Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»L’escala i els graons
    Auca

    L’escala i els graons

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz23 de maig de 2024Actualitzat:28 de maig de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    La Veronal al Festival d’Avinyó (2021) © Christophe Raynaudde Lage
    La Veronal al Festival d’Avinyó (2021) © Christophe Raynaudde Lage

    El relatiu bon moment a l’exterior de les nostres arts escèniques no seria el mateix sense el suport continuat d’un seguit de professionals que penquen de valent fora de focus Auca#114

    Publicitat

    Llarg termini

    En conversa informal amb el director d’un important festival de Madrid –ciutat que ens fa de mirall còncau, sempre– li preguntava per la fórmula que havia omplert el seu programa de companyies catalanes. No va rumiar gaire la resposta: “La continuïtat i les persones”. Davant de tanta assertivitat vaig voler indagar més. Amb la “continuïtat” es referia a l’acompanyament que una sèrie de companyies i artistes situats fora de l’àmbit comercial havien rebut al llarg dels anys. Pel que fa a les “persones”, esmentava els professionals que ho havien fet possible: programadors, mànagers, distribuïdors, productors i un llarg etcètera que mitjançant la descoberta, el seguiment i l’aposta duradora havien possibilitat un llarg termini. En definitiva, el suport constant perquè una sèrie d’artistes hagin pogut expandir les seves capacitats en relativa llibertat. No és poca cosa.

    ‘Una imagen interior’, d’El Conde de Torrefiel © Nurith Wagner Strauss

    Construir

    El pròxim 12 de juliol, per primer cop en la seva història, l’icònic Festival d’Avinyó oferirà una obra íntegrament en català, Història d’un senglar, monòleg protagonitzat per l’actor Joan Carreras. Ho podem llegir com un fet circumstancial i de rebot (l’autor, Gabriel Carderón, està en la tria de dramaturgs en llengua castellana convidats enguany), però no és l’únic exemple en els darrers temps. La Veronal, El Conde de Torrefiel i Mal Pelo també han passat per les últimes edicions de la mostra provençal. També el prestigiós Kunstenfestival de Brussel·les ha servit més d’un cop d’aparador del talent català. Agnès Mateus i Quim Tarrida són artistes associats del Théâtre de la Bastille, a París, i Marcos Morau s’acaba d’estrenar com a resident de l’Staatsballet de Berlín, per posar-ne només alguns exemples. Parlem sovint, i repetim, un mateix planter de noms, rubriquem el bon estat de forma de la seva creativitat, però sovint oblidem les altres persones que també han construit l’escala que ha portat un bon grapat de creadors de la nostra escena fins a Europa.

    ‘Patatas fritas falsas’ d’Agnès Mateus i Quim Tarrida

    Madurar

    El pròxim Festival Grec serà l’últim que tindrà Francesc Casadesús com a director, un darrer programa en què confessa que s’ha “despullat molt” en la tria d’artistes. Hi gaudirem d’una repassada als fruits sembrats des de 2017 i que ara es recullen en forma de propostes artístiques madurades. ¿L’èxit indiscutible nord enllà de Marcos Morau i La Veronal hauria estat igual sense l’acompanyament continuat del Grec i encara abans en l’etapa de Casadesús al capdavant del Mercat de les Flors? Segurament, seria diferent, no tan ràpid. Sense una sala al marge de l’ortodòxia institucional i comercial com és l’Antic Teatre de Semolina Tomic no haurien pogut fer els primers passos la major part dels artistes que avui exportem. La carrera d’El Conde de Torrefiel no seria igual sense un catalitzador de la potència internacional del Festival Temporada Alta.

    Francesc Casadesús a la presentació dle Grec 2024 © Entreacte
    Francesc Casadesús a la presentació del Grec 2024 © Entreacte

    Fora de focus

    El número d’Entreacte que està a punt de sortir al carrer inclourà un petit homenatge a tots aquells professionals de la gestió que treballen fora de focus, que no trepitgen l’escenari, però que duen a terme una tasca crucial perquè els artistes es puguin desenvolupar. Tots els èxits d’avui i els que vindran no serien possibles sense la gent que treballa descobrint, acompanyant, jugant-se-la en cada aposta pel talent que, com sabem, necessita calma, temps i fertilitzant per poder créixer. Quan les administracions sovint desconeixen la utilitat de les ulleres de llarga vista, la “continuïtat i les persones” marquen la diferència.

    ‘Inventions’, de Mal Pelo, a Avinyó © Christophe Raynaud
    Publicitat
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa dictadura de l’autoficció
    Següent Article Contra la nova censura
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.