Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Dues joies per tancar el Grec 2025
    Auca

    Dues joies per tancar el Grec 2025

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz31 de juliol de 2025Actualitzat:31 de juliol de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Hècube, pas Hécube', a Avinyó © Christophe Raynaud de Lage

    Una obra de primera divisió europea, un petit treball de l’escena alternativa madrilenya: alegries per a la cloenda del festival d’estiu Auca#162

    Publicitat

    Totes troianes

    Partim de la base que resulta impossible cobrir els noranta espectacles del Grec, i ja hem tingut espai per valorar en termes generals el gruix del festival. El detall de l’última setmana del programa ens torna el negatiu d’una inauguració que no va desfermar gaire entusiasme. La cloenda va cobrir les expectatives: Hécube, pas Hécube, sota la direcció de Tiago Rodrigues i amb l’ofici impecable de la Comédie-Française, ens va deixar clavats a la incomodíssima butaca del Teatre Grec de Montjuïc. Lluny de qualsevol academicisme, l’espectacle trenava el relat troià d’Hècuba amb un acostament ficcionat al cas real d’una actriu que reclama responsabilitats a l’Estat negligent. Una doble tragèdia que, per les seves formes purament teatrals, ens enfronta al tema de les nostres responsabilitats com individus i com a col·lectiu.

    ‘Hècube, pas Hécube’, a Avinyó © Christophe Raynaud de Lage

    Teatre d’urgència

    Fruit de la direcció engagé del Festival d’Avinyó, l’Hècuba de Rodrigues superposa capes en què les veus antigues i contemporànies ressonen amb urgències coincidents. L’escenari, auster però de vol poètic, acull una alternança precisa entre el cor, el relat i el testimoni, mentre les dues Hècubes —la mítica i la “real”— comparteixen una mateixa batalla: justícia i venjança. El resultat és un espectacle de gran profunditat, amb la poderosa interpretació principal d’Elsa Lepoivre, que assoleix una intensitat colpidora tant en l’exaltació tràgica com el dolor contingut del present. Una cloenda de festival que reivindica el teatre com a espai de pensament i responsabilitat, capaç d’enllaçar els clàssics amb les qüestions del present. Resta un bon sabor de boca, chapeau !

    Elsa Lepoivre a 'Hècube, pas Hécube' (retall) © Christophe Raynaud de Lage
    Elsa Lepoivre a ‘Hècube, pas Hécube’ (retall) © Christophe Raynaud de Lage

    Tots som cigrons

    De la primera divisió europea passem al pot petit de la bona confitura, teatre en efervescència que salta de l’off de Madrid a l’Antic Teatre. L’última de les sorpreses del Grec s’anomena La gente. L’obra de Los Torreznos (duet que ens recorda els enyorats Accidents Polipoètics amb un pessic de la filosofia La Ribot) irromp com una reflexió delicadament absurda, beckettiana, sobre la vida en comú i la tensió entre l’individu i la multitud. La peça situa l’espectador en un espai pròxim —el hall i la sala— on els performers-actors-oficiants reben al públic sense sabates amb un estil positivament desteatralitzat. Cada acció, cada frase lliurada, construeix un apunt col·lectiu. La diversitat emergeix just quan parem atenció als detalls més ínfims. Nosaltres, vosaltres, ells, tothom entra en la metàfora atapeïda d’un paquet de cigrons: no hi ha dos llegums iguals. Los Torreznos se situen entre l’espontaneïtat de les arts plàstiques i les idees bullides en directe sense quarta paret. Un bon guisat que ve de gust repetir.

    'La gente'  © Los Torreznos
    ‘La gente’ © Los Torreznos


    Els pròxims 50 anys

    El Grec 2025 ha deixat un balanç desigual, però no mancat d’interès. Si bé alguns dels grans reclams internacionals han resultat menys afilats del que s’esperava, la programació s’ha compensat, com és habitual, amb sorpreses molt positives com Manual per a éssers vius, de La Mula, o la inesperada Tu em vas prometre una història d’amor, d’Helena Tornero. Amb el cinquantè aniversari del Grec sobre la taula, l’any vinent serà decisiu per consolidar el projecte de la nova directora Leticia Martín Ruiz. Dimarts, a la roda de premsa de valoració final, tot i que no es van concretar mesures, línies ni pressupostos addicionals per a l’efemèride, la intenció, segons el regidor de Cultura Xavier Marcé, és “animar al màxim possible” la celebració dels cinquanta. Caldrà veure si la intenció es tradueix en recursos i ambició real, amb un Grec que després de mig segle pot ampliar horitzons per situar-se en la primera divisió internacional que mereixem.

    'Tu em vas prometre una història d'amor' © Kiku Piñol
    ‘Tu em vas prometre una història d’amor’ © Kiku Piñol
    Publicitat
    Antic Teatre Comédie Française Festival Grec Leticia Martín Ruiz Teatre Grec Tiago Rodrigues
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLectures teatrals d’estiu
    Següent Article Raquel Camón, a ple pulmó
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.