El curs de Producció i Gestió d’Arts Escèniques per a Creadors es consolida en la seva segona edició. Després de l’èxit de la primera formació, valorada molt positivament pels 32 professionals de diferents àmbits de la creació que la van seguir, es reprèn el curs amb una important novetat: l’increment del nombre d’hores de docència per aprofundir en els exercicis pràctics.
En total, seran més de 130 hores de classe repartides en 8 mòduls centrats en els diferents requisits per convertir una idea en un veritable projecte d’arts escèniques. L’objectiu és donar les eines necessàries als professionals del sector que, cada vegada més, volen tirar endavant els seus propis projectes –convertint-se en creadors, gestors, distribuïdors i agents artístics.
PRODUCCIÓ I GESTIÓ
amb Montserrat Prat, productora d’espectacles i professora de producció i gestió
El primer mòdul del curs pretén aprofundir en la idea que els alumnes volen portar a terme i, a la vegada, establir les passes que cal seguir per convertir-la en un projecte. La idea s’ha de desenvolupar i estructurar sobre el paper, explica Montserrat Prat, docent amb llarga experiència en la consultoria i producció de treballs d’arts escèniques.
En aquest procés és bàsic, primer, el dossier de presentació, que serveix de guia als mateixos creadors i en què s’han de concretar i reflectir les idees bàsiques, l’equip, el calendari, etc. Tot seguit, Prat destaca la importància de donar un valor econòmic al projecte i elaborar-ne el pressupost, un aspecte desconegut per la majoria de l’alumnat. A causa de la crisi es pot pensar que si no tenim diners no cal fer un pressupost, i això és una equivocació molt gran, comenta. S’ha de saber valorar econòmicament el projecte, perquè això vol dir que l’has sabut definir, establir un calendari… Quan traduïm la idea en números veiem si el nostre projecte és realitzable i, alhora, comprovem com el podem fer viable.
CAPACITATS I HABILITATS DIRECTIVES
amb Eduard Abelló, assessor en recursos humans
Eduard Abelló imparteix el segon mòdul del programa, dedicat a la direcció d’un projecte i del seu equip. A partir de l’experiència de la primera edició del curs, Abelló destaca que els alumnes tenen un alt nivell de motivació i es mostren molt interessats en aquesta matèria, perquè l’han treballat poc i alhora és bàsica per dur un projecte a bon port.
Els alumnes se sorprenen quan se’ls demostra que liderar i dirigir pot ser senzill i plaent i no tan estressant com es pensa, assegura Abelló, assessor i consultor especialista en organització, recursos humans i desenvolupament directiu. Hem de desdramatitzar els aspectes negatius de la direcció per dur-la a terme correctament, afegeix. Per aquest motiu, enguany el mòdul comptarà amb més hores de formació pràctica.
La creativitat també és clau en l’organització del projecte, diu, i més si tenim en compte que els projectes d’arts escèniques normalment disposen d’un període curt de temps i per tant poden donar-se situacions d’estrès. Cal que la direcció sigui dinàmica i s’adapti ràpidament a l’equip i a les circumstàncies amb què es treballa, conclou.
COMUNICACIÓ I PREMSA
amb Marc Gall, director de COMÈDIA, agència de comunicació especialitzada en el sector cultural
Aquest curs és absolutament necessari, perquè cobreix moltes mancances formatives dels creadors, i en el cas de la comunicació és molt evident, destaca Marc Gall, periodista especialista en cultura. És per això que a partir d’un marc teòric bàsic centrem aquest mòdul en aspectes pràctics, i oferim eines als alumnes perquè puguin resoldre la difusió dels seus espectacles.
En aquest sentit, dedicarem especial atenció a les xarxes socials i al màrqueting on line, que són recursos molt interessants per a projectes amb poc recursos econòmics.
Marc Gall afegeix que el mòdul estarà molt lligat a l’actualitat i als aspectes concrets que serveixen per gestionar i resoldre la comunicació dels projectes d’arts escèniques ara i aquí: mitjans de comunicació catalans, rendibilitat de diferents dispositius publicitaris a Catalunya, etc.
VENDA, DISTRIBUCIÓ I INTERNACIONALITZACIÓ
amb Iva Horvat, cofundadora de l’agència de distribució i creació escénica Agente129
La distribució i la internacionalització han augmentat el nombre d’hores lectives en l’edició d’enguany, fins a convertir-se en un nou mòdul a càrrec de la ballarina i directora Iva Horvat, actualment especialitzada en la distribució d’espectacles.
Tenir una llarga experiència com a creadora (22 anys) m’ajuda a comprendre les necessitats de l’artista, i sé quin esforç li significa dedicar-se a la distribució, explica. Cal que el creador sàpiga definir el seu projecte i preveure quin públic i mercat (nacional, internacional) pot estar-hi interessat, de cara a elaborar estratègies.
La distribució és una tasca dura, però molt important per allargar la vida d’una producció. Horvat recomana: Cal dur-la a terme amb sentit comú i amb molta creativitat perquè se’ns converteixi en una tasca excitant, no avorrida i amb projecció a mitjà i llarg termini.
Amb la crisi, és evident que els artistes pensen més en la internacionalització com una solució per moure els seus projectes. Cal, però, anar amb compte, perquè fora hi ha un mar diferent, amb peixos més grossos, on cal saber nedar, alerta Iva Horvat. L’única solució que val per a tots els casos és conèixer bé el que tens.
ESPONSORITZACIÓ I MECENATGE
amb Manel Palencia-Lefler, comunicòleg i expert en captació de fons (fund-raising)
Professor i expert en comunicació i captació de recursos, Manel Palencia-Lefler explicarà les diferents fonts de finançament a les quals poden optar els projectes artístics. Abans de decidir quin tipus de recursos podem sol·licitar, hem d’analitzar el projecte artístic amb vista a detectar-ne el públic i l’interès que pot despertar per part de patrocinadors o mecenes, apunta.
Una vegada saben quin tipus de projecte tenim entre mans, convé pensar en les millors opcions de finançament. Sobretot, a l’hora de sol·licitar recursos cal posar-se en la pell de l’altra persona i tenir en compte els seus interessos, adverteix. Sóc molt estricte amb els alumnes i els dic clarament el que no funciona, perquè és necessari ser molt realistes. No hi ha fórmules màgiques, i menys encara en l’època actual. Per tant, cal molta planificació, segons explica Palencia-Lefler.
ÀMBIT JURÍDIC
amb Cristina Calvet, advocada de l’AADPC
Cristina Calvet, advocada especialitzada en drets de la propietat Intel·lectual i en altres disciplines jurídiques relacionades amb el sector artístic i professora en diversos màsters, destaca l’adaptació que ha fet del temari per a aquest curs. Conèixer l’alumnat em permet oferir un contingut molt concret i adaptat completament a les seves necessitats i interessos.
En aquest sentit, el mòdul ofereix informació detallada sobre els drets d’autor i les entitats que els gestionen, un àmbit en què hi ha força desconeixement malgrat estar tan relacionat amb els creadors, afirma l’advocada. També
aborda el tema de les relacions laborals i la Seguretat Social dels artistes.
Atenent a les peticions del curs passat, es pararà especial atenció a la fiscalitat associada a les vies de finançament i s’aprofundirà en els contractes relatius a la coproducció teatral i audiovisual, força complexos, i en els de patrocini, mecenatge i de col·laboració empresarial (per exemple, els intercanvis en espècies). Tot plegat, es donarà prioritat a la pràctica i al debat a classe, per tal que els creadors en treguin el màxim rendiment.
DISSENY GRÀFIC
amb Ferran Llorens, dissenyador freelance especialitzat en disseny editorial, imatge corporativa i retoc d’imatge
Una imatge val més que mil paraules, i més en un àmbit com les arts escèniques. I en aquest sentit està dirigit el mòdul impartit per Ferran Llorens. L’objectiu és que els alumnes sàpiguen com treballar la imatge dels dossiers que serviran per difondre i vendre els seus projectes als programadors, a les sales de teatre i a les institucions. Evidentment, es tracta d’un aprenentatge molt pràctic, i els coneixements s’aplicaran ja en la mateixa aula.
No volem ni podem aconseguir que els creadors siguin dissenyadors gràfics, però sí que coneguin les eines bàsiques per presentar bons dossiers, utilitzar fotografies de qualitat i crear una imatge corporativa coherent amb el projecte, explica el dissenyador Ferran Llorens. De fet, perquè els creadors coneguin els principals programes de disseny, enguany Photoshop i Illustrator també formaran part del programa, atenent a les demandes de la primera edició del curs Producció i gestió d’arts escèniques.