Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Què interessa fora del teatre que fem aquí?
    Auca

    Què interessa fora del teatre que fem aquí?

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz24 de novembre de 2022Actualitzat:24 de novembre de 2022No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Flors i viatges', de Cabosanroque © Temporada Alta

    Aprofitant la concentració de programadors que visiten Temporada Alta, preguntem pels factors que atrauen més a l’hora de contractar un espectacle fet a Catalunya #Auca45

    Què busquen els programadors?

    Les arts escèniques catalanes viatgen poc, és un fet. Resulta paradoxal que una art itinerant per definició tingui pocs espais de comunicació amb l’exterior. Fins i tot manquen els circuits dins del mateix territori: la capitalitat centralista de Barcelona té un paper anorreador. Entitats com l’Institut Ramon Llull i festivals com FiraTàrrega i el Grec dediquen esforços a organitzar activitats i cicles que atraguin programadors, contribucions per trencar l’encarcarament i entrenar el muscle local a l’exterior. També és el cas de Temporada Alta, que entre el 17 i el 20 de novembre va organitzar una nova edició de la Setmana de la Creació Contemporània, amb la presència d’uns 75 programadors d’arts escèniques de deu països. Hem parlat amb alguns d’ells per demanar-los quines són les claus que fan més exportables les arts escèniques de casa nostra.

    Mai vist

    “Busquem formats diferents, que respiren novetat.” Lea Loeb és programadora del Zürcher Theater Spektakel, el festival d’estiu més prestigiós de Suïssa. “Per a nosaltres l’idioma no és un obstacle, en absolut, perquè subtitulem tots els espectacles. El nostre és un festival internacional que acull propostes de tot el món, però el que sí que busquem són creadors que tinguin alguna novetat artística, ja sigui per la seva estètica o perquè el seu discurs polític aporta nous punts de vista […] Comparat amb altres zones d’Espanya o fins i tot d’Europa, Catalunya és un territori amb una gran concentració d’artistes amb un discurs diferenciat i original. Penso en El Conde de Torrefiel, amb els que ja hem tingut acords, i Marcos Morau, però també amb altres artistes no tan coneguts fora com Azkona&Toloza i Cabosanroque, que creen espectacles instal·latius ben originals, que no havíem vist mai, i això ens interessa”.

    ‘Los perros’, de Marcos Morau © FiraTàrrega

    Pot petit

    “Per als programadors és molt pràctic quan els festivals concentren molta programació en pocs dies, ajuda bastant per trobar-nos tots i fer xarxa, i això és important perquè les arts escèniques circulin.” Marta Monfort és directora i programadora de la Red de Teatros de Vitoria-Gasteiz. “Es més senzill programar propostes amb nous llenguatges, espectacles que comuniquen diferent. També que siguin fàcils de programar, formats petits que s’adaptin a espais assequibles, perquè d’aquesta forma pots animar la gent perquè vagi entrant a poc a poc en discursos més contemporanis, perquè volem treure la por de veure coses diferents. Altres anys vam acabar portant el teatre d’objectes de David Espinosa, o Agrupación Señor Serrano, propostes molt senzilles pel format però també originals i accessibles en el seu llenguatge”.

    ‘Prometheus’, d’Agrupación Señor Serrano © Leafhopper

    Acompanyament

    “Crec que una de les claus és la diversitat, m’interessa la varietat de registres i llenguatges per poder tenir diferents propostes per a públics diversos.” Xosé Paulo Rodríguez és director del Teatro Rosalía de Castro d’A Corunya, públic i municipal, i és un gran coneixedor de les arts escèniques catalanes després de 12 anys de presència continuada al Temporada Alta. “Les arts escèniques catalanes es diferencien de la resta d’ecosistemes espanyols perquè hi ha hagut una aposta clara per la creació contemporània i pel suport i acompanyament d’un seguit d’artistes que han tingut una evolució. Hi ajuda el fet que s’hagin creat mercats estratègics diferenciats entre disciplines, cosa que facilita la tasca dels programadors. Tot això ha creat un camp de cultiu amb propostes molt solvents, de molta qualitat i llarg recorregut, que és el tret que més perseguim.”

    Xavi Bobés, artista programat al Teatro Rosalía de Castro el 2018 © Alex Torguet

    <strong>Complicitats</strong>

    També aquests dies se celebra a Madrid la 40a edició del Festival de Otoño, una de les mostres més rellevants de la Península, enguany amb la presència de les companyies Atresbandes, Animal Religion i Societat Doctor Alonso. El director de la mostra, Alberto Conejero, destaca “els festivals Grec i Temporada Alta com disparadors de propostes, referents per haver creat una poètica particular i diferenciada amb el seu suport continuat a la feina d’un grup d’artistes […] És molt important que les companyies més arriscades, aquelles que no poden fer temporada a sales, disposin d’una xarxa potent de festivals per poder girar. Aquí a Madrid volem programació catalana i en català, i estem fins i tot en converses per fer coproduccions. Però la voluntat no és suficient i necessitem complicitats, cal que les institucions del territori s’impliquin més per ajudar els artistes a circular”.

    ‘It don’t worry me’, d’Atresbandes, Bertrand Lesca i Nasi Voutsas. © Berta Vicente

    Agrupación Señor Serrano Azkona&Toloza El Conde de Torrefiel Festival Grec Festival Temporada Alta Marcos Morau Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMariano Pensotti: “El públic és una entelèquia”
    Següent Article ‘Entreacte’ guanya el Premi a la Millor Publicació 2022
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.