    Els premis i el mirall trencat de la cultura

    19 de febrer de 2026

    Barcelona, la ciutat on els videoclips sempre roden

    17 de febrer de 2026

    Els fantasmes del passat i el teatre del present

    12 de febrer de 2026
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Audiovisual 24 de febrer de 2026

    Els Gaudí i el premi a la millor direcció

    Més enllà del cas Frontera, el palmarès de l’Acadèmia revela una idea de cinema que…

    Els premis i el mirall trencat de la cultura

    Barcelona, la ciutat on els videoclips sempre roden

    El Mercat de les Flors obre la porta a noves veus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 231 • Hivern 2025/26
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Els Gaudí i el premi a la millor direcció

    Els premis i el mirall trencat de la cultura

    Barcelona, la ciutat on els videoclips sempre roden

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2026 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.