Arriba a les llibreries un volum recopilatori de les peces breus publicades a Entreacte, un compendi inèdit per celebrar la bona forma de l’autoria teatral Auca#136
Entreacte(s)
Al llarg de la història, els textos escènics breus han estat una eina crucial per mantenir viu el teatre català, especialment en els moments més adversos. Des dels entremesos del segle XVIII fins als experiments literaris de la contemporaneïtat, les obres de curta durada han estat una baula important per mantenir encesa l’espelma d’una continuïtat literària, una tradició. La revista Entreacte ha volgut sumar-se a la tasca de dignificar el gènere breu amb l’Autoria, secció que des de 2018 convida professionals de la dramatúrgia a escriure peces condensades que actuen de cloenda de cada número.
Celebració
La iniciativa culmina ara amb la publicació del llibre Entreacte(s): Dramatúrgia catalana breu, un volum recopilatori amb totes les autories editat gràcies a la complicitat de l’Editorial Comanegra i l’Institut del Teatre. S’hi inclouen les veus de vint-i-cinc autores i autors teatrals que per primera vegada coincideixen en un recull. La tria vol celebrar el bon moment que de la dramatúrgia catalana travessa en aquest fructífer primer quart de segle XXI. El conjunt dels textos representa un ventall divers d’estils que connecta amb l’esperit del temps, retrat i reflexió en què destaquen temes com la transmissió generacional, les relacions humanes i l’impacte de les xarxes socials.
Efervescent
Lluny de les prediccions pessimistes del segle passat, la dramatúrgia catalana viu un moment d’efervescència i exhibeix una vitalitat innegable. A la cartellera, la presència de textos d’autoria catalana ha superat la d’autors estrangers. A més, el català s’ha consolidat com la llengua predominant en el teatre, trencant amb la dominació del castellà, abassegadora en altres àmbits culturals com l’audiovisual o la música. L’aparador de l’hegemonia, però, amaga una realitat menys brillant: la precarietat econòmica dels dramaturgs continua sent alarmant. Segons una enquesta de l’Associació Catalana de Dramatúrgia, més del 50% de les seves sòcies i socis treballen sense retribució regular, i gairebé el 80% no viuen exclusivament de l’escriptura. Això, malgrat les xifres rècord de públic i recaptació que proclamen els empresaris, revela un desequilibri estructural que cal abordar.
Fotografia
A banda de celebrar l’actual edat d’or de la dramatúrgia catalana, el llibre Entreacte(s): Dramatúrgia catalana breu vol servir també d’homenatge als grans mestres que van mantenir viva la flama del teatre dit “de text” en èpoques no tan optimistes. Tant el volum recopilatori com el pròxim número de la revista Entreacte reten homenatge a una figura continuadora, Josep Maria Benet i Jornet, Papitu, i ho fan mitjançant la publicació d’una de les seves peces breus, Tovalloles de platja, un epíleg de continuïtat entre el passat i el futur, entre la lluita per la resistència i l’actual boom.
Planter
Per ordre cronològic de publicació, el llibre Entreacte(s): Dramatúrgia catalana breu inclou creacions inèdites d’alguns dels noms més destacats de la cartellera. El repartiment de luxe inclou Lluïsa Cunillé, Josep Maria Miró, Victoria Szpunberg, Marc Rosich, Cristina Clemente, Jordi Casanovas, Guillem Clua, Pau Miró, Helena Tornero, Denise Duncan, Llàtzer Garcia, Daniela Feixas Conte, Pere Riera, Marta Aran, Anna Maria Ricart Codina, Marc Artigau i Queralt, Jordi Prat i Coll, Lara Díez Quintanilla, Mercè Sarrias, Eu Manzanares, Jordi Galceran, Queralt Riera, Marta Buchaca i David Plana.
Reservar
Aprofitant l’avinentesa, el conjunt del pròxim número 227 de la revista Entreacte es planteja com un monogràfic dedicat la dramatúrgia contemporània, un marc de reflexió que tractarà de disparar una foto del present. Hem convocat diferents signatures per analitzar des de prismes diversos l’actual context del panorama autoral. Ens preguntem quin ha estat el camí de l’èxit, però també els reptes i perills que afronta la continuïtat del model. Ja podeu reservar el vostre número de la revista i també demanar un exemplar del llibre, totes dues publicacions disponibles a partir del 4 de desembre.