CONARTE, la nova Confederació de Sindicats d’Artistes de l’Espectacle demanarà canvis en la llei que regula la Seguretat Social, per tal que es puguin assolir els mateixos drets que altres treballadors. Aquesta plataforma tindrà més força a l’hora de negociar amb legisladors i interlocutors del sector.
Ens trobem en un moment en el qual, si no unim forces, se n’anirà tot en orris. Cal lluitar pels drets dels treballadors de la cultura fent front comú. Aquestes van ser les primeres declaracions de Joan Maria Gual en assumir la presidència de la Confederació d’Artistes de l’Espectacle (CONARTE), plataforma unificada de sindicats d’artistes-intèrprets de tot l’Estat. CONARTE neix de la fusió de dues federacions existents: la Federació d’Artistes de l’Estat Espanyol (FAEE) i l’Organització de Sindicats d’Artistes de l’Estat Espanyol (OSAAEE). Gual, president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), encapçala aquesta gran aliança sindical estatal, sorgida després del congrés d’unificació celebrat durant els dies 9, 10 i 11 de desembre a la seu madrilenya d’Artistes Intèrprets, Societat de Gestió (AISGE). FAEE i OSAAEE han estat desenvolupant la seva activitat sindical en paral·lel: la primera, al llarg de més de dues dècades, i la segona, durant gairebé quinze anys.
El congrés va permetre aprovar per unanimitat els estatuts de CONARTE i configurar els òrgans de govern, que compten amb representants de diverses entitats sindicals de l’Estat. Esbossat l’escenari, CONARTE comença a caminar amb uns objectius molt clars: el primer de tots és lluitar per aconseguir canvis legislatius a tot l’Estat pel que fa a la representativitat sindical. La Llei orgànica de llibertat sindical, aprovada el 1985, no regula els sectors professionals amb grans nivells de discontinuïtat i temporalitat, com seria el cas dels sindicats vinculats al món de l’espectacle. De facto, deixa aquests sindicats sense representativitat, circumstància que dificulta la defensa dels drets laborals del col·lectiu.
CONARTE, un interlocutor vàlid
Hi ha lleis que necessàriament s’han de canviar perquè puguin millorar les condicions laborals dels actors i actrius d’aquest país, afirma Gual. CONARTE atorgarà més força a l’hora de negociar amb els legisladors, perquè, com apunta, no els quedarà altre remei que considerar-nos un interlocutor vàlid. Anant-hi separadament sempre et poden donar allargues i excuses, i et poden dir que amb l’altra federació s’han assolit pactes diferents. Com menys atomitzats estiguem, més cas ens faran. Per a Gual, a més, aquesta unitat és necessària per una qüestió d’higiene democràtica. Una altra de les seves macrolínies d’actuació és la lluita per aconseguir la reforma de la llei que regula la Seguretat Social, per tal que els artistes tinguin els mateixos drets que altres treballadors pel que fa a l’atur, la jubilació, les baixes per malaltia, etcètera.
Altres prioritats passen també per la discussió de convenis que ja estan en marxa, com el que s’haurà de negociar properament amb la Federació d’ Associacions de Productores Audiovisuals Espanyoles (FAPAE), de la qual Ramon Colom ha estat nomenat president no fa gaire. La representativitat internacional és un capítol en què caldrà incidir. Hem d’explorar quines eines ens dóna la Unió Europea, perquè sabem que hi ha fórmules per aconseguir ajuts per a reciclatges d’actors, intercanvis, etcètera, que poden beneficiar els nostres associats. Aquesta connexió amb el món és essencial i la reforçarem, explica Gual.
Debat, negociació i generositat
La fusió de les dues grans federacions en una única plataforma no ha estat fàcil: però no pas per manca de desig dels implicats, sinó perquè calia equilibrar situacions molt diverses, comenta el president. En cadascuna d’aquestes federacions s’hi apleguen entitats de proporcions diferents (algunes amb una cinquantena d’associats; d’altres, amb més de dos mil), i encara que totes treballen per assolir objectius similars, és necessari buscar l’equilibri. No hem fet una associació amb sindicats grans acompanyats d’altres de petits. Hem fet una associació de sindicats. Han calgut moltes hores de discussió, de negociació i de generositat, afegeix.
Quan a Gual se li planteja la pregunta de si els associats notaran canvis amb motiu d’aquesta fusió, la resposta no pot ser més taxativa: Naturalment. L’associat s’acaba de dotar d’una eina de defensa dels seus interessos molt més potent que la que tenia abans. Per tant, amb capacitat per poder-nos començar a plantejar, entre d’altres objectius, canviar la llei que ens impedeix tenir representativitat sindical. Fins ara no podíem.
El teatre, un pilar més de l’estat del benestar
Gual creu que, més enllà de l’operativitat en termes sindicals, la plataforma també ha de lluitar per reivindicar la cultura com a element enriquidor de la societat. La cultura en general, no tan sols el teatre, ens permet créixer i assolir una societat més justa i més lliure. Hem d’exigir als governs que la cultura sigui una pilar més d’aquest estat del benestar que s’estan carregant, afirma. L’estat del benestar no tan sols passa per tenir una feina, una sanitat, una educació i un habitatge dignes, sinó per tenir una cultura que ens desperti, que ens faci més dignes i més capaços d’entendre els altres.
Per a Gual, la reivindicació de la cultura com a element fonamental per a la convivència és irrenunciable. Sobretot en un moment en què la professió viu tenallada per l’augment desmesurat de l’IVA. Fins que no siguem capaços de reivindicar la capacitat transformadora de la cultura (i, per tant, també del teatre), amb els avenços aconseguits, tan sols haurem anat guanyant batalles, però no la guerra. I jo vull guanyar la guerra, assegura. Els polítics tenen l’obligació de començar a treballar amb l’objectiu que la cultura, en aquest país, sigui part essencial de l’estat del benestar. Sé que és un desig una mica naïf, però, com deia Manuel Vázquez Montalbán, la utopia no és un dret sinó una obligació. CONARTE és una eina que ens pot servir per posar-nos a caminar plegats, que és la manera de fer força.
La Federació d’Actors i Artistes de l’Estat Espanyol (FAEE)
El 1989, i amb el nom de Federació de la Unió d’Actors de l’Estat Espanyol, l’entitat va celebrar el primer congrés a Barcelona, amb l’objectiu d’esdevenir capdavantera en la representació del sector professional en negociacions tant a escala nacional com internacional. Durant els primers anys, i essent secretari general Fernando Marín, es va col·laborar activament a crear d’altres sindicats i a integrar-los a la federació. Ja com a Federació d’Actors i Artistes de l’Estat Espanyol (FAEE) es va integrar a la Federació Internacional d’Actors (FIA) i actualment pertany també al Consell Europeu d’Artistes (ECA).
La FAEE compta amb Vicente Gisbert com a secretari general i està formada pels sindicats següents: Unió d’Actors i Intèrprets d’Andalusia, Unió d’ Actors d’Astúries, Unió d’Actors de Castella i Lleó, Unió d’Actors de Madrid, Unió d’Actors de Màlaga, Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya, Associació de Professionals de la Dansa de la Comunitat de Madrid, Unió d’Actors de Canàries, Associació de Professionals de la Dansa de la Comunitat Valenciana i Unió d’Actors de la Regió de Múrcia.
L’Organització de Sindicats d’Artistes de l’Estat Espanyol (OSAAEE)
Constituïda el juliol de 2000, l’OSAAEE no tan sols s’adreça a actors professionals, sinó també a treballadors del món de l’espectacle i de l’audiovisual en general. El seu àmbit territorial d’actuació és estatal. OSAAEE, que representa el 45% de la professió a l’Estat, agrupa diverses organitzacions sindicals autonòmiques com l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), l’Associació d’Actors i Actrius Professionals Valencians (AAPV), l’Associació d’Actors i Actrius Professionals de les Illes Balears (AAAPIB), la Unió d’Actors Bascos-Euskal Aktoreen Batasuna (EAB) i el Sindicat d’Actors i Actrius de l’Aragó (SAAA).
Les associacions que integren OSAAEE han desenvolupat la seva tasca sindical, cultural i social a les respectives autonomies durant més de vint anys. En el congrés de constitució de la Confederació d’Artistes de l’Espectacle (CONARTE), la presidenta d’OSAAEE, Belén Cruz, va posar de manifest la necessitat d’unir esforços davant el deteriorament de les condicions de treball dels artistes de l’espectacle, per tal de dur a terme la necessària acció sindical de defensa dels drets dels treballadors i treballadores i ressituar el sector al lloc que li correspon.