Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Institut del Teatre: del búnquer al transatlàntic i nou rumb
    Auca

    Institut del Teatre: del búnquer al transatlàntic i nou rumb

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz19 de gener de 2023Actualitzat:16 de febrer de 2023No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Alumnes de l'Institut del Teatre durant una actuació © Jordi Parra

    Amb el mantra del “tancament d’etapa”, l’equip de la institució vol obrir nous horitzons i passar pàgina després de les polèmiques per abusos i assetjament Auca#51

    Neteja

    “L’Institut del Teatre està net d’assetjament”. Aquesta és una de les contundents afirmacions que es van posar sobre la taula dilluns passat en un encontre entre els responsables de la institució i la premsa. Un acte que s’havia planificat com una “trobada informal” però que va acabar convertit en una roda de premsa a l’ús, amb micros, càmeres i molta expectació. Presents, Sílvia Ferrando, directora general, i Toni Pérez, gerent, que des de l’inici van voler remarcar un canvi, el “tancament d’una etapa”, expressió que van repetir en diverses ocasions. 16 denúncies, 13 persones portades a Fiscalia, un terrabastall que comença amb un reportatge del diari Ara seguit de la dimissió de Magda Puyo i el seu equip directiu, que conclou amb un acomiadament i una altra persona docent suspesa de feina i sou per mala praxi. La via judicial no ha tingut recorregut, no perquè no hi hagi delicte, com en un principi s’havia afirmat, sinó perquè algunes de les acusacions han prescrit. “Hem arribat fins al final en aquest assumpte”, va voler remarcar Ferrando.

    Concentració d’alumnes i exalumnes de l’Institut del Teatre a la porta del centre per denunciar els presumptes casos d’abús de poder i assetjament © Pau Cortina / ACN

    Aula, espai segur i lliure

    La crisi ha fet molt de mal, això és evident. L’Institut del Teatre enguany hauria de celebrar els 110 anys d’història. Arriba a l’efemèride amb la seva imatge ferida i fent equilibris entre la necessitat de revisar les metodologies i els nous temps que demanen més cura i protecció de les persones per no caure en els errors del passat. Com a part de la solució, s’hi posarà en marxa el Projecte Benestar, per revisar procediments i comportaments, perquè “en una aula que és segura és important que professors i alumnes estiguin segurs, que puguin expressar-se en llibertat sobre el cos, el gènere i la sexualitat”, va explicar la directora. “Conductes i formes de fer han de ser diferents de les que hi havia fins ara”, però tampoc “no s’ha de caure en el puritanisme i la censura. Hem d’aprendre a tractar determinats temes”, conclou.

    Sílvia Ferrando després del nomenament com directora general © Institut del Teatre

    Passar pàgina

    Ha estat complicat poder parlar d’altres assumptes de la casa en els darrers mesos. Ara que es vol marcar un canvi d’etapa, l’Institut del Teatre mira al futur. Ferrando no es talla a l’hora de definir la casa com un “edifici bunqueritzat que viu d’esquena a la ciutat”. Per això, després de posar el benestar de les persones al centre del relat, buscaran una nova forma de comunicar més proactiva. Projecten la imatge d’una institució com un gran “transatlàntic desconegut”, un vaixell que du a terme una tasca gegantina per al món de les arts escèniques, però que resulta un misteri més enllà de les persones que hi estudien i treballen. És veritat, coneixem poc del que passa portes endins, ignorem que és la institució amb més escenificacions públiques del país. No sabem gairebé res de reptes com l’homologació universitària o la convivència amb les altres seus a reorganitzar de Terrassa i Vic. Canviar el rumb i l’orientació d’una nau tan gran no és tasca d’un dia, la inèrcia és considerable. Passaran anys fins que les ferides cicatritzin del tot, però cal que ho facin, perquè sense una institució pública d’ensenyament escènic forta, capaç i segura no podem tenir un ecosistema cultural sa.

    Institut del Teatre © Joana Garreta / ACN

    Promeses eternes

    Cada vegada que s’acosten eleccions escoltem promeses sobre el MAE, el museu de les arts escèniques pendent, una de les branques de l’Institut del Teatre que espera una seu definitiva. Abans dels anteriors comicis, planava una idea interessant: segons el pla de museus 2030 de la Generalitat, s’havia de crear un gran museu d’història i arqueologia de Catalunya. Aquest pla suposaria l’hipotètic trasllat de l’actual Museu d’Arqueologia situat enfront del Teatre Lliure de Montjuïc. Un escenari ideal, perquè permetria l’existència d’una continuïtat d’espai entre el futur museu i tres de les principals institucions escèniques del país (Institut, Lliure i Mercat de les Flors). Malauradament, aquest projecte desitjable també està, de moment, descartat. Arribem de nou a un final de legislatura sense cap promesa ni concreció. A l’Institut sembla que ja han renunciat la idea d’un edifici proper i es conformen amb menys: “mentre la ubicació sigui a Barcelona, ens és igual on”, va dir Ferrando. El cas és que el projecte resta aturat després de dues dècades, i per això, a iniciativa del ballarí i coreògraf Cesc Gelabert i el director d’escena Àlex Ollé, el pròxim dijous 26 de gener (12 h, al Teatre Estudi de l’Institut del Teatre) es presentarà el Manifest per un nou Museu de les Arts Escèniques, amb la complicitat dels principals agents i personalitats del sector. Tant de bo la crida tingui l’efecte que persegueix.

    Magatzems del MAE (Museu de les Arts Escèniques)
    Cesc Gelabert Institut del Teatre Mercat de les Flors Sílvia Ferrando Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorJaume Figueras: “Al cine s’hi ha d’anar amb la mirada neta i sense prejudicis”
    Següent Article Mor el director de cinema Agustí Villaronga als 69 anys
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Suporta a Manuel Liñán davant els atacs homòfobs rebuts

    2 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.