Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Audiovisual»És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?
    Audiovisual

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Imma MerinoPer Imma Merino22 d'octubre de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Quan un riu esdevé el mar?, de Pere Vilà Barceló
    Quan un riu esdevé el mar?, de Pere Vilà Barceló

    Tot i l’èxit internacional del cinema fet des de Catalunya, la presència de la llengua a les pantalles continua sent minsa i sovint invisible, fins i tot en produccions majoritàriament del país.

    Publicitat

    No faig la pregunta del títol perquè apel·li a res essencialista pel que fa a la identitat catalana: allò interessant, precisament, seria que el cinema produït a Catalunya reflectís la diversitat i les mudances del país. Això no vol dir que no em continuï preguntant per què són tan poques les pel·lícules parlades en català. Si ho són, sovint es barreja amb el castellà, cosa que se sol justificar (i no dic que amb certa raó) amb la realitat sociolingüística. Només cal pensar en els dos grans èxits de taquilla de l’any passat: El 47 i Casa en flames.

    A les preguntes plantejades, se’m podrà contestar, posem per cas, que no importa el fet que Albert Serra hagi deixat de fer pel·lícules rodades a Catalunya i parlades en català quan, amb la seva productora i un equip de tècnics catalans, en fa d’una potència i una singularitat artístiques que menen al reconeixement internacional d’un cineasta català. O també que s’ha de vindicar que la productora principal de Sirat, una “proposta d’autor” amb un èxit de públic tan espaterrant com força inesperat, és catalana, Uri Films, amb una aportació del 60%. Tant és així que fins es pot dir que la pel·lícula d’Oliver Laxe (nascut a París, de pares gallecs, va estudiar Comunicació Audiovisual a la UPF) és la primera producció majoritàriament catalana que ha guanyat un premi (el del Jurat) a la secció oficial del Festival de Canes. Ambientada al desert del Marroc, se’n podia esperar que s’hi sentís alguna paraula en català? S’hi parlen diverses llengües, però, amb uns protagonistes provinents de l’Estat espanyol, sobretot el castellà, sense donar-li l’oportunitat a Sergi López de dir res en català.

    Rodatge 'Romería' © Mario Llorca
    Rodatge de ‘Romería’ © Mario Llorca

    Va ser també a la secció oficial de l’últim Canes que s’hi va presentar Romería, que em va fer sentir l’emoció de veure a l’Auditori Lumière una pel·lícula en què, encara que poc, s’hi fa present el català. Això 24 anys després que Marc Recha va aportar amb Pau i el seu germà el primer llargmetratge en català projectat a la secció principal del festival. En el cas de Carla Simón, es podrà considerar que, després de les dues primeres pel·lícules inspirades en la memòria (i desmemòria) personal i familiar, ha arribat a Canes amb la tercera parlada majoritàriament en castellà (també hi ha una mica de gallec) i amb una participació catalana (Dos Soles Media, d’Àngels Masclans) mínima en la producció. És així que hi ha qui diu que el “cinema espanyol”, Elastica pel mig, s’ha apropiat de Simón. En tot cas, ambientada a la Ria de Vigo, el català hi apareix d’una manera pertinent dins d’un relat amb força coherència lingüística.

    Estrany riu, una meravella d’un cineasta jove que ha fet un film català i en català

    Canes, certament, és un gran aparador, però per què els mitjans de comunicació catalans no han fet pràcticament atenció a la projecció al festival de Karlovy Vary (classe A) de Quan un riu esdevé el mar?, pel·lícula en català amb la qual el cineasta gironí Pere Vilà Barceló (Pas a nivell, La lapidation de Saint-Étienne, La fossa, entre d’altres) aborda amb rigor i sensibilitat els efectes d’una agressió sexual en una jove a qui el seu pare (interpretat per Àlex Brendemühl, premi al millor actor) ajuda a afrontar-ho. Una mica més de cas s’ha fet a Estrany riu, opera prima de Jaume Claret, en ser projectada a la secció Orizzonti de la Mostra de Venècia: una meravella d’un cineasta jove que ha fet un film català i en català que passa en altres terres.

    Imatge del rodatge d'Estrany riu © Manuel Schuller
    Imatge del rodatge d”Estrany riu’ © Manuel Schuller

    Publicitat
    Audiovisual Audiovisual català opinió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorTeatre familiar: del desprestigi al reconeixement
    Següent Article Perfum de clàssic, ànima contemporània
    Imma Merino

    Crítica cinematogràfica, periodista i professora d'història i teoria del Cinema i de periodisme cultural a la Universitat de Girona.

    Articles Relacionats

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 7 de novembre de 2025

    Anna Casals, bones companyies

    Els bons, en gira: Manresa (8 i 9/11), Reus (14/11), Palamós (29/11), Ametlla del Vallès…

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Anna Casals, bones companyies

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.